• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Elförsörjning 12V Smältsäkring

Joakim

Techadmin
Admin medlem
Medlem
Detta borde vara hur definitionen av hur ordet smältsäkring kom till. ⚡
Hur som helst, rätt enkelt renoveringsprojekt att ordna till, troligen dålig kontakt i kombination av en slapp husbilist som cyklar sina stackars bodelsbatterier lite väl långt ner ibland. Detta är andra gången detta händer och den här gången har jag lovat mig själv att ta tag i det på ett bättre sätt!
Men sen sprack det, första genvägen är redan tagen och jag köpte samma säkringshållare som suttit där sedan 2005, jag borde nog gått över till Midi bladsäkring istället, men vem är perfekt egentligen. ;) :)

IMG_20220313_193505.jpg
IMG_20220313_193543.jpg
IMG_20220314_154901.jpg

Problemet är att första gången säkringen går p g a överbelastning blir den så varm att härdningen i säkringshållarens kontaktbleck försvinner.
Det ger dålig kontakt, och det behövs inte mycket belastning innan den nya säkringen blir överhettad. Så vid överhettning byt säkringshållare.

Detta borde vara hur definitionen av hur ordet smältsäkring kom till. ⚡
Hur som helst, rätt enkelt renoveringsprojekt att ordna till, troligen dålig kontakt i kombination av en slapp husbilist som cyklar sina stackars bodelsbatterier lite väl långt ner ibland. Detta är andra gången detta händer och den här gången har jag lovat mig själv att ta tag i det på ett bättre sätt!
Men sen sprack det, första genvägen är redan tagen och jag köpte samma säkringshållare som suttit där sedan 2005, jag borde nog gått över till Midi bladsäkring istället, men vem är perfekt egentligen. ;) :)
Jag tror också att MidiOTO är ett bättre val.

Men det finns ju förstås också kvalitetsskillnader mellan olika fabrikat på säkringshållarna, kanske mer tydligt för vissa säkringstyper. Här är ett jämförande foto på två hängsäkringshållare för NormOTO, som båda anges vara avsedda för max 30 A. Jag kan ha fel men den nedre både ser ut och känns betydligt mer pålitlig.

1647807782235.png

Mats det jeg ikke kan se på den nederste er hvordan den klemmer på flatene på sikringen. Er det et godt positivt trykk på flatene så ja den er mye bedre enn den øvre som har 2 smale striper på ene siden og en smal rygg på den andre siden. Har blandet erfaring med begge varianter, verst var et dårlig eksemplar av den nedre som knapt klemte på flatene. Men med gode varianter av begge så vinner den nedre hver gang.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen