• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Släpvagnskontakt

Stefan A

Välkänd medlem
Medlem
Kollade över personbilen och släpkärran då det är dags för besiktning på båda, bilen inga problem men när jag kopplade på kärran hände ingenting, ingen blinkers inget broms eller bakljus 😲 så fram med multimetern, ingenting inte ett liv kollade då kontakten på släpkärran där hade ett par kablar lossat och låg ihop så de kortslöt, då förstår jag vad som hänt, eländet med lite nyare bilar med 13 polig kontakt för det sitter en styrbox till den och det var den som pajat, kollar runt lite och en ny ca 2000 kr men hittade en på laga för 860 kr. Nu är den bytt och allt fungerar, så nästa jobb är att byta ut kontakten på släpkärran, funderar på att inte låna ut släpkärran mer. :confused:

De 13-poliga är ett gissel.
Förr var det oftast jorden som spökade nu är det typ vilken sladd som helst som felar....
Hej. Jag har alltid använt en lödkolv och förtennat kabeländarna och haft tenn i kontakten oxå och värmt så kablar och skruv blir en enhet då slipper man problem i framtiden men det är lite pilligt men jag lånar aldrig ut släpvagn eller båtvagn utan att vara med själv det är ett bra sätt att slippa problem.
Mvh Umebo

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen