Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
Registrera ett gratiskonto här!
Hej på er alla Spanien resenärer de måste vara ganska många som är på väg eller redan är nere skulle vara kul om det finns något nytt att berätta om Ställplatser i Spanien.Här finns en tråd om vad jag kan hjälpa till med när ni besöker Spanien.
![]()
Behöver du hjälp med något när du besöker Spanien
Har bott och arbetat i Spanien under många år. Nu har vi valt att bo i Sverige under sommarhalvåret och i Altea, på Costa Blanca i Spanien under vinterhalvåret. Har fått ett ganska stort och brett lokalt kontaktnät runt om i samhället, som jag gärna delar med mig av. Har under åren blivit...forum.ihusbil.se
Tommy
Hej det finns massor av bra och fina platser i Spanien som inte är så tråkigt på men man får väl hoppas att det blir bättre med tiden och fler platser som har gått om utrymme vi har sök efter sådana varje år den som letar brukar fina i närheten av Aguilas om man inte måste stå nere vid medelhavet.Kanske en tråd drift, men jag tar risken.
Finns det någon som har redovisat varför man vill åka till Spanien på vintern?
Det jag sett på tuben om Spanienövervintringar är extremt "miljonprogramlika" campingar, tätt som sardiner i burk.
Har jag missat något?
Det är väl framförallt en fråga om väder, klimat, ekonomi och social gemenskap.Kanske en tråd drift, men jag tar risken.
Det jag sett på tuben om Spanienövervintringar är extremt "miljonprogramlika" campingar, tätt som sardiner i burk.
Har jag missat något?
Det handlar främst om miljöbyte, temperaturen, ljus, slippa snön.Kanske en tråd drift, men jag tar risken.
Har jag missat något?
Hej. Ni som åker till Spanien när ni åker genom Frankrike på betalvägar vilka betal alternativ använder ni för nu när bränslet är som det är. Vi har förut åk både betala och icke betal vägar.Jag har ju tänkt köra ner om några veckor och har funderat mycket på elräkningen och hur man kan minimera elförbrukningen.
Hade länge en tanke på en elektronisk strömbrytare till värmepumpen via ett extra datakort till en äldre mobil, har ju en liten router men den är inte pålitlig kan somna in närsom.
Har ju en kamera som går på wifi så jag skulle ju kunna titta på min väderstation och se inne och utetempen.
men lite komplicerat blir det och är rädd att göra värmepumpen strömlös för lång tid vet inte om den tappar minnet?
Har nu hittat en apparat som löser detta problem Sensibo Sky.
Den har såvitt jag förstår en givare för temperatur och sen kan man ställa tempen på värmepumpen fläkthastighet till från och lite annat beroende på fabrikat men nästan alla stöds.
Den har en irsändare precis som fjärrkontrollen och man kan således sitta nere i spanien och snåla med värmen. Så länge det är ett antal plusgrader inne kan jag ha den avstängd har aldrig testat hur kallt det kan bli när man har allt avstängt men väggarna blir ju varma från grannarna. Brukar ju titta på tv och se vädret hemma om det ska bli kallt, lägsta temp på pumpen är 16grader. Ska nog ha en backuplösning med en strömbrytare och fläktkamin om det krånglar men har en granne som kan hjälpa till. De pratar om nollvision och det ska de få tänker jag. Kommer i vart fall tjäna in kostnaden för apparaten 990kr.
Det som kostar är ju det extra simkortet som jag brukar titta på tv med 89kr/mån. Men nu har jag inte sett att de debiterat för kortet utan för en annan användare fast det står mitt namn och det bara är jag som använder det. Undrar hur de tänker när det ena är hemma och det andra simkortet i spanien hur ska de debitera då för hemma har jag oändlig surf och i spanien max 100gb vilket man kan komma upp om man tittar mycket på filmer. Men har sagt upp mitt tv avtal med telenor tittar inte så ofta på deras kanaler, läser hellre och sen har jag ljudböcker och nya bra trådlösa lurar. Men vågar inte lyssna när jag kör.
Bahia Camping har ju allt det som Ranko efterfrågar Tommy gjorde ett reportage där när han var Redaktör. Tror det var tidigt 2020, sen dess har chefen dött men det har nog inte hänt någon ändring och Martin har gått i pension synd för det är en av de bästa människor jag träffat. Kommer att stanna där ett tag! Följer Bahia gruppen på facebook!
Hej. När vi började åka till Spanien tog det ungefär en vecka nu när man åker ner tar det minst två väckor men man får se så mycket mer av de platser som man passerar och stannar till vid det är kul att se anat än bara blå asfalt och vita streck.Vi älskar Frankrike men inte deras vinterklimat och då blir det med ”automatik” Portugal eller Spanien under jan-april. Som Bengtic skrev, det är flera faktorer som påverkar, priset och det sociala. Ju längre man stannar, desto billigare blir det och man träffar likasinnade varje år som man redan är ”inkörd” med.
Ytterligare en grej är bekvämlighet, att campingen har bra sanitär anläggning (toa, dusch, gasol service) men också, i vårt fall, att det är djurfritt. Dom enda hundskall vi hör är från närliggande villor där hunden sänker försäkringskostnaden för ägaren. Ett krav är att ha både vatten & el på parcellen men ett ”hål i marken” där man ansluter husbilens gråvatten/svartvatten är rena lyxen och värt varje euro.
Vissa har även speciella tvättställen vilket är en nödvändighet efter årlig ”kalima” (regn med Sahara sand) eller cypressblomning. Vi sköljer av vår ”lilla” plåtis på platsen så länge ingen säger något. Och sen har vi avstånd till stranden, restauranger, butiker, fjällen och Altea så klart!
Jag har åkt kollektivt (spårvagn & buss) i Göteborg dom sisa 5 arbetsåren och frusit så det räcker! Detta avgjorde delvis att vi skaffade oss en ”sommarstuga” på hjul, liten men tillräcklig för vår plånbok för att ge oss iväg söderut till värmen.
Visa bilaga 17325
Vi betalade totalt 123.70 Euros i vägavgifter i Frankrike den här veckan. Vi körde in i Frankrike vid Mulhouse och in i Spanien vid La Jonquera.Hej. Ni som åker till Spanien när ni åker genom Frankrike på betalvägar vilka betal alternativ använder ni för nu när bränslet är som det är. Vi har förut åk både betala och icke betal vägar.
Mvh Lasse
Hej. Med vilket betalsätt vore bra att veta.Vi betalade totalt 123.70 Euros i vägavgifter i Frankrike den här veckan. Vi körde in i Frankrike vid Mulhouse och in i Spanien vid La Jonquera.
Redovisade våra resekostnader här i inlägg #34:
![]()
Höstresan Söderhamn - Altea
Vi lämnar nu Mullhaus efter 3 fina dagar och drar vidare på alpvägar mot Grenoble. Hoppades att ni skulle hinna ifatt oss någonstans, men sådant vet man aldrig. Håller kontakten inte minst gällande dieseln framöver… Kram! Lördag 22 oktober, kanon väder:forum.ihusbil.se
Tommy
Hej Lasse,Hej. Med vilket betalsätt vore bra att veta.
Mvh Lasse
Tackar för den informationen de var bussigt men det måste väl finns någon form av puck att ha i rutan så man kan åka där det står t för att inte vänta på att uppkopplingen görs i en del fall tar det ganska lång tid.Hej Lasse,
Ser nu att jag missade det.
Alla betalstationerna betalades med ett Spansk VISA kreditkort i Euro, utom en station där jag av misstag stoppade in mitt svenska kreditkort som är ett Mastercard utställt av Nordea Sverige.
Båda korten fungerade perfekt.
Har tidigare haft problem någon gång med kreditkorten, men då har jag använt ett debetkort, svenskt och spanskt och då har det fungerat.
Men som sagt, den här gången gick det fint med både svenskt som spanskt kreditkort.
Tommy
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Annons
Annons