• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Elförsörjning - 12V Solcellsregulator

PeterH

Medlem
Medlem
Ort
Västra Frölunda
Hej,
Vi är i Spanien strax norr om Castelon och har problem med vår solcellsregulator. Det är en Victron mppt 75 15 med bluetooth. Vi behöver ev köpa en ny.
Är det någon som vet om det finns någon välsorterad tillbehörsbutik inte alltför långt härifrån?

Mvh
Peter
 
Regulatorn är ca 2 år.
Problemet är att ingen laddning sker till våra bodelsbatterier och ingen kontakt kan fås med regulatorn via Victron appen.
Regulatorn är kopplad direkt till batterierna och ej via elektroblocket.
JR larm som har installerat panel och regulator har hjälpt mig att felsöka i flera timmar.
Laddning kommer från solcellen med ca 19,8 och ström från batterierna kommer med 12,86 men inget laddas på.
Vi har också en annan regulator och solcell som är fabriksmonterad och går via elektroblocket men även denna är helt död.
Kan det vara en strömspik som slagit ut bägge samtidigt även om dom är helt separerade?
 
Får du inte ens kontakt med Victron via bluetooth, så är något galet.

Hittar du din Victron under Bluetooth i din mobil/platta?

Har du testat ominstallation av appen.

Men har JR hjälpt dej felsöka och inte funnit någon orsak, så lär nog inte vi här heller finna den (?).
 
Har du kopplat ur och i både PV+ och BATT+ => alltså en hård-reset, och därefter ingen kommunikation, så är den trasig, notera att det räcker med en av dessa PV eller BATT för att mata den så att blåtands kommunikationen fungerar.
Mvh
Anders
 
Regulatorn är ca 2 år.
Problemet är att ingen laddning sker till våra bodelsbatterier och ingen kontakt kan fås med regulatorn via Victron appen.
Regulatorn är kopplad direkt till batterierna och ej via elektroblocket.
JR larm som har installerat panel och regulator har hjälpt mig att felsöka i flera timmar.
Laddning kommer från solcellen med ca 19,8 och ström från batterierna kommer med 12,86 men inget laddas på.
Vi har också en annan regulator och solcell som är fabriksmonterad och går via elektroblocket men även denna är helt död.
Kan det vara en strömspik som slagit ut bägge samtidigt även om dom är helt separerade?
Jag har haft detta problem, det är känt av Victron, fick den utbytt till ny direkt jag beskrev felet.
Du har ju två olika fabrikat på regulator, så då skulle det kunna vara något annat, men att BT försvinner från Victron är ett känt problem.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen