• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Spritmissbruk

Brogu

Välkänd medlem
Medlem

En sån tragisk olycka, man kunde ju ha stått i backen med några hinkar.​

Väg förvandlas till flod av rött vin​

En flod av 2,2 miljoner liter DOC-rödvin som är lämpligt för konsumtion har översvämmat gatorna i São Lourenço do Bairro, i Anadia.
Av TPN, in Nyheter, Portugal · 11 Sep 2023 · 0 Kommentarer

Enligt Diário de Coimbra, igår morse (10 september), forsade rödvin nerför Rua de Cima efter att två tankar brustit vid Destilaria Levira.

Det röda vinet flödade nerför gatan utan att orsaka några skador och ledde till översvämning av vägen och av minst en källare som tidningen rapporterar.
Enligt företaget fördes den vätska som kunde samlas upp till ett reningsverk.

Företaget "beklagar djupt det inträffade", men boende har protesterat mot vad företaget betraktar som en "incident", vars orsaker "utreds av de behöriga myndigheterna".

Hmm, kanske någon glömde att flöda på kylvattnet
när tempen steg i destillations-pannan?

För 40-50 år sedan cirkulerade en skämtteckning på 2 gubbs.
-Spriten förstörde mitt hem.
-Jasså, hur menar du?
-Hembränningsapparaten exploderade!

Humorn var månne enklare på den tiden?

Hmm, kanske någon glömde att flöda på kylvattnet
när tempen steg i destillations-pannan?

För 40-50 år sedan cirkulerade en skämtteckning på 2 gubbs.
-Spriten förstörde mitt hem.
-Jasså, hur menar du?
-Hembränningsapparaten exploderade!

Humorn var månne enklare på den tiden?
Inte säkert det är en skröna. 1975 eller möjligen 1976 körde jag taxi i Järfälla, då lyckades någon hemkokokare spränga en villa i Kallhäll. En särdeles tråkig historia med gavlarna lutande utåt

96% varm alkohol ger ju gaser som är lika farliga som bensin egentligen farligare mera som gasol.
Bensin vill ju ha en blandning av 1 del bensin och 15 delar luft men i förgasarmotorer använde man kanske 1:12 vilket gjorde att de drog mer än insprutare.
Användes ju mycket i USA vid biltävlingar brann ordentligt med osynliga lågor men gick bra att släcka med vatten.
Det finns ju två sorter den ena används ju i industrin men har ju genom åren orsakat många dödsfall i i Östeuropa.
Även i Sverige om jag inte missminner så dog 4 st i Motala eftersom en mack hade bytt leverantör.
Etanol har vi som motorbränsle men borde egentligen använda Metanol som har högre värmevärde fungerar bra i motorer blandbar med ricinolja men även med särskild olja. Sen kallas den träsprit vilket säjer en del om ursprunget vi skulle enkelt kunna använda skogen till miljöbränsle istället för papper.
Tyvärr är ju inte MP kända för sin stora utbildning mera att det handlar om känslor.
Per Gahrton var väl undantaget som idag gått bort i tidig ålder.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen