• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Spännande bil med potential på Blocket

35B6D812-45B1-41E7-83DE-B42D9E64D327.jpeg
Här är en spännande bil för den händige äventyraren, som vill ge sig ut och upptäcka de tuffare delarna av vår planet.

Den säljs som den ”perfekta bastubilen”, eftersom den av någon outgrundlig anledning just nu har bastuinredning! Troligen en idé som aldrig kom i mål, eftersom det ser ut på bilderna som bastun aldrig blivit använd.

A74A9EAD-669A-4C5B-983D-84AA648D3356.jpeg

Men för den händige finns möjligheter att göra något helt annat av denna 6-hjulsdrivna Volvo TGB-13 6x6, till exempel en riktig äventyrsbil. Eftersom den får köras med B-körkort misstänker jag att den redan är registrerad som PB2.

Volvo Terrängbil 13 byggdes till försvaret och användes som mobil radiocentral och ambulans. Nu har utrymmet i skåpet byggts om till en bastu men förutsätter att det går att ändra till en mera praktisk inredning i husbilsstil.

Volvon med sexhjulsdrift, portalaxlar och en stark B30 motor från Volvo 164, kommer att ta dig varhelst du vill åka. En annan Volvo TGB13, men med fyrhjulsdrift har redan varit nere i Sahara och visat att den passar även där, genom att vinna sin klass för lätta lastbilar i Paris-Dakarrallyt 1983.

Tycker inte att priset är avskräckande, Kullabygden bil begär 219 000 kr för bilen.


Tommy
 
Senast ändrad:
I terrängen är den suverän,även om jag lyckats köra fast den trots 6hjulsdrift och diffspärrar,men på landsväg är det ingen höjdare.
Dakarbilen var en TGB 11.

O.T
Ingen husbil direkt, (men kan bli av den händige).
6-hjulsdrift hjälpte inte mej heller i lumpen -79, jag gick igenom isen med en TGB40 när jag följde ett befäl som rekade i en TGB11 längs med strängnäsfjärden, 40'ian satt helt fast, jag stack in till Lagnögaraget och hämtade "min" IKV91 som vi kopplade framför 40'ian, IKV'n orkade inte dra upp den, fick då tillåtelse att använda kallstarten på IKV'n, det hjäplte, i ett stort svart avgasmoln och motorvrål så flög båda ekipagen upp ur isen. Annars var TGB40 en fantastisk terrängbil med automatlåda och en suverän terrängbroms, en golvknapp som sänkte trycket till bromsarna till 1,6bar så man körde nerför hindren enbart med hjälp av gaspedalen!
:cool:
TGB40.jpg
 
Har en kompis som byggde om en sådan för att få bättre ekonomi.
Den raka volvo sedan kastades ur till förmån för en Mercedes diesel dito.
Den blev lite snålare men mest i terrängen då den på landsväg varvar rätt friskt...

Jag var på jakt efter en sådan under många år.
Budade på några på en militärauktion och ångrar bittert att jag inte köpte en då (de gick för ca 20 000kr).
Idag kostar de från 100 000:-.
Å andra sidan kostar soppan nu dubbelt så mycket så man skulle väl inte ha råd å köra :-(
 
Det är den civila varianten av gamla ur-valpen.
Saknar diffbroms på bakaxeln men är betydligt trevligare att köra på vägen då den har annan utväxling.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen