• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Skippa gasolspisen och köpa induktionshäll bra eller dålig idé?

Jari

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Tierp
Nu när det börjar närma sig slutet av säsongen funderar jag på att köpa induktionshäll för att "spara" på gasolen även fast vi bara gör av med lite mer än en P11 under säsongen. Ni som har induktionshäll är ni nöjda och vilken har ni?
Har 320Ah Litium så drifta en häll ska inte vara några problem behöver "bara" köpa inverter och tanken är att köpa en Epever IPower PLUS 2000W och ett Prioritetsrelä så jag får 230V i alla uttag i bilen via invertern. Tänker jag helt fel när jag vill ha 230 i alla utag via ett relä, vi har aldrig stått på stolpe och kommer inte att göra det heller.
 
Jag var inne i den tankegången också med att komplettera husbilen med en induktionshäll.
Men det blev ingen hit, (iallafall inte för mig).
Står sällan vid stolpe, men provade ute i urskogen vid något tillfälle, att koppla upp hällen mot en rejäl inverter på 2000W,
Den driver utan problem vattenpump m.m. och är fast ansluten i en fritidsboning

Gick inte alls. Det blev ingen middag som jag hade tänkt. Inget hände, hällen vaknade aldrig till liv riktigt ordentligt.
Funderade på om det egentligen var något fel på plattan?

Så jag testade i ett vanligt 220-uttag vid ett senare tillfälle och det var absolut inget fel på hällen!
Då funkade den och var helt okej.

Dålig inverter? Ja, kanske det, men jag har inte haft möjlighet att testa spänningen på inverterns 2000W
utan valde istället att stoppa undan hällen på ett mörkt ställe och har inte saknat den sen dess.

Ser man på kockarna i TV-rutan, så lirar man gärna lite extra med stekpannan över gaslågan.
Så, varför gå över ån efter vatten?
 
Om en inverter ska orka med en så pass tung last som en induktionsplatta blir det avgörande hur invertern är uppbyggd och vilka inre förluster den har.
Det finns både lågfrekventa och högfrekventa invertrar på 2000W. Skillnaden ligger i hur de är konstruerade och kanske mest tydligt är att vikten och även priset är betydligt högre för en lågfrekvent än den högfrekventa.
Det är den lågfrekventa som behövs för att kunna klara tunga snabba starter.
 
Jag köpte en smidig och billig induktionsplatta på Lidl häromåret. Nu har vi bara kört den på landström än så länge men den fungerar kanon. Bara att kasta in i ett skåp när man är klar med den.
Nu i nya bilen har jag stoppat i en ny inverter och ett nytt 230AH batteri är på ingång så det blir nog även för mig att testa att köra den på batteri.
Som prioriteringsrelä stoppade jag i IVT's. Det är lättmonterat och kan rekommenderas. Finns bl.a. på conrad.se
 
Jag köpte en smidig och billig induktionsplatta på Lidl häromåret. Nu har vi bara kört den på landström än så länge men den fungerar kanon. Bara att kasta in i ett skåp när man är klar med den.
Nu i nya bilen har jag stoppat i en ny inverter och ett nytt 230AH batteri är på ingång så det blir nog även för mig att testa att köra den på batteri.
Som prioriteringsrelä stoppade jag i IVT's. Det är lättmonterat och kan rekommenderas. Finns bl.a. på conrad.se
Tack för svar, så en normalbegåvad som inte har centrummonterad tummar grejar att montera prioriteringsrelä? Hittar just inga vettiga instruktioner på internetwebben om hur man ska och inte ska göra
 
Absolut
Det gäller bara att hitta rätt ställe att gå in på bilens 230V kablage för att dra det via reläet. Man vill ju lämna kyl, panna och EBL/laddare utanför och enbart dra det som skall gå vidare till eluttagen via reläet.
På vår Hobby 690 satt elintaget, EBL och laddare bredvid varandra under soffan så det var relativt enkelt. Ett par kopplingsdosor och lite kabel så var det klart. Ingen elpatron och kylen precis bredvid underlättade också kabeldragningen.

På vår nya Hymer var det lite bökigare. Där sitter elintaget bakom bodelsdörren och EBL precis bakom förardörren. Där fick jag dra en kabel från elintaget hela vägen bak genom lastutrymmet och sen fram till under soffan där jag satte skiljereläet. Från skiljereläet går det sen en sladd hela vägen tillbaka igen som går på den slingan igen och matar eluttagen i bl.a badrummet och garaget på den sidan.
Det är värt allt svett när man sen vet att man alltid har el i alla uttag i bilen utan att behöva böka med extrasladdar.
 
Hmm! Man ska nog tänka på förbrukningen och sedan hur du får tillbaka amperen i batterierna?

Ponera att du kokar potatis i 40 minuter och steker lite falukorv i 20 minuter. Gissat att om du har två plattor på så ligger det nära gränsen för 2000Watt inverten. Vi säger 1000Watt per platta lite förenklat. Potatisen tar 660Watt och falukorven 330Watt. Carka 1000watt totalt = 77 A har försvunnit från batterierna och eftersom du kör genom en Inverter så har du nog förluster på ca: 15-20% så egentligen har det försvunnit 90-95 A från batteriet och det var bara en måltid. Frukost, lunch, middag + plus lite övrig strömförbrukning med TV, dator, laddare, belysning m.m. så kulle jag gissa att du hamnar på 200-250 A/per dygn.

Stora frågan är? Hur länge vill du fricampa?
Hur mycket kan du ladda? Solpaneler/elverk?

För att få ihop 2500 Watt från solpaneler under en normal svensk dag krävs nog ca: 600-800 watt solpaneler på taket då man inte kan få 100% verkningsgrad på solpaneler i Sverige utan det ligger ofta på 50-70% om det är klart väder. Inte ens jag som bor på Kanarieöarna och har 540 Watt solpaneler på taket skulle klara det. Ännu sämre är solvinkeln i Sverige och i övriga Europa.

DC DC laddare är ju bra när man kör, men står man stilla länge med andra blir det ibland irritation när man laddar på tomgång.

Men det finns ju utrustning, men man får kolla sin förbrukning samt hur mycket man tror att man kan ladda. Lycka till men gasolen är bra för en fricampare.

Ps! Jag har 220 Volt i alla uttag och det är en bra grej.

20230612_185050 (3).jpg
 
Senast ändrad:
Hmm! Man ska nog tänka på förbrukningen och sedan hur du får tillbaka amperen i batterierna?

Ponera att du kokar potatis i 40 minuter och steker lite falukorv i 20 minuter. Gissat att om du har två plattor på så ligger det nära gränsen för 2000Watt inverten. Vi säger 1000Watt per platta lite förenklat. Potatisen tar 660Watt och falukorven 330Watt. Carka 1000watt totalt = 77 A har försvunnit från batterierna och eftersom du kör genom en Inverter så har du nog förluster på ca: 15-20% så egentligen har det försvunnit 90-95 A från batteriet och det var bara en måltid. Frukost, lunch, middag + plus lite övrig strömförbrukning med TV, dator, laddare, belysning m.m. så kulle jag gissa att du hamnar på 200-250 A/per dygn.

Stora frågan är? Hur länge vill du fricampa?
Hur mycket kan du ladda? Solpaneler/elverk?

För att få ihop 2500 Watt från solpaneler under en normal svensk dag krävs nog ca: 600-800 watt solpaneler på taket då man inte kan få 100% verkningsgrad på solpaneler i Sverige utan det ligger ofta på 50-70% om det är klart väder. Inte ens jag som bor på Kanarieöarna och har 540 Watt solpaneler på taket skulle klara det. Ännu sämre är solvinkeln i Sverige och i övriga Europa.

DC DC laddare är ju bra när man kör, men står man stilla länge med andra blir det ibland irritation när man laddar på tomgång.

Men det finns ju utrustning, men man får kolla sin förbrukning samt hur mycket man tror att man kan ladda. Lycka till men gasolen är bra för en fricampare.

Ps! Jag har 220 Volt i alla uttag och det är en bra grej.

Visa bilaga 41743
Vi står oftast bara 1 natt och kör längre sträckor per dag oftast 20mil eller mer så jag tror vi klarar oss med det vi har idag.
 
Vi brukar bara stanna 1 natt och kör längre sträckor per dag, oftast 20 mil eller mer, så jag tror att vi klarar oss med det vi har idag.
Ja! en dag klarar du dig enkelt med 350 A Lithium. Har du då en 50 A DC DC behöver du bara köra i fyra timmar. Vi brukar vänta 10 dagar innan vi flyttar. Det som stoppar det är inte elen utan toaletten och vattnet. Men efter tre dagars stillastående kan du få spara lite el på sista dagen.;)
 
Senast ändrad:
En fråga? Är det den lågfrekventa som brukar kallas Slow Start i beskrivningarna på engelska?
Slow start är snarare vad man på svenska kallar mjukstart vilket även delvis översättning säger.
I stället för att lasta på full effekt ögonblickligen så med en mjukstart ökar man effekten gradvis under en tidsperiod på allt från någon sekund till flera sekunder.
Ett bekvämt sätt att slippa höga startströmmar.
 
Når det gjelder lav og høy frekvens inverter så dreier det seg om to veldig forskjellige teknikker. Høyfrekvens bygger sinus ved veldig små trappetrinn pyntet med litt induktans, lavfrekvens bruker en tung transformator til mer direkte produksjon av en 50 Hz sinus fra en grøvre trappeform. Effektiviteten er omtrent den samme, men den tunge transformatoren tåler mye mer av brutale forandringer i forbruk uten å få dipp i spenningen.
 
Hmm! Man ska nog tänka på förbrukningen och sedan hur du får tillbaka amperen i batterierna?

Ponera att du kokar potatis i 40 minuter och steker lite falukorv i 20 minuter. Gissat att om du har två plattor på så ligger det nära gränsen för 2000Watt inverten. Vi säger 1000Watt per platta lite förenklat. Potatisen tar 660Watt och falukorven 330Watt. Carka 1000watt totalt = 77 A har försvunnit från batterierna och eftersom du kör genom en Inverter så har du nog förluster på ca: 15-20% så egentligen har det försvunnit 90-95 A från batteriet och det var bara en måltid. Frukost, lunch, middag + plus lite övrig strömförbrukning med TV, dator, laddare, belysning m.m. så kulle jag gissa att du hamnar på 200-250 A/per dygn.

Stora frågan är? Hur länge vill du fricampa?
Hur mycket kan du ladda? Solpaneler/elverk?

För att få ihop 2500 Watt från solpaneler under en normal svensk dag krävs nog ca: 600-800 watt solpaneler på taket då man inte kan få 100% verkningsgrad på solpaneler i Sverige utan det ligger ofta på 50-70% om det är klart väder. Inte ens jag som bor på Kanarieöarna och har 540 Watt solpaneler på taket skulle klara det. Ännu sämre är solvinkeln i Sverige och i övriga Europa.

DC DC laddare är ju bra när man kör, men står man stilla länge med andra blir det ibland irritation när man laddar på tomgång.

Men det finns ju utrustning, men man får kolla sin förbrukning samt hur mycket man tror att man kan ladda. Lycka till men gasolen är bra för en fricampare.

Ps! Jag har 220 Volt i alla uttag och det är en bra grej.

Visa bilaga 41743
Du får nog halvera tiden potatis 20- 25 min falukorv skivor steks på 10 så strömmen räcker dubbelt ( smilys)
 
Du får nog halvera tiden potatis 20- 25 min falukorv skivor steks på 10 så strömmen räcker dubbelt ( smilys)

Nja halvera tiden på potatisen blir nog svårt, tror ingen kan få normalstora potatisar som är nerstoppade i kallt vatten att bli färdiga på 20-25 minuter. Först ska vattnet och potatisen bli så varma att det först sjuder sen ska potatisen koka ca 20 minuter. ;)

Vi kan omöjligt steka falukorven på 10 minuter, jo om vi hade ett stekbord hade det nog fungerat.

Kan ingen koka upp potatisen och steka falukorven så får vi se den rätta tiden?
Finns det verkligen någon härinne som äter kokt potatis med falukorv utan någon sås, såsen tar ju också tid att koka.:unsure:
 
Nja halvera tiden på potatisen blir nog svårt, tror ingen kan få normalstora potatisar som är nerstoppade i kallt vatten att bli färdiga på 20-25 minuter. Först ska vattnet och potatisen bli så varma att det först sjuder sen ska potatisen koka ca 20 minuter. ;)

Vi kan omöjligt steka falukorven på 10 minuter, jo om vi hade ett stekbord hade det nog fungerat.

Kan ingen koka upp potatisen och steka falukorven så får vi se den rätta tiden?
Finns det verkligen någon härinne som äter kokt potatis med falukorv utan någon sås, såsen tar ju också tid att koka.:unsure:
Har du provat en induktion spis någon gång koka vatten går fort
Å korvenskiva ska vara tunn
 
Vi har induktionsspisar i huset sen 14 år tbax, vi har två kök.
Och korvskivorna vill jag ska vara 12-14mm annars får man steka i så många omgångar om man ska bli mätt.

Och sen ska det vara sås till falukorv och potatis.
 
Vi har induktionsspisar i huset sen 14 år tbax, vi har två kök.
Och korvskivorna vill jag ska vara 12-14mm annars får man steka i så många omgångar om man ska bli mätt.

Och sen ska det vara sås till falukorv och potatis.
Sen går det lika bra med ketchup säger barnen
 
Vet inte varför tråden gått över till att handla om korv och potatis men har nu skippat iden om häll och kommer att köpa micro istället, vi är sämst på att laga mat och ingen av oss gillar att veva runt i grytor och karotter så det får bli micro(y)
 
Nu när det börjar närma sig slutet av säsongen funderar jag på att köpa induktionshäll för att "spara" på gasolen även fast vi bara gör av med lite mer än en P11 under säsongen. Ni som har induktionshäll är ni nöjda och vilken har ni?
Har 320Ah Litium så drifta en häll ska inte vara några problem behöver "bara" köpa inverter och tanken är att köpa en Epever IPower PLUS 2000W och ett Prioritetsrelä så jag får 230V i alla uttag i bilen via invertern. Tänker jag helt fel när jag vill ha 230 i alla utag via ett relä, vi har aldrig stått på stolpe och kommer inte att göra det heller.
Kostnaden för Gasol är väl obefintlig jämfört med Campingkostnaden, elanslutning kostar förutom campingavgiften, avstår Du från elanslutning så spar Du mer än vad gasolen kostar för ett dygn. Vissa camp. har elmätare med grundavgift 50:- + förbrukning.
Tar lång tid även med Induktionshäll jämfört med gasolspisen att tillaga något ätbart.
 
Kostnaden för Gasol är väl obefintlig jämfört med Campingkostnaden, elanslutning kostar förutom campingavgiften, avstår Du från elanslutning så spar Du mer än vad gasolen kostar för ett dygn. Vissa camp. har elmätare med grundavgift 50:- + förbrukning.
Tar lång tid även med Induktionshäll jämfört med gasolspisen att tillaga något ätbart.
Har get upp det här med häll och satsar på micro i stället :) Några direkta kostnader för ställplatser har vi inte, tror det blev 2 eller 300 i år på 5v och vi är inte i behov av stolpe så dom kostnaderna är 0 även i år.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen