• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Tillbehör Slangvinda, passande till en liten HB?

Marianne & Ranko

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Göteborg
Har använt några meter gul plastslang för vattenpåfyllning (ganska tung och styv) och funderar på att förnya mig till nästa säsong. En anledning är att förutom påfyllning, slangen skulle kunna användas till att skrämma duvor som bygger bo på trädet ovanför HB’n. Om jag nu ska ha en ny slang, då ska det helst vara bra tryck i den så att strålen når upp till boet (högtryck : ).

Hittade en lättvikt slangvinda med platt slang och undrar om jag är ”på rätt spår”, eller om det finns bättre lösningar. Tacksam för all hjälp!

1682013939683.png


Jag kan naturligtvis kapa en bit på 3-4 m för påfyllning och ha resten med mig till annat på resan. Hela paketet känns lätt o nätt i övrigt.
 
Jag var på vippen att köpa nedanstående man gjorde inte det den gången så kan varken rekommendera eller avråda. Liten och lätt är den iaf. Slangen har mindre diameter än vanlig trädgårdsslang så den har väl inte samma maxflöde.

 
Jeg har selv en flad slange. Den transporterer ikke så meget vand, så derfor er den ikke så god når du køber vand med en tidsmåler. Du får ikke al den mængde liter som angives på måleren, så du klan blive nødt til at betarl lidt mere, for at få tanken fytldt.
 
Har använt några meter gul plastslang för vattenpåfyllning (ganska tung och styv) och funderar på att förnya mig till nästa säsong. En anledning är att förutom påfyllning, slangen skulle kunna användas till att skrämma duvor som bygger bo på trädet ovanför HB’n. Om jag nu ska ha en ny slang, då ska det helst vara bra tryck i den så att strålen når upp till boet (högtryck : ).

Hittade en lättvikt slangvinda med platt slang och undrar om jag är ”på rätt spår”, eller om det finns bättre lösningar. Tacksam för all hjälp!

Visa bilaga 24327


Jag kan naturligtvis kapa en bit på 3-4 m för påfyllning och ha resten med mig till annat på resan. Hela paketet känns lätt o nätt i övrigt.
Jag har den slangvindan från Gardena mycket bra tryck 1/2 tum slangen , fyller vår bil med 200 liter lika fort som en ordinär vattenslang

 
Eneste problem jeg hadde med Gardena sin flate slange var at en måtte rulle ut det hele og passe seg for skarpe bøyer hvor sangen ble flat selv med vanntrykk.
Bra att veta! Min tanke är att kapa ca 3 m för vattenpåfyllning under resans gång, blir lättare att hantera. Resterande delen (i kassetten) har jag tänkt att strecka ut när bilarna ska tvättas.

1682239737765.jpeg
 
Gardena bruker spesielle koblinger til disse slangene med tynnere vegger enn standard slanger. Mulig en kan skaffe denne fra Gardena, ellers så kan er bruke en liten stump av en passende plastslange som foring innvendig.
 
Gardena bruker spesielle koblinger til disse slangene med tynnere vegger enn standard slanger. Mulig en kan skaffe denne fra Gardena, ellers så kan er bruke en liten stump av en passende plastslange som foring innvendig.
Jag håller på och letar efter något passande under tiden vi har småregn i Göteborg. Det ska nog ordna sig så småningom. Gardenas snabbkoppling har gänga i ena ändan och ett pip i andra där en slangklämma kan göra succé.

1682243215737.png

IMG_2823.jpeg
Här är något passande för ”platt” 3-kanalig slang, men om det fungerar för 12mm diameter är en annan fråga!

1682244316587.png
 
Senast ändrad:
Ranko jag har precis provat denna Slangvinda man får vara noga med att sträcka ut slangen när man skall rulla in den
annars tar det stopp när vattnet skall pressas ut, samt noga med att skruva fast handtaget skruven riktigt i botten
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen