• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Spislågan sotar kastrullhållaren, varför?

Mats S

iValberedning
Medlem
Ort
Skutskär
Efter några säsongers användning har spisens båda brännare börjat sota ner kastrullhållarna. Kastrull/stekpanna sotas inte alls och heller inte brännarna i övrigt. Det här beteendet fanns definitivt inte tidigare. Jag är nästan lika säker, men inte 100%, på att lågan tidigare var stabilt blå hela tiden. Nu ser man "lokala gula glimtar" i lågan några gånger per minut. Enligt tidsindikeringarna på en videosnutt är varje glimt klart kortare än 0,1 sekunder. Jag misstänkte förorenad gas i den aktuella flaskan och bytte ut den, men det blev ingen skillnad. Trumas svarta gasolfilter finns, eftermonterade en tid innan vi först noterade detta fenomen. Trycket i systemet är uppmätt till 35 mbar, alltså en aning högt men inte så mycket.

Det hela är bara en liten olägenhet, men skulle det inte vara begränsat till spisen utan sota inne i värmepannan också kan det vara värre. (Kylen är kompressordriven)

Bifogar en lite oskarp bild på kastrullhållare och en bild på lågan, med en av de större glimtarna.

Har ni några tips om vad detta kan bero på?


1650799666730.png 1650799732238.png
 
Det tilføres luft fra undersiden for å få rett forbrenning - litt forurensing i denne kanalen kan føre til dette. Det samme gjelder om noen av kanalene gra det indre blandkammer i brenneren og ut til flammene er tettet til. Er dette en brenner hvor toppen holdes på plass av 2 torx skruver? Disse brennere får dette problemet ved overkoking av potet, ris eller pastavatn. Skru opp de to skruene og rengjør alle kanalene som finnes.
 
Tack för tipsen Robert, Knut, Bosse!

Gastrycket är kontrollerat och högt snarare än lågt. Brännarnas ovansidor, under ”topplocket”, ser helt rena ut. Knuts tips om igensättningar i spalten under brännarkransen har jag inte kunnat kontrollera ännu eftersom de är monterade med två olika (!) skuvtyper, en Philips och en Pozidriv (?), verkar det som. Jag måste skaffa en smal mejsel till den senare.
 

Bilagor

  • C1FF4E3E-5B39-45AD-95D5-41800AF68129.jpeg
    C1FF4E3E-5B39-45AD-95D5-41800AF68129.jpeg
    1,9 MB · Visningar: 29
Tack för tipsen Robert, Knut, Bosse!

Gastrycket är kontrollerat och högt snarare än lågt. Brännarnas ovansidor, under ”topplocket”, ser helt rena ut. Knuts tips om igensättningar i spalten under brännarkransen har jag inte kunnat kontrollera ännu eftersom de är monterade med två olika (!) skuvtyper, en Philips och en Pozidriv (?), verkar det som. Jag måste skaffa en smal mejsel till den senare.
Hej Mats Hur gick det med gasolbrännaren ? Jag har samma problem med den största brännaren på mitt kök .Allt annat fungerar.
 
Fick problem med mina brännare oxå. Liten låga eller ingen låga å fel färg. Plockade isär allt och ren gjorde. Hittade mycket shit under munstycket, ingen olja men annan shit
 

Bilagor

  • 2022-09-05 11.25.34.jpg
    2022-09-05 11.25.34.jpg
    2,2 MB · Visningar: 22
  • 2022-09-05 11.26.12.jpg
    2022-09-05 11.26.12.jpg
    2,2 MB · Visningar: 23
  • 2022-09-05 11.26.20.jpg
    2022-09-05 11.26.20.jpg
    3,5 MB · Visningar: 23
  • 2022-09-05 11.26.30.jpg
    2022-09-05 11.26.30.jpg
    3,5 MB · Visningar: 23
Hejsan,
jag lossade brännarkransarna och kunde se att allt var rent och snyggt, det fanns inga som helst ”överkokningsrester” eller annat i eller under dem som hindrade lufttillförseln.
När jag inte hittade något hinder för lufttillförseln kom tanken att det kanske istället var gasflödet som var för stort. Därför kollade jag gasoltrycket vid spisen och det var lite högt, c:a 35 mbar istället över det normala 30. Eftersom jag ändå var lite missnöjd med hur regulatorn i gasolskåpet fungerade (den automatiska växlingen mellan tömd och full tub trasslade) så bytte jag så småningom regulatorn och hoppades att också lågorna skulle bli OK.
Det har inte gått så lång tid än så svårt att säga säkert hur det fungerar nu. Det blev lite bättre men kanske inte helt bra.


1709645236493.png
 
Hejsan,
jag lossade brännarkransarna och kunde se att allt var rent och snyggt, det fanns inga som helst ”överkokningsrester” eller annat i eller under dem som hindrade lufttillförseln.
När jag inte hittade något hinder för lufttillförseln kom tanken att det kanske istället var gasflödet som var för stort. Därför kollade jag gasoltrycket vid spisen och det var lite högt, c:a 35 mbar istället över det normala 30. Eftersom jag ändå var lite missnöjd med hur regulatorn i gasolskåpet fungerade (den automatiska växlingen mellan tömd och full tub trasslade) så bytte jag så småningom regulatorn och hoppades att också lågorna skulle bli OK.
Det har inte gått så lång tid än så svårt att säga säkert hur det fungerar nu. Det blev lite bättre men kanske inte helt bra.


Visa bilaga 37166
Tack för svaret !👍🏼
 
Hej. Ni som inte har gasfilter före regulatorn kan få problem med olja och då kan lågan bli lite olika färg på och dålig funktion har man fått olja upp till brännaren kan försöka låsa på alla slarver och blåsa rent alla rör. Men man bör ha lite kunskap när man håller på med gasol så det inte går tokigt sen ska man kolla att det är tätt det finns läckagets spray sen kan man också provtrycka systemet för att vara säker.
Mvh Umebo
 
Efter några säsongers användning har spisens båda brännare börjat sota ner kastrullhållarna. Kastrull/stekpanna sotas inte alls och heller inte brännarna i övrigt. Det här beteendet fanns definitivt inte tidigare. Jag är nästan lika säker, men inte 100%, på att lågan tidigare var stabilt blå hela tiden. Nu ser man "lokala gula glimtar" i lågan några gånger per minut. Enligt tidsindikeringarna på en videosnutt är varje glimt klart kortare än 0,1 sekunder. Jag misstänkte förorenad gas i den aktuella flaskan och bytte ut den, men det blev ingen skillnad. Trumas svarta gasolfilter finns, eftermonterade en tid innan vi först noterade detta fenomen. Trycket i systemet är uppmätt till 35 mbar, alltså en aning högt men inte så mycket.

Det hela är bara en liten olägenhet, men skulle det inte vara begränsat till spisen utan sota inne i värmepannan också kan det vara värre. (Kylen är kompressordriven)

Bifogar en lite oskarp bild på kastrullhållare och en bild på lågan, med en av de större glimtarna.

Har ni några tips om vad detta kan bero på?


Visa bilaga 6635 Visa bilaga 6636
Min spis hade ett läckage i ventilen till en av brännarna. Det var ett läckage i spindeln/axeln som vredet sitter på. Tätmassan hade torkat inuti ventilen.
Det läckte ut lite gas från ventilen. Lågan flammade en del pga att trycket minskade vid brännaren. Antagligen kan det felet komma smygande och öka mer och mer.
Min spis är från 1989. I din bil kan det vara en annan konstruktion.

Gasen som läckte ut antändes av brännaren till kylskåpet.
Det var när jag testade gasol installationerna efter vinteruppsuppställningen.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen