Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
Registrera ett gratiskonto här!
Hjärtligt tack!Det här är vad Transportstyrelsen anser vara dom viktigaste förändringarna i nya körkortsdirektivet.
![]()
Uppdaterad: Omfattande körkortsförändringar på gång - Transportstyrelsen
www.transportstyrelsen.se
Detta är felaktigt , vikten skall höjas till 4250 kgLäste någonstans att höjningen till 4.250 kg är villkorad av att alla dom "extra" 750kg i vikt utöver 3.500 kg uteslutande skall bero på användandet av alternativa bränslen eller drivsystem. I så fall ingen skillnad i lastförmåga mot tidigare.
I länken hittar man den här textenHjärtligt tack!
Speciellt intressant information: Reglerna är med några undantag tänkta att införas under 2028 och börjar gälla 2029.
Tyvärr har man inte skrivit något om husbilar mellan 3.500 och 4.250 kg, men det är ju endast "några av de mest intressanta förändringarna för svensk del" som man listat – och dit hör uppenbarligen inte husbilar.
Pålle
Visst men att den höjda vikten skall iaf enligt det jag läste vara hårt kopplad till den extravikt alternativa framdrivningar ger. 4250kg blir då max totalvikt med b-kort förutsatt att batterier eller annat väger 750kg mer än jämförd fossildriven. Alltså ingen skillnad i lastvikt.Detta är felaktigt , vikten skall höjas till 4250 kg
Det kommer införas ett nytt körkort B99 ,där du kan köra husbil maxvikt 4250 kg, det kommer krävas någon form av utbildning för detta men det är inte klart än, se inlägg #9Visst men att den höjda vikten skall iaf enligt det jag läste vara hårt kopplad till den extravikt alternativa framdrivningar ger. 4250kg blir då max totalvikt med b-kort förutsatt att batterier eller annat väger 750kg mer än jämförd fossildriven. Alltså ingen skillnad i lastvikt.
Så tolkade jag det jag läste men det kan ju ha ändrats. Förr eller senare finns ju inga fossildrivna likadana modeller att jämföra med heller.
Jag förstår det, men nu blir det inget sådant krav ,utan vanlig husbil ska gå att köra när nya B99 införs.Hittade var jag läst det.
En några år gammal utredning som transportstyrelsen gjort.
Rapporten här
Det var det här stycket som uppenbart lämnat några smulor i mitt huvud:
"Direktiv (EU) 2018/6451 ger följande möjlighet till undantag(fortsättningsvis kallad undantagsmöjligheten) i artikel 6.4:
c) innehavare av körkort för kategori B som erhållits minst två år tidigare får framföra fordon som drivs med alternativa bränslen som avses i artikel 2 i rådets direktiv 96/53/EG2 med en tillåten totalvikt som överstiger 3 500 kg men inte 4 250 kg för transport av gods som körs utan släpvagn, förutsatt att den vikt som överstiger 3 500 kg uteslutande beror på framdrivningssystemets extra vikt i förhållande till framdrivningssystemet hos ett fordon av samma storlek som är utrustat med en konventionell förbränningsmotor med gnisttändning eller kompressionständning, och förutsatt att lastkapaciteten inte är större än för detta fordon."
Utredningen är riktad mot godstransport och för några år sedan så inte relevant nu men vissa likheter finns ju med det som är på G. Vi får hoppas det inte smyger in några komplicerade faktorer i det slutliga.
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Annons
Annons
Annons