- Ort
- Ramlösa
- Bilfabrikat
- Fiat Ducato -21
Jag har en 21:a Ducato med original startbatteri (120Ah?) och två AGM 95Ah bodelsbatteri. Smartgenerator, DC/DC-laddare, 100W solcell.
Jag har ingen stor förbrukning och har klarat mig med detta sommar som vinter. Dock vill jag gärna ha lite bättre koll på förbrukning och återstående kapacitet.
Det dök upp en billig oanvänd Victron 500A Smartshunt på Blocket. Den köpte jag och har monterat. Pilligt och trångt men det gick bra. Uppkoppling och det verkar ok.
Det finns möjlighet att koppla in även startbatteriet via en extraingång på +-sidan för att läsa av spänningen. Kabeln följer med och jag kopplade in den. Jord ska inte kopplas in. Men värdet som visas är 8-10V och varierar beroende på smartgeneratorn som den ska. Jag har bytt ut ett 12V-uttag mot en USB-laddare med inbyggd visning av spänning för startbatteriet. Den visar 3-4V högre spänning och varierar som den ska göra med tanke på smartgenerator.
Jag mätte spänning direkt på batteriet ut och får ut normal spänning som också stämmer med "USB-laddaren". Jag mätte även resistensen mellan jordpol på startbatteri resp bodelsbatteri. Jag får då ca 10 ohm. Och det var förvånande för mig. Mätningen gjordes naturligtvis när bilen stod stilla och tändningen avslagen. Så kanske något skiljerelä ställer till det. Men på jordsidan borde det väl vara fritt fram?
Allt verkar fungera som det ska så jag har inga praktiska problem. Men är ändå fundersam om allt är som det ska. Eller vad det är som ger den låga spänningen i SmartShunt.
Jag har ingen stor förbrukning och har klarat mig med detta sommar som vinter. Dock vill jag gärna ha lite bättre koll på förbrukning och återstående kapacitet.
Det dök upp en billig oanvänd Victron 500A Smartshunt på Blocket. Den köpte jag och har monterat. Pilligt och trångt men det gick bra. Uppkoppling och det verkar ok.
Det finns möjlighet att koppla in även startbatteriet via en extraingång på +-sidan för att läsa av spänningen. Kabeln följer med och jag kopplade in den. Jord ska inte kopplas in. Men värdet som visas är 8-10V och varierar beroende på smartgeneratorn som den ska. Jag har bytt ut ett 12V-uttag mot en USB-laddare med inbyggd visning av spänning för startbatteriet. Den visar 3-4V högre spänning och varierar som den ska göra med tanke på smartgenerator.
Jag mätte spänning direkt på batteriet ut och får ut normal spänning som också stämmer med "USB-laddaren". Jag mätte även resistensen mellan jordpol på startbatteri resp bodelsbatteri. Jag får då ca 10 ohm. Och det var förvånande för mig. Mätningen gjordes naturligtvis när bilen stod stilla och tändningen avslagen. Så kanske något skiljerelä ställer till det. Men på jordsidan borde det väl vara fritt fram?
Allt verkar fungera som det ska så jag har inga praktiska problem. Men är ändå fundersam om allt är som det ska. Eller vad det är som ger den låga spänningen i SmartShunt.