• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

• 🌸 Vårens stora husbilsträff med iHusbil! 🌸

Packa husbilen och gör er redo för gemenskap, god mat och härliga vårdagar!
    Vårens medlemsträff äger rum 1–3 maj 2026The Backyard – ett charmigt ställe bara 10 minuter väster om Lidköping.
    Läs mer och anmäl dig här.

Motor & Drivlina Sprängskiss koppling Fiat Dukato -98

Hasse_K

Välkänd medlem
Medlem
Växellåda
5 växlad
Bilfabrikat
Fiat Dukato -98
Motortyp
2,8
Min koppling funkar inte. Frikopplar ej. Armen rör sig där ute men inte inne vid urtrampningslagret. Behöver en sprängskiss så jag kan förstå hur den funkar.

En feil jeg hadde på en 1999 var at akslingen som armen dreier seg rundt hadde forskjøvet seg. Problemet med denne feilen er at en trenger å ta ut hele lådan. Men dette var over 20 år siden så jeg huske ikke alle detaljer, men jeg fant bildene fra 2002.
Bilder2002-089.jpg
Her er ikke hverken utløserarmen elelr akslingen synlig.
Bilder2002-090.jpg
På dette bildet er aksingen på plass, den hadde glidd ut uten å bli borte.
Bilder2002-091.jpg
På dette bildet er utløserarmen på plass på akslingen. Vi måtte lage oss en låsing av akslingen så den ikke kunne gli ut igjen.

Når jeg nå tenker tilbake så er det mulig at en kan verifisere denne feilen fra utsiden og da finnes det en liten mulighet for at en kan fikse feilen ved å lirke akslingen på plass gjennom armen. Vi så ikke feilen før vi hadde lådan på golvet.

Kjørte fra siste ferge på kystveien i Nordland til Bodø uten fungerende kopling, bra jeg fikk en følgebil frem til et verksted :D

Senast ändrad:
Från FB.
”Det blev en fin promenad till Njupeskärs fallet i fint väder.
När jag skulle köra därifrån så hände nåt med kopplingen. Skramlar dom sjutton och skakar när man trycker kopplingen i botten. Trycker man bara en bit så frikopplar den lite. Med motorn avstängd känns kopplingen helt normal.”
På morgonen efter då funkade kopplingen normalt igen och funkade hela vägen hem och några veckor till. När jag skulle backa in den i min vinterförvaring så började den skramla och skaka igen och sen har den inte funkat.
Några förslag på tänkbara fel?

Sänder bilder på axeländen synlig på utsidan av växellådan som Knut talar om. Som man ser är låsningen inte särskilt "maskinmässig", i min värld skulle en segersäkring vara betydligt säkrare.
I mitt fall hade låsningen gått sönder och axeln glidit ut. Den nya låsningen är inte heller särskilt "maskinmässig" men den har hållit i 12 år.
Planbrickorna man ser under det svarta buntbandet är till för att förhindra axiell förskjutning av axeln.
Om du letar upp det avbildade stället på din växellåda ser du tydligt om axeln glidit ut.
/ Leif C

Bilagor

Senast ändrad:

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons