• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Inredning Slitna mattor - renovera istället för att köpa nya

Ola Stensby

Medlem
Medlem
Hejsan
Mina heltäckningsmattor i husbilen började bli dåliga. Gummit under hade torkat och det blev dammigt och mjöligt under mattan av gummipartiklar som släppte. Gummimjölet fungerade som glidmedel under mattan mot golvet och mattorna låg inte längre så stilla som de gjorde när de var yngre så att säga..
Däremot var ovansidan fortfarande fräsch och fin!

Jag fick en idé och tog dem till kapellmakaren där jag bor, firman som normalt pysslar med markiser och båtkapell. Lät honom sy på ett lager ganska tunn men stadig PVC-duk på hela undersidan.

Gjorde förar/passagerarmattan förra året som var i sämst skick förra året och även veckad och förstörd under där den legat på gummigolvet mellan bodel och förarmiljö i vår helintegrerade LMC.
Det blev jättebra och nu har jag låtit fixa de övriga mattorna oxå. (Sömmarna på mattan syns mindre efter en tid än vad de gör nu när de är nygjorda. Men jag tycker inte heller att de stör)

Helnöjd med denna livstidsförlängning som kostade en dryg tusenlapp istället för att behöva köpa nya mattor för väldigt mycket mer pengar!
Slut på damm - mattorna ligger still igen - är mycket stabilare och viker sig inte!
IMG_2433.jpeg

Senast ändrad:
Jag tröttnade på de s k formsydda mattorna, som följde med husbilen! De glipade och låg inte still, trots extra mattglidskydd under varje!!!
186627-b0e44d4810b0fced21fbc2365c55f4bf.jpg186628-4147c160b00b3c0bfc175da5354ddb43.jpg
Samlade tillräckligt med mod och hittade en fin matta med gummerad baksida, på en meters bredd för 79:90/meter. Köpte 3,5 m och det blev så bra!!!!
Använde de gamla som mall. La till en cm i båda ändar och 2,5 cm på högersidan. Sedan finskar jag kanterna försiktigt, med mattkniven, på plats inne i husbilen.
186629-b33412402bea324162914e6515577649.jpg
Varför hade jag inte gjort detta tidigare?! Vilket lyft!! Mer ombonat och ökad trivsel, när det irritationsmomentet försvann!!!! Ligger på plats, som om de vore limmade!!!
Istället för den "dumma" mattan i vinkel vid sittgruppen, som är hopplös att vinterförvara bra, gjorde jag en enda lång gångmatta och en mindre bit framför soffan under bordet, istället för vinkelmattan. Ser ni skarven vid bordsbenet?!
186630-435d6eaff00f690b6135d7e27bab782d.jpg186631-4d70be98b337b3df62677fcd0ef9c59d.jpg
Vet att många vill ha kantade mattor istället och vi är alla olika, men vem har kantad heltäckningsmatta hemma?!
Det hela tog max 2 timmar och mattan kostade under 300 kr!!
Jätteskön att gå på och lätt att dammsuga med skaftdammsugaren!

Senast redigerad av en moderator:

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen