• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Elektronik & media Smartshunt Victronic

Hasseg

iReferensgrupp
Medlem
Hej
Jag har en smartshunt Victron 300A
Har dubbla bodelsbatterier siter monterade under varsin framstol detta är gjort från fabrik.
Jordkablar från batterierna går ner under golvet, borde finnas någon jordkopplingsplint där under?
Om jag sätter smartshunt på ena negativa polen på batteriet blir väl inte bra,
båda batterierna måste väl sitta på smartshunten?
Som det är nu kan jag koppla bort ett batteri men ändå ha 12 volten kvar i bilen från andra bodelsbatteriet
Mvh Hasse

Lösning
Bara en slutrapport
Pratade med Husbilslandet verkstad, där hjälpt dom via telefon och visst fanns det en dosa under förarsätet där man kopplat i hop batterierna.
Bara ta i sär och sätta shunten i mellan
Batteri minuspoler är väl sammankopplad, sedan går jordkabel från sista batteriet, du skall koppla shunten där, lossa utgående jordkabel montera kabeln på shunten sedan en ny kabel till batteri minuspol.
Ingen förbrukning skall kopplas före shunten.

Om jag sätter smartshunt på ena negativa polen på batteriet blir väl inte bra,
Det är korrekt enligt min uppfattning, bägge batterierna måste passera shunten.
Så du bör nog leta på var batterierna jordas och bygga om det så att båda batteriernas minuspol går via shunten innan anslutningen till jord/chassi/plint.

Senast ändrad:
Ja, absolut. Så du behöver kolla upp hur den nuvarande kopplingen ser ut. Går det från ena batteriets minuspol till det andra och sedan till chassi, eller går de med varsin kabel till chassi, och isåfall till gemensam eller varsin jordpunkt? Det avgör var/hur shunten bäst skall placeras och om du behöver ändra något i kablaget eller inte.

Kopplingen skall se ut ungefär som i bilden nedan. Har du många minusanslutningar till batteriet skall de alla anslutas till shunten. Eftersom batterierna sitter en bit från varandra så är s.k. diagonalkoppling av att föredra (men inte helt nödvändigt om kablarna är grova). Har försökt illustrera det i bilden. Shunten sitter "nära" det ena batteriet och EBL anslutning sitter då på det andra.

1745588442122.jpeg

Batteri minuspoler är väl sammankopplad, sedan går jordkabel från sista batteriet, du skall koppla shunten där, lossa utgående jordkabel montera kabeln på shunten sedan en ny kabel till batteri minuspol.
Ingen förbrukning skall kopplas före shunten.
Ja någonstans är dom sammankopplade men man har inte dragit direkt mellan polerna utan försvinner ner i golvet vid båda stolarna. Inta kan man väl vara så dumma att man kopplat i hop i mellangolvet så man inte kommer åt det. Jag får kolla vidare när stunder ges. Tack så länge

Ja någonstans är dom sammankopplade men man har inte dragit direkt mellan polerna utan försvinner ner i golvet vid båda stolarna. Inta kan man väl vara så dumma att man kopplat i hop i mellangolvet så man inte kommer åt det. Jag får kolla vidare när stunder ges. Tack så länge
Ett alternativ är att koppla ihop minus med en kort kabel mellan batterierna, och sedan montera shunten på den minuskabel som lämnar sista batteriet.
Är all förbrukning kopplad på en jordpunkt som du inte kommer åt är det värre

Ett alternativ är att koppla ihop minus med en kort kabel mellan batterierna, och sedan montera shunten på den minuskabel som lämnar sista batteriet.
Är all förbrukning kopplad på en jordpunkt som du inte kommer åt är det värre
Jo det har jag gått och klurat på, som man skulle ha gjort om man satt dit ett extra batteri själv det bord fungera att göra så. Biltema har kabel men onödigt lång och därmed lite dyr. Jag tror jag ringer Husbilslandet på måndag och hör om dom vet vart jordpunkt finns, jag misstänker i golvet under bordet. Men det borde fungera som du skriver
Tack så länge

Bara en slutrapport
Pratade med Husbilslandet verkstad, där hjälpt dom via telefon och visst fanns det en dosa under förarsätet där man kopplat i hop batterierna.
Bara ta i sär och sätta shunten i mellan

Bilagor

• 20250428_193159.jpg
    20250428_193159.jpg
    2,8 MB · Visningar: 28
Lösning

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.