• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Inredning Smutsiga mattor, tips på gör det själv tvätt

Michael S

Fd medlem
Ett tips om hur man gör det enkelt och snabbt:
Material.
Grovdammsugare som kan suga upp vatten.
Textilvårdmunstycke.
Sprayflaska
Globex 80 i mitt fall, eller motsvarande.
Skurborste.

Metod.
Lägg mattan på ett rent och fuktsäkert golv, i mitt fall tvättsugegolvet.
Spreja med liten mängd av tvättmedelsblandningen på en ca 1m2 stor yta.
Borsta efter behov.
Dammsug upp vattnet.
Repetera till mattan är tvättad.
Häng upp mattan på tork.
Torktiden är mycket kort, då munstycket ovan, tillsammans med en grovdammsugare är mycket effektivt.

Mina mattor tog ca 1h effektiv tid.
Mattorna blev helt rena.

Ovanstående funkar säkert jättebra.

Jag har en bekant som tvättar allehanda mattor, även vanliga golvmattor, genom att köra med högtryckstvätt utomhus. Tål de så hårdhänt hanterande så blir det jättefina. Men säkert lång torktid. Den går kanske att korta med grovdammsugare.

Jag rengjorde mattan i hytten när det var ordentligt varmt ute i somras. Sprutade först Abnet på mattan med en ogrässpruta.
Sen tog jag högtrycks sprutan med oscillerande munstycke och sprutade ordentligt överallt.
Detta gjorde jag med mattan på plats!
Torkade hyfsat snabbt det var ju sånt väder och vattnet rann ut genom för mej okända hål.
Rent blev det också!

Vi har i mange år hatt hund, golden retriever. Når det er vått ute har disse en tendens til å bli to-farget gylden oppe og sort/sølete nede. Vi har derfor tatt ut originalteppene og lagret dem i huset. Så har vi kjøpt vegg til vegg teppe med "filt" underside og klippet til nye tepper. Har vanligvis kjøpt så mye att vi har til 2-3 sett, jeg kanter dem ikke, men lager dem så store att de går helt ut til vegger og skap. En 2-3 ganger i løpet av året tar jeg de ut og legger de på terrassen og heller en bøtte sterkt såpevann over dem, så bruker jeg en kost for å løse opp skitten, og til slutt spyler jeg med hageslangen, henger dem til slutt over rekkverket og de tar ca.2-3 dager på å tørke avhengig av hvor langhåret teppe du har valgt. Dette har vi gjort i over 20 år. Det er hard og brutal metode fordi du løser litt av limstoffene i teppe. Har en 1200W støvsuger som vi bruker til vanlig når vi er på tur.

Den som kommer ihåg, torrschampo, blir inte förvånad att det finns pulver till sånt här med.
Pulver, borsta o dammsug.
Finns en uppsjö olika fabrikat.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen