• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Elförsörjning - 12V SmartShunt visar fel spänning på startbatteri

PL 8

Välkänd medlem
Medlem
Bilfabrikat
Fiat Ducato -21
Jag har en 21:a Ducato med original startbatteri (120Ah?) och två AGM 95Ah bodelsbatteri. Smartgenerator, DC/DC-laddare, 100W solcell.

Jag har ingen stor förbrukning och har klarat mig med detta sommar som vinter. Dock vill jag gärna ha lite bättre koll på förbrukning och återstående kapacitet.
Det dök upp en billig oanvänd Victron 500A Smartshunt på Blocket. Den köpte jag och har monterat. Pilligt och trångt men det gick bra. Uppkoppling och det verkar ok.

Det finns möjlighet att koppla in även startbatteriet via en extraingång på +-sidan för att läsa av spänningen. Kabeln följer med och jag kopplade in den. Jord ska inte kopplas in. Men värdet som visas är 8-10V och varierar beroende på smartgeneratorn som den ska. Jag har bytt ut ett 12V-uttag mot en USB-laddare med inbyggd visning av spänning för startbatteriet. Den visar 3-4V högre spänning och varierar som den ska göra med tanke på smartgenerator.

Jag mätte spänning direkt på batteriet ut och får ut normal spänning som också stämmer med "USB-laddaren". Jag mätte även resistensen mellan jordpol på startbatteri resp bodelsbatteri. Jag får då ca 10 ohm. Och det var förvånande för mig. Mätningen gjordes naturligtvis när bilen stod stilla och tändningen avslagen. Så kanske något skiljerelä ställer till det. Men på jordsidan borde det väl vara fritt fram?

Allt verkar fungera som det ska så jag har inga praktiska problem. Men är ändå fundersam om allt är som det ska. Eller vad det är som ger den låga spänningen i SmartShunt.

Lösning
Jag har hittat felet.

Jag skrev tidigare att jag fick ca 10 ohm resistans mellan batteriernas -poler. Om det verkligen var så eller om det var ett mätfel vet jag inte. Idag mätte jag igen och fick ingen resistans mellan dem. Alltså bör det inte vara något jordfel.

Med multimeter mätte jag spänning mellan startbatteriets +pol (där den tunna röda tråden sitter) och änden på tråden. Fick ca 9V. Med tråden kopplad i SmartShunt visades ca 8V.

Jag mätte resistans genom den röda kabeln och fick inget utslag, alltså avbrott. Jag tog då ur säkringen (1A) som sitter på kabeln och mätte på den. Avbrott. Men inget som kunde ses på "säkringstråden".
Jag satte i en frisk säkring och allt fungerar.

Jag, och SmartShunten, har alltså kunnat mäta upp...
Jag har en 21:a Ducato med original startbatteri (120Ah?) och två AGM 95Ah bodelsbatteri. Smartgenerator, DC/DC-laddare, 100W solcell.

Jag har ingen stor förbrukning och har klarat mig med detta sommar som vinter. Dock vill jag gärna ha lite bättre koll på förbrukning och återstående kapacitet.
Det dök upp en billig oanvänd Victron 500A Smartshunt på Blocket. Den köpte jag och har monterat. Pilligt och trångt men det gick bra. Uppkoppling och det verkar ok.

Det finns möjlighet att koppla in även startbatteriet via en extraingång på +-sidan för att läsa av spänningen. Kabeln följer med och jag kopplade in den. Jord ska inte kopplas in. Men värdet som visas är 8-10V och varierar beroende på smartgeneratorn som den ska. Jag har bytt ut ett 12V-uttag mot en USB-laddare med inbyggd visning av spänning för startbatteriet. Den visar 3-4V högre spänning och varierar som den ska göra med tanke på smartgenerator.

Jag mätte spänning direkt på batteriet ut och får ut normal spänning som också stämmer med "USB-laddaren". Jag mätte även resistensen mellan jordpol på startbatteri resp bodelsbatteri. Jag får då ca 10 ohm. Och det var förvånande för mig. Mätningen gjordes naturligtvis när bilen stod stilla och tändningen avslagen. Så kanske något skiljerelä ställer till det. Men på jordsidan borde det väl vara fritt fram?

Allt verkar fungera som det ska så jag har inga praktiska problem. Men är ändå fundersam om allt är som det ska. Eller vad det är som ger den låga spänningen i SmartShunt.
Har du dragit en separat + kabel direkt från startbatteriet?

Ja, den tunna medföljande kabeln är dragen från +pol på startbatteriet till AUX på SmartShunt.

Jag mätte just spänningen på den kabeln och får då runt 10V. Så nästa steg blir att öppna för startbatteriet igen och mäta där. Men det blir inte ikväll. Jag återkommer imorgon.
Men är tacksam för fler synpunkter och idéer.

Ja, den tunna medföljande kabeln är dragen från +pol på startbatteriet till AUX på SmartShunt.

Jag mätte just spänningen på den kabeln och får då runt 10V. Så nästa steg blir att öppna för startbatteriet igen och mäta där. Men det blir inte ikväll. Jag återkommer imorgon.
Men är tacksam för fler synpunkter och idéer.
Har du isolerad DC/DC laddare i bilen.

1749757459492.png
1749757475959.png
Ovan visas instruktionerna. Man ska alltså koppla den medföljande tunna röda +kabeln från startbatteriets + till AUX på SmartShunt. Det är så jag gjort och får för låg spänning. Men det står också att "startbatteriets negativa pol ska vara anslutet till SYSTEM MINUS sidan på shunten." Det hade jag räknat med att det redan är med vanliga jordningen i bilen. Men kan/ska jag dra en extra kabel från - på startbatteriet till SYSTEM MINUS på shunten? Det finns inte någon risk för strömrusning då?
Om det är så jag ska göra så är också frågan hur kraftig kabel jag måste använda. Den röda är väldigt tunn. -kabeln i skissen ovan är tjockare. Behövs det? Det är ju bara spänningen som ska mätas och då går inga starka strömmar. Men jag är fundersam över ev strömrusning. Å andra sidan är ju minuspolerna redan sammankopplade via jordningar i fordonet.
Jag hoppas någon med kunskap kan hjälpa mig.

4:30 in i filmen nedan ansluter Will dels den röda medföljande på + och dels en "egen" tunn svart på -. Det är ju dock en viss skillnad att göra det på en uppställning på bordet med små strömmar och på en verklig anläggning med stora strömmar. Och han måste naturligtvis sluta kretsen. Jag har ju sluten krets genom jordningen. Men som jag skrev har jag också hög resistans. Vågar jag ansluta en tunn kabel från startbatteriets minus?

Det virker som du har et problem med jord referansen. Startbatteri minus er koblet til motor og chassi med grove kabler, men fra gamle dager hadde Fiat et problem med jordingen på chassi som kunne ha tildels høy motstand. Med en DC-DC lader ser en ikke dette som et bortfall av ladning av bobatteri. Bodelen har og ett koblingspunkt til chassi. Om du klarer å måle motstanden mellom bodelenens minus og bilbatteri minus og dette er over 1 ohm så har du problemet der. Nå går det ingen strøm i spenningsmålingen, men hva som skjer når DC-DC lader bobatteriet er jeg usikker på. Om den er isolert så vil en tynn ledning fra bilbatteri minus til system minus på shunten fungere, er den ikke isolert så kan det gå nesten full ladestrøm den veien.

En bedre løsning på motstands problemet er å koble av jordkabelen fra chassi og rengjøre koblingen før du moterer den igjen.

Jag har hittat felet.

Jag skrev tidigare att jag fick ca 10 ohm resistans mellan batteriernas -poler. Om det verkligen var så eller om det var ett mätfel vet jag inte. Idag mätte jag igen och fick ingen resistans mellan dem. Alltså bör det inte vara något jordfel.

Med multimeter mätte jag spänning mellan startbatteriets +pol (där den tunna röda tråden sitter) och änden på tråden. Fick ca 9V. Med tråden kopplad i SmartShunt visades ca 8V.

Jag mätte resistans genom den röda kabeln och fick inget utslag, alltså avbrott. Jag tog då ur säkringen (1A) som sitter på kabeln och mätte på den. Avbrott. Men inget som kunde ses på "säkringstråden".
Jag satte i en frisk säkring och allt fungerar.

Jag, och SmartShunten, har alltså kunnat mäta upp en spänning trots avbrott i +kabeln. Jag har tidigare läst om moderna multimetrar där man inte kan lite på just spänningsmätningar vid låga strömmar. Jag minns inte orsakerna.

Nu fungerar det i alla fall och jag tackar för synpunkterna och hjälpen i tråden.

Senast ändrad:
Lösning
Om du har to ledninger som ligger ved siden av hverandre, den ene med strøm og den andre uten så kan du ofte måle en spenning på den "døde" ledningen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen