• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Notis Snart kan du hämta ut medicin i Spanien – med hjälp av kommande EU-lag

Föreställ dig att du är på semester i Spanien och behöver hämta ut din medicin.
I dag kan det vara en utmaning utan en lokal läkares hjälp. Men snart kan detta förändras.

EU arbetar nämligen med en ny lösning som gör att din hälsodata – som recept, röntgenbilder och medicinska journaler – blir tillgänglig över landsgränserna.

Med hjälp av ett gemensamt system ska du enkelt kunna få vård och läkemedel i vilket EU-land som helst, på samma sätt som hemma i Sverige.
En gemensam väg för hälsouppgifter så att hälsodata ska kunna delas på ett säkert och smidigt sätt, då måste alla EU-länder följa samma struktur och format, uppger Sveriges Radio.

Arbetet med att ta fram dessa gemensamma riktlinjer sker både på lokal och regional nivå i varje land.
Förordningen som möjliggör denna utveckling kallas EHDS, European Health Data Space.
Den syftar till att bygga ett system där patienter enkelt kan få tillgång till sin information, oavsett var de befinner sig i Europa.

(Redan i dag kan du hämta medicin inom EU, om du har ett recept med dig från Sverige - men med hjälp av lagen kommer du även kunna förnya recept)

1746605788986.png

Senast redigerad av en moderator:
Bara en notis från mig:
Vi var på Gran Canaria 5 veckor nu i Januari, jag hade glömt min receptbelagda medcin (mot gikt) hemma.
Attans 5 veckor var lite lång tid tyckte jag, gick en på farmacia och sa som det var inga problem sa hon gick och hämtade samt frågade om det var något mer jag saknade. 3€ kostade det billigt men inte så dyrt hemma heller 90skr.
Men det är bra om man kan samkör registren
Mvh
Ps: vet inte om jag skrivit om detta tidigare

Föreställ dig att du är på semester i Spanien och behöver hämta ut din medicin.
I dag kan det vara en utmaning utan en lokal läkares hjälp. Men snart kan detta förändras.

EU arbetar nämligen med en ny lösning som gör att din hälsodata – som recept, röntgenbilder och medicinska journaler – blir tillgänglig över landsgränserna.

Med hjälp av ett gemensamt system ska du enkelt kunna få vård och läkemedel i vilket EU-land som helst, på samma sätt som hemma i Sverige.
En gemensam väg för hälsouppgifter så att hälsodata ska kunna delas på ett säkert och smidigt sätt, då måste alla EU-länder följa samma struktur och format, uppger Sveriges Radio.

Arbetet med att ta fram dessa gemensamma riktlinjer sker både på lokal och regional nivå i varje land.
Förordningen som möjliggör denna utveckling kallas EHDS, European Health Data Space.
Den syftar till att bygga ett system där patienter enkelt kan få tillgång till sin information, oavsett var de befinner sig i Europa.

(Redan i dag kan du hämta medicin inom EU, om du har ett recept med dig från Sverige - men med hjälp av lagen kommer du även kunna förnya recept)

Visa bilaga 46133
Jag hade för få insulinsprutor med mig i Benidorm, tog med kartongen till ett apotek o fick nya sprutor , inga problem !

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen