• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Sociala ställplats-grannar, hur ”trevligt” kan det vara?

Marianne & Ranko

Välkänd medlem
Medlem
Vi träffades på kvällen, pratade en stund och hade hur trevligt som helst! Nu på morgonen önskade vi att vi ställt oss någon annanstans, det pågick snack (utanför deras HB och vårt sovrumsfönster sen tidiga morgon tills nu ca 3 timmar senare med ett annat GB par. Herre gud, får inte dessa människor ont i halsen av allt snack eller är det fel på mig som vill äta frukost i lugn o ro. Det värsta är att dagen inte är slut och vi har valt att stanna ännu en natt på samma ställe. En sak är säker och det är att vi inte behöver sätta på väckarklockan imorgon…

Hur gör ni andra? Står ut och flyttar inte på er, ber om överseende att ni är ljudkänsliga vissa tider på dygnet, eller?

(Det är ett Engelsk par med 3 snälla, icke skällande hundar, men gud vad dom kan prata i mun på varandra)

Men usch då, ett så "osvenskt" beteende ;)
Men det är väl detta som ingår i campinglivet och nästan oundvikligt när man tränger ihop sig på en liten yta, man hör och blir hörd av grannar.
Alternativet är väl annars att fricampa med rejäla avstånd till andra människor ifall man söker lugn och ro :cool:

Senast ändrad:
Vi träffades på kvällen, pratade en stund och hade hur trevligt som helst! Nu på morgonen önskade vi att vi ställt oss någon annanstans, det pågick snack (utanför deras HB och vårt sovrumsfönster sen tidiga morgon tills nu ca 3 timmar senare med ett annat GB par. Herre gud, får inte dessa människor ont i halsen av allt snack eller är det fel på mig som vill äta frukost i lugn o ro. Det värsta är att dagen inte är slut och vi har valt att stanna ännu en natt på samma ställe. En sak är säker och det är att vi inte behöver sätta på väckarklockan imorgon…

Hur gör ni andra? Står ut och flyttar inte på er, ber om överseende att ni är ljudkänsliga vissa tider på dygnet, eller?

(Det är ett Engelsk par med 3 snälla, icke skällande hundar, men gud vad dom kan prata i mun på varandra)
Hej. Om man sträcker ut handen till någon så kan dom tolka att det är fritt fram att bara komma och surra när som helst. Som tur är inte alla så men några minor går man alltid på då får man lösa det på något sätt. Med vänlighet brukar det lösa sig.
Mvh Umebo

Men usch då, ett så "osvenskt" beteende ;)
Men det är väl detta som ingår i campinglivet och nästan oundvikligt när man tränger ihop sig på en liten yta, man hörs och blir hörd av grannar.
Alternativet är väl annars att fricampa med rejäla avstånd till andra människor ifall man söker lugn och ro :cool:
Svenskarna (vissa) är inte bättre, bara ren otur att hamna på en sådan plats på en ställplats. I övrigt är det helt lugnt på hela ställplatsen.
När det gäller campingar så är det deras regler som gäller vilket är till gagn för alls boende. Vi har varit med om ett par tillfällen då ”festande” gäster har blivit ombädda att lämna campingen.
Nej, jag tycker att vill man festa eller prata obegränsat, då får det gärna göras på för det avsedda platser som det finns gott om. Nån fricamping är vi inte intresserade av!

😅 Jag och maken är totalt okänsliga för ljud utanför husbil och hus. Det blir väl så när man bor mitt i stan både i Sverige och Spanien. Vi kliver inte ur sängen innan 9 så vi räknar med att världen runt oss ska börja leva innan dess.
Däremot förstår jag att det är jobbigt om man är känslig för ljud ❤️

Fortsätter på Carolas svar. Kan inte komma ihåg att vi någonsin blivit irriterade på några grannar, på en ställplats eller camping. Däremot har vi vid två tillfällen blivit tillsagda av tyska grannar att hålla käften. Första gången var på en ställplats vid alpens fot någonstans i Österrike och det var Eurovision på TV’n. Andra gången var i Greven, när vi åt middag utanför bilen och hade svag musik i högtalaren. Båda gångerna tidigt på kvällen.

Ok, jag hör lite taskigt så jag har enligt Carola ibland lite hög volym på TV’n, dock aldrig i Greven.

Festprissar är vi absolut inte när vi är ute med husbilen, vi har upplevt de här incidenterna som extremt larviga grannar och har sedan sovit gott om natten.

Tommy

Senast ändrad:
Hög tid att uppdatera Code of Conduct!
Här behövs ett tillägg... morgonstund har inte guld i mun!
O vidare bör Code of Conduct.... finnas på de vanligaste språken för nedladdning, så att man kan skriva ut redan i Sverige och kunna visa upp vid behov.

Samt farfarsfarsfars-regeln också. Kan va bra att ha med sig.

Vill bara meddela att paret med sina 3 vovvar åkte vidare och vi skildes som vänner. Sen dess har det varit lugnt på ställplatsen liksom på alla andra ställen vi varit under den här resan söderut. Att 4 pratglada människor står utanför vårt (eller kanske nästa gång ditt) fönster och drar igång en massa snack är en ovanlighet som jag aldrig kommer att vänja mig vid. Dålig respekt, tycker jag! Tycker det är lika illa när någon tar upp mobilen på bussen eller spårvagnen och böjar berätta sitt livs historia som överröstar allt annat.

Vad skoj att det finns så många som tycker det är helt OK när HB-folk väsnas på ett eller annat sätt (musik, snack, festandet) även intill er egen P-ruta. Det betyder i slutändan att det måste vara fel på mig! Jag hoppades på lite ”medhåll” från er, mina vänner i iHusbil, som tyvärr uteblev och t.o.m. utpekade mig som boven i dramat. Jag är glad att det finns i alla fall en vän som stöttar mig kravlöst, tack för det Raasken!

PS.
Vi har inga problem med gatuljud (bor i centrala Gbg) med både buss och spårvagnar utanför vårt alltid öppna sovrumsfönster… DS.

Senast ändrad:
Vill bara meddela att paret med sina 3 vovvar åkte vidare och vi skildes som vänner. Sen dess har det varit lugnt på ställplatsen liksom på alla andra ställen vi varit under den här resan söderut. Att 4 pratglada människor står utanför vårt (eller kanske nästa gång ditt) fönster och drar igång en massa snack är en ovanlighet som jag aldrig kommer att vänja mig vid. Dålig respekt, tycker jag! Tycker det är lika illa när någon tar upp mobilen på bussen eller spårvagnen och böjar berätta sitt livs historia som överröstar allt annat.

Vad skoj att det finns så många som tycker det är helt OK när HB-folk väsnas på ett eller annat sätt (musik, snack, festandet) även intill er egen P-ruta. Det betyder i slutändan att det måste vara fel på mig!

PS.
Vi har inga problem med gatuljud (bor i centrala Gbg) med både buss och spårvagnar utanför vårt alltid öppna sovrumsfönster… DS.
Jodå, Haga Line har ett stadsljud som vi har vant oss vid efter 14 år i området, men vid trivs med det.

Själv har jag aldrig klagat på husbilsfolk, levande människor skapar tyvärr ljudvågor.

Jag har däremot fått klagomål ett par gånger.
En gång när det beredes frukost ute (9-10 tiden) på en ställplats och stereon igång på svag volym, en känslig lättstött grågosse dyker upp och ger order om stäng av. :eek: :ROFLMAO::ROFLMAO:

Den andra gången landar vi på tidigt på kvällen i ett regnigt Åmål,
ställer mej lite längre ifrån klungan då batteribanken är låg och jag trycker igång det inbyggda elverket för laddning så min cpap klarar natten, efter ca 1h parkerar en husbil med nosen 1m från mitt elverk, och efter 30min knackar de på dörren och ber mej stoppa elverket :ROFLMAO::ROFLMAO: visst gjorde jag det, men man kan undra varför de valde att slå läger där, grusplanen är väl typ >10000m2.

Folk kan reta sig på mycket , hade en märklig upplevelse på ställplatsen i Walldurn vid Goldshmitts , det är stora rutor och det stod en bil där när vi kom , backade i i rutan bredvid den bilen . Då kom han utspringandes och sa att här kan ni stå , jag undrade varför jo han kom inte åt sin kabel bakom våran bil . Det var en meter fritt att gå bakom våran , jag gick fram o tillbaka o visade att det var inga problem . Nej sa han för då måste han gå i gräset o det kunde han inte ! Till saken hör att det kom flera bilar från hans land och då var det inga problem att stå där ! Vi måste väl utstråla något negativt!

Vad skoj att det finns så många som tycker det är helt OK när HB-folk väsnas på ett eller annat sätt (musik, snack, festandet) även intill er egen P-ruta. Det betyder i slutändan att det måste vara fel på mig! Jag hoppades på lite ”medhåll” från er, mina vänner i iHusbil, som tyvärr uteblev och t.o.m. utpekade mig som boven i dramat. Jag är glad att det finns i alla fall en vän som stöttar mig kravlöst, tack för det Raasken!

PS.
”Fel på dig” skulle jag inte tro att det är…däremot är det bara jobbigt för en själv att irritera sig på folk runtomkring. Väsen för en är bara vardagliga ljud för en annan.
Hade det varit okristligt tidigt eller mitt i natten så hade jag sagt till däremot.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen