• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Skojare utefter motorvägen

Har läst om det här tidigare , tydligen oftast i Italien .
Om man råkar ut för det här , mät höjden på strecket som de drar på husbilen i förhållande till höjden till den påstådda skada på bilens backspegel , det brukar tydligen aldrig stämma .

Här är några berättelser från ett tyskt husbilsforum om liknande händelser , översatt till svenska på min knaggliga tyska

En vän ringde mig i morse och sa att han nästan var offer för en bluff

I morse körde han från Caorle mot Undine på landsvägen.En bil framför honom körde väldigt långsamt.Han kunde inte köra om bilen eftersom det var mötande trafik hela tiden.
Han passerades sedan av en annan bil som han såg igen i nästa parkeringsplats, när han passerade hörde han ett brak och såg mannen i backspegeln vifta med händerna.
Han körde vidare, bilen bakom sig, körde om min kompis och försökte tvinga honom att stanna, men det gick inte.
Efter några mil gav bilen upp förföljelsen.
Min vän stannade och tittade på sin husbil inte en repa.
Han hade också haft tillräckligt med avstånd när han körde förbi, sa han.

Samma sak hände oss på vägen tillbaka från Sicilien nära Bari.
Vi fick inga repor på bilen heller.

Min bror hade samma upplevelse vid Gardasjön, tre män ville ha 300 € för en trasig spegel som han påstås ha kört av.
Min bror förhandlade ner priset till €150.
Han sa att männen var så aggressiva att han betalade.

Senast ändrad:
Jag har stött på youtube filmen tidigare.... jag letar ofta på ord som camper och campervan mm. Då kommer det fram förslag från youtube om sådant de tror ska intressera... dessa förslag poppar inte upp bara lite hur som helst! Så redan där ska man va lite..observant.
Historien kan mycket väl vara sann... men hur vanlig den är vet vi ju inte. Men det finns nog alltid stor anledning till att vara extremt mycket på sin vakt..särskilt längs motorvägar...Tyskland Frankrike Italien och Spanien...tror jag.
Jag har åkt till Italien väldigt många gånger ( ej husbil)
Det jag sett och varit med om är att det kommer fram någon som vill sälja något...guldklockor
Det har varit på rastställen. Så jag utgår alltid från att jag är observerad då jag stannar för en toast med cappuccino...och väljer parkerings plats utifrån detta...lätt att titta på min nummerskylt för den oärlige.

Senast ändrad:
Nu känner jag mig ännu tryggare med mina 4 kameror runt hb, allt spelas in på en 500Gb hårddisk när jag har vridit om startnycklen...

Visa bilaga 4165
Tack för intressant inlägg och bilder.
Kan Du vara snäll och ange vilka kameror Du har installerat och kanske även beskriva hur har Du gjort för att inspelningen startar när Du startar bilen?
Vad tycker Du, går det att bygga systemet så att välja ibland och låta inspelningen fortsätta även om man lämnar bilen t.ex. när man gör kortare uppehåll under resan ?

Tack för intressant inlägg och bilder.
Kan Du vara snäll och ange vilka kameror Du har installerat och kanske även beskriva hur har Du gjort för att inspelningen startar när Du startar bilen?
Vad tycker Du, går det att bygga systemet så att välja ibland och låta inspelningen fortsätta även om man lämnar bilen t.ex. när man gör kortare uppehåll under resan ?
Hej Janne..

Jag använder 4st AHD kameror (analog high definition) då jag tycker att de ger bra bild och är ljuskänsliga samt relativt billiga (ca 500:- /st)
Kamerorna bör helst ha en objektvinkel på 170-180° för att få med så mycket som möjligt ute på kanten
Alla mina kameror är trådbunden då jag litar inte på trådlösa.
Jag länkar inte till någon AHD kamera utan ni får själv söka efter era kameror på nätet.... Eller var ni nu vill köpa dem..

Som DVR använder jag denna HISSEU...
Men vilken som helst DVR som går på 12v kan du använda...
Sen avgör du själv om du behöver en 4 eller 8ch DVR, man kan köpa en 8ch så kan man koppla fler kameror om det behövs...
Kopplar du sen D+ till ett dragande relä så startar allt som du har kopplat att starta automatiskt...
Jag läste en artikel om bilinbrott.... De skrev bla... att ett bilinbrott sker oftast inom de första 15 min efter att du har lämnat fordonet...
Så vill du ha en fördröjning på avstängning så kopplat du bara in ett tidsfördröjningrelämodul, där du kan ställa in fördröjningen mellan sek-min eller tim. Från 1sek till 999 tim. .... Och som du hittar här...

När allt är klart så måste du enligt Gdpr lagen har en massa skyltar om din övervakning... Och allt du behöver kan du läsa här...

Till vänster i bilden ser du tidsfördröjningrelämodulen som reglerar avstängning..... Min stängs 1tim efter att tängningen är av...

IMG_20210913_121633.jpg

Hej Janne..

Jag använder 4st AHD kameror (analog high definition) då jag tycker att de ger bra bild och är ljuskänsliga samt relativt billiga (ca 500:- /st)
Kamerorna bör helst ha en objektvinkel på 170-180° för att få med så mycket som möjligt ute på kanten
Alla mina kameror är trådbunden då jag litar inte på trådlösa.
Jag länkar inte till någon AHD kamera utan ni får själv söka efter era kameror på nätet.... Eller var ni nu vill köpa dem..

Som DVR använder jag denna HISSEU...
Men vilken som helst DVR som går på 12v kan du använda...
Sen avgör du själv om du behöver en 4 eller 8ch DVR, man kan köpa en 8ch så kan man koppla fler kameror om det behövs...
Kopplar du sen D+ till ett dragande relä så startar allt som du har kopplat att starta automatiskt...
Jag läste en artikel om bilinbrott.... De skrev bla... att ett bilinbrott sker oftast inom de första 15 min efter att du har lämnat fordonet...
Så vill du ha en fördröjning på avstängning så kopplat du bara in ett tidsfördröjningrelämodul, där du kan ställa in fördröjningen mellan sek-min eller tim. Från 1sek till 999 tim. .... Och som du hittar här...

När allt är klart så måste du enligt Gdpr lagen har en massa skyltar om din övervakning... Och allt du behöver kan du läsa här...

Till vänster i bilden ser du tidsfördröjningrelämodulen som reglerar avstängning..... Min stängs 1tim efter att tängningen är av...

Visa bilaga 4244
Hej Peter,
Tack för Ditt snabba och omfattande svaret och för länkar och bilden. Du har även bifogat info och länken om gällande GDPR EU förordningen. Det uppskattar jag högt.
Nu blir det något att fundera över under kommande månaderna, kanske nytt projekt så slipper jag arbeta med nya trädgårdsuppgifter som min fru har hela tiden ... ;=))

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen