• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

SOS - behöver stöd och kunskap om vattenpump

Janne Nyberg

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Helsingborg
Gomorron alla iHusbil!

Vår finfina Burstner Elegance I 900 från 2011 har konsumerat tre vattenpumpar sedan vi köpte henne i slutet av juni. TRE (3)

Alla har varit av typen sänkpumpar i den nedre extra vattentanken. Alltså inte i huvudtanken.

Alla pumpar har skarvats ihop med befintliga kablage.

I och med att pumpen ligger i den nedre krävs extra långt kablage.

Nu har vi tröttnat. Det tar lite på krafterna. Vi som ska bo permanent i den till nästa höst.

Nu står våra fromma förhoppningar till en tryckpump utanpå tanken istället.

Vad säger ni generellt om sänk- eller tryckpumpar?

Har "premiumbilar" tryckpumpar?

Man kan ju inte leva på fromma förhoppningar i all oändlighet. Åtminstone inte ända tills i oktober, november 2023.

Tacksam för era erfarenheter och kunskaper!

Janne
 
Min erfarenhet är att yttre pumpar, inte dränkpumpar, har en robustare konstruktion och att pumphuset dessutom går att demontera för rengöring m.m. Vad jag vet är också detta "standard" på litet dyrare bilar. Monterar man dessutom ett expansionskärl på pumpens trycksida så får man ett jämnare flöde vid låga flöden plus att det blir färre start/stopp på pumpen.
Se bara upp med en sak. Vattensystemet kommer att stå under tryck hela tiden och slangkopplingar, kranpackningar m.m. måste kollas så de tål det. Se också upp med trycket. Pumpen får inte ha högre tryck än vad t.ex. varmvattenberedaren är konstruerad för.
 
Min erfarenhet är att yttre pumpar, inte dränkpumpar, har en robustare konstruktion och att pumphuset dessutom går att demontera för rengöring m.m. Vad jag vet är också detta "standard" på litet dyrare bilar. Monterar man dessutom ett expansionskärl på pumpens trycksida så får man ett jämnare flöde vid låga flöden plus att det blir färre start/stopp på pumpen.
Se bara upp med en sak. Vattensystemet kommer att stå under tryck hela tiden och slangkopplingar, kranpackningar m.m. måste kollas så de tål det. Se också upp med trycket. Pumpen får inte ha högre tryck än vad t.ex. varmvattenberedaren är konstruerad för.


Tack för det initierade svaret. Ska ta med detta till han som ska installera den. Han ska få läsa. Killen är riktigt kompetent.

Spontant känner jag att det är mer att ta hänsyn till än att bara installera. Bilen är från 2011 så jag förstår att gamla gjejer kanske inte klarar nya påfrestningar.

(och vi klarar inte fler än de tre pumpar som redan lagt av... Pajar även detta så vetigudarna. (Byter sannolikt. ))
 
Vattensystemet kommer att stå under tryck hela tiden och slangkopplingar, kranpackningar m.m. måste kollas så de tål det. Se också upp med trycket. Pumpen får inte ha högre tryck än vad t.ex. varmvattenberedaren är konstruerad för.
Har själv en tryckpump och är jättenöjd. Se bara till att det finns en huvudströmbrytare till pumpen. Vi lämnar inte bilen utan att slå av strömmen till pumpen.
 
Vi lämnar inte bilen utan att slå av strömmen till pumpen.
Vi slår även av strömen till pumpen före körning, så ett eventuellt vattenläckage inte tömmer vattentanken in i husbilen.
Om det blir en läcka med tryckstyrd pump, kommer pumpen att mata på vatten till tanken är tom.

Har "premiumbilar" tryckpumpar?
Absolut, man behöver inte gå speciellt högt upp i "premiumnivå" innan det är tryckstyrda pumpar.
 
Gomorron alla iHusbil!

Vår finfina Burstner Elegance I 900 från 2011 har konsumerat tre vattenpumpar sedan vi köpte henne i slutet av juni. TRE (3)

Alla har varit av typen sänkpumpar i den nedre extra vattentanken. Alltså inte i huvudtanken.

Alla pumpar har skarvats ihop med befintliga kablage.

I och med att pumpen ligger i den nedre krävs extra långt kablage.

Nu har vi tröttnat. Det tar lite på krafterna. Vi som ska bo permanent i den till nästa höst.

Nu står våra fromma förhoppningar till en tryckpump utanpå tanken istället.

Vad säger ni generellt om sänk- eller tryckpumpar?

Har "premiumbilar" tryckpumpar?

Man kan ju inte leva på fromma förhoppningar i all oändlighet. Åtminstone inte ända tills i oktober, november 2023.

Tacksam för era erfarenheter och kunskaper!

Janne
Det är kanske är kanske stort spänningsfall fram till pumpen. Effekten minskar en hel om det är ett stort spänningsfall. Då är det nog risk att pumpen inte orkar med. Den slits ut i förtid. Kanske kan vara värt att dra fram nya grövre kablar och växla av med ett relä. Det kan också vara att minus till pumpen används till flera förbrukare, gemensam plint.
Jag tycker inte att man ska köpa de billigaste pumparna.
Mät spänningen vid pumpen. Om du ska byta till en tryckstyrd pump kan du ändå behöva se över kablaget.
 
Vår bil har tryckstyrd pump kombinerat med brytare på blandarna. En riktigt vettig lösning då man slipper tänka på att stänga av huvudbrytaren till pumpen när man lämnar bilen.
Blandarna är av vanlig budgetmodell i äkta plast så jag tror inte trycket är något speciellt högt. I alla fall inte med den pump vi har.
Att sätta dit en sådan pump kan ju vara en ganska enkel lösning som inte kräver någon större insats
 
Gomorron alla iHusbil!

Vår finfina Burstner Elegance I 900 från 2011 har konsumerat tre vattenpumpar sedan vi köpte henne i slutet av juni. TRE (3)

Alla har varit av typen sänkpumpar i den nedre extra vattentanken. Alltså inte i huvudtanken.

Alla pumpar har skarvats ihop med befintliga kablage.

I och med att pumpen ligger i den nedre krävs extra långt kablage.

Nu har vi tröttnat. Det tar lite på krafterna. Vi som ska bo permanent i den till nästa höst.

Nu står våra fromma förhoppningar till en tryckpump utanpå tanken istället.

Vad säger ni generellt om sänk- eller tryckpumpar?

Har "premiumbilar" tryckpumpar?

Man kan ju inte leva på fromma förhoppningar i all oändlighet. Åtminstone inte ända tills i oktober, november 2023.

Tacksam för era erfarenheter och kunskaper!

Janne
Är det Rör eller slang i systemet?
Tryckvattenpump ger högre tryck och Kan få slangar att dela på sig!
Rörsystem är säkrare!
Vore jag som Du ringde jag till en verkstad som servar märket på måndag och frågar, be om tips vilket Tryck de rekommenderar på pumpen samtidigt.
Du skriver att det är reserv tanken, är det så lite vatten i huvudtanken att reserven behövs.. vet inte vilken mängd som gäller 🤗
 
Tryckstötar minskar om man sätter dit ett utjämningskärl efter pumpen.
Det är även rekommenderat att tömma varmvattenberedaren med jämna mellanrum.
Det bör även vara en luftkudde i beredaren annars är systemet stumt. Den minskar efter hand.
Det blir en luftkudde när man tömmer beredaren.
Utjämningskärl som Du kallar det Finns inte som original då behövs det troligen inte, blir också ytterligare en sak som kan frysa sönder! luftkudden återställs väl automatiskt?!
 
Ja, ni ser... Frågeställningarna blir bara fler och fler. Sätter nu vår tillit till vårt geni i Ystad. Hur ska ett pensionerat gammalt par någonsin kunna veta precis allt om det de inte har en aning om?

Blir det fel igen, för fjärde gången, har vi en finfin husbil till salu. Vi tar isåfall inbyte. 😇😎😊🤠
 
Ja, ni ser... Frågeställningarna blir bara fler och fler. Sätter nu vår tillit till vårt geni i Ystad. Hur ska ett pensionerat gammalt par någonsin kunna veta precis allt om det de inte har en aning om?

Blir det fel igen, för fjärde gången, har vi en finfin husbil till salu. Vi tar isåfall inbyte. 😇😎😊🤠
Är bara en bagatell mot vad som kommer.. tro mig!
Men man lär sig av sina misstag som man säger 🤗
Kom ihåg på senhösten att tömma vattnet mycket noga!
Stäng av pump, töm tank, öppna de 2 avtappningsventiler som (bör) finns!
öppna kranarna så töms systemen lättare, blås sedan i Duschslangen på både varma och kalla sidan, hålla kranarna stängda utom den Du blåser i, skifta mellan varmt och kallt! Blås tills Du inte hör något bubbel.
Blås en gång till 🤗
Varför jag skriver om Blåsa beror på att fryser rör/slangar så får Du läckage i vår.. inte Kul det vet jag, man har sedan 1984 gjort tabbar!
Det är också så att pannans varmvatten beredare fryser.. då kan den spricka.. det är Dyrt att åtgärda!
Även i Skåneland kan det bli förödande kallt så vatten fryser 😳
Häll antifrysmedel i diskhon, tvättställ, golvbrunn i duschen!
Lyfta av Minus pol på start batteri och stäng Huvudbrytare på laddaren till bodelen.
 
Är bara en bagatell mot vad som kommer.. tro mig!
Men man lär sig av sina misstag som man säger 🤗
Kom ihåg på senhösten att tömma vattnet mycket noga!
Stäng av pump, töm tank, öppna de 2 avtappningsventiler som (bör) finns!
öppna kranarna så töms systemen lättare, blås sedan i Duschslangen på både varma och kalla sidan, hålla kranarna stängda utom den Du blåser i, skifta mellan varmt och kallt! Blås tills Du inte hör något bubbel.
Blås en gång till 🤗
Varför jag skriver om Blåsa beror på att fryser rör/slangar så får Du läckage i vår.. inte Kul det vet jag, man har sedan 1984 gjort tabbar!
Det är också så att pannans varmvatten beredare fryser.. då kan den spricka.. det är Dyrt att åtgärda!
Även i Skåneland kan det bli förödande kallt så vatten fryser 😳
Häll antifrysmedel i diskhon, tvättställ, golvbrunn i duschen!
Lyfta av Minus pol på start batteri och stäng Huvudbrytare på laddaren till bodelen.

Ja du Erok... Nu har vi välsignelsen att vi inte ska vinterförvara bilen. Den ska, användas nonstop. I vinter i huvudsak i Portugal.

Tids nog ska jag läsa ditt inlägg om var jag ska blåsa.

Men nu är det på allvar. Tryckpumpen måste bara fungera... Eljest är vi till råttorna.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen