• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Sker det ett paradigmskifte i vår lilla värld, husbilsvärlden?

IMG_6189.jpeg
Är det en tillfällig modenyck, eller är det vi som gillar mobil fritid som ändrat våra krav när vi idag köper husbil och hur kommer det att se ut i framtiden?

Vissa fakta finns kring dessa trender, det har redan lett till en ökad efterfrågan på mindre husbilar. I Sverige har försäljningen av husbilar under 7,5 meter ökat med 25 % de senaste fem åren. Den mest sålda husbilen i Sverige i år kommer troligen att bli Volkswagen! Vem tänkte på Volkswagen som ett alternativ när man tänkte på husbil för ett par år sedan, inte jag iallafall.

HRF’s märkesstatistik januari - oktober 2023

IMG_6190.png
IMG_6191.jpeg


Visst förändras husbilsmarknaden, inte bara i Sverige utan det gäller nog i hela Europa. Det finns konkreta trender som visar att vi går mot mindre bilar.

  • Prisökningar: Husbilar har blivit allt dyrare framförallt för oss med svenska kronor i börsen, vilket gör det mindre attraktivt att köpa en stor och lyxig bil.
  • Urbanisering: Allt fler människor bor i städer, vilket gör det svårare att parkera och köra en stor husbil. Stadsplanerarna gör att vi med större bilar känner oss mindre och mindre välkomna in i städerna.
  • Bränslepriset: När det börjar kosta 2000 kr att fylla tanken är det säkert fler än jag som börjat fundera. Även debatten om avvecklingen utav fossila bränslen i framtiden, är också en faktor som spelar in, trots att vi idag inte har några reella alternativ.
  • Miljömedvetenhet: Allt fler människor är miljömedvetna och vill välja mer hållbara alternativ.
  • Farfarsregeln. Det unika svenska undantaget, om du tagit ditt körkort B-körkort före 1 juli 1996, har rätt att köra fordon tyngre än 3 500 kilo som är registrerade som personbilar, blir för var dag mindre relevant, när den yngre generationen kommer in i marknaden.
Det finns även andra fördelar med mindre husbilar. De är billigare, lättare att parkera och köra, och mer bränslesnåla. De är också mer anpassningsbara till olika behov, till exempel för att användas som husbil och samtidigt vara familjens personbil.

Men visst finns det även vissa nackdelar med mindre husbilar. De har mindre utrymme, vilket kan vara problematiskt för många husbilsresenärer som är vana vid större bilar, vi vet av egen erfarenhet. De kan också vara mindre bekväma, med mindre sovplatser och badrum.

IMG_0360.jpeg
Ett ungt holländskt par som vi såg nästan dagligen, när de idkade ”Vanlife” genom att fricampa vid Medelhavet i Altea, hela förra vintern.

Sammantaget tror jag att trenden mot mindre husbilar kommer att fortsätta i framtiden. Detta beror på en kombination av ekonomiska, sociala och miljömässiga faktorer.

Tommy
 
Senast ändrad:
En del kanske även kan vara att det kommer till fler förstagångsköpare, och ingen gällande farfarsregel eller giltigt körkort finns, även dagens pris per meter på nya husbilar är ju skrämmande för ett fritidsfordon.
 
En del kanske även kan vara att det kommer till fler förstagångsköpare, och ingen gällande farfarsregel eller giltigt körkort finns, även dagens pris per meter på nya husbilar är ju skrämmande för ett fritidsfordon.
Tack, glömde farfarsregeln när jag skrev ner artikeln, men jag tar mig friheten att lägga in den som en av orsakerna. Tack.

Tommy
 
Jag tror farfarsregeln kan vara indirekt inblandad.
Mer direkt är att det är "sociala media OK" att ha en "van".
Sociala media lär vara viktigt för många, viktigare ju yngre man är.

Detta driver plåtisarnas popularitet.
För en plåts behöver man inte nödvändigtvis tung behörighet.

Detta är min tolkning och uppfattning.

Ps, betänk att alla som är 43/44 eller äldre kan ha farfarsrättighet. Ds
 
Misstänker att priserna på husbilar också påverkar.
Jag köpte min helintegrerade (7.5 meter, 4.5 ton) som ny 2018. Likadana begagnade (samma modell, samma årsmodell) annonseras idag för ungefär samma belopp som jag betalade för bilen när den var ny.
En likadan ny bil idag kostar nästan det dubbla mot vad jag betalade. Tar jag samma summa jag betalade 2018 så får jag en ny, hyfsat välutrustad plåtis för den summan. Dvs. betydligt mindre utrymme.
Jag tror många tvekar mer än en gång inför priserna på t.ex. nya helintegrerade i klassen över 7 meter.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen