• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Elförsörjning - 12V Skum spänning till vattenpumpen eller dessa förbenade rocker-switcharna

ae.in.gbg

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Mölnlycke
Hej!
2 kvällar tog det mig att hitta felet, höll på att nästan ta loss den jobbiga vattentanken för att följa ledningarna, men så kom jag att tänka på att felet kunde vara nära switchen för pumpen på kontrollpanelen, IT994, jag hade ju fel på switchen som slår på den digitala displayen för temp/klocka, men det var ju flera år sedan.
Vi har haft italienskt besök av min frus bror o hans 2 döttrar, som då fick sova i vår husbil, nästan 2 veckor, förutom helgen på Hyppeln, då jag hyrt en stuga till dom o vi själva sov i husbilen, allt inklusive vatten funkade bra då, men i söndags när vi städade ur husbilen, så funkade inte vattenpump eller toa spolningen.
När jag lossade sladden till själva pumpen o mätte på matningen då utan last, så fick jag ca 1.5V, jag provade med mitt labbaggregat, som jag kan sätta strömgräns på, o vred upp spänningen sakta o kunde konstatera att pumpen funkar bra, men hur kan det bli en så låg skum spänning? Sökte på nätet efter schema på hur mikrobrytarna på själva vattenkranarna är kopplade, men hittade inga bra svar, bara mer frågor o oavslutade trådar.

Kollade alla säkringar på ebl99g, inga trasiga o pin9 i den 15 poliga som det står pump på o har en brun säkring gav korrekt 13.5V, men jag hittade en lila säkring, längst in där kasseten skjuts in, 3A till toapumpen som hade gått av! Men detta hjälpte inte den skumt låga spänningen till huvudpumpen.
Men när jag nästan gett upp för idag, så kom jag på idén att kolla IT994 kontroll panel, jag mätte spänningen på båda sidor av pump switchen, med jorden på multimeter kopplat till en bra jord punkt o såg då att switchen var skumm o hade instabila lägen med varierande resistans, hittade ingen likadan switch men fixade till en som hade lödöron o den är märkt med I / II kanske bra så kommer jag ihåg vilka switchar jag bytt.
Nu funkar det, men jag ska sätta dit en "frigångs" diod i sockerbiten så nära den induktiva pumpen så kanske det räddar från höga induktiva spännings spikar om man bryter pumpströmmen med denna switch.
Mvh
Anders

20240822_192221.jpg
20240822_195543.jpg
20240822_201021.jpg
 
Senast ändrad:

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen