• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Skall macken leva på luft och vatten i framtiden?

38F2FFB1-7E26-4FA1-A88A-9E92D3DAFEC5.jpeg
Ja frågan vad macken skall leva på i framtiden när bilarna tankas genom elkontakten hemma, håller säkert en del mackägare vaken om nätterna.

Gulfmacken i Gråbo har i alla fall börjat förberedelserna genom att ersätta det traditionella skåpet med glasdörren, för vatten och luft med en elegantare blank automat.

En automat med betallösning som är öppen dygnet runt.

En vanlig lösning här i Spanien och det kommer vi säkert även att få se mera av i Sverige, inte för att jag tror man tjänar pengar på det, men macken slipper problemet med stölder och förstörda delar.

Tommy
 
Marginalen på drivstoff er veldig dårlig, det er hva de kan selge inne i sjappa som holder hjulene i gang. Du kan nesten ikke regne avanse i prosenter,
 
Det är nästan så man drar lite på smilbanden. Jag tror att du har rätt Knut.
Konsekvensanalysen leder ju då till att egentligen borde priset på bensin o diesel höjas! Bensinmackar behövs så klart. O då måste ju ägarna få någon vinst på sitt arbete. Inte lätt det här.
Så de får väl leva på annat? Korv, godis paketutlämning.
Jag tycker att de gärna får ta över den sponsrade apoteksverksamheten o så skulle de ju kunna bli bank som hanterar kontanter. Fast då flyttar förmodligen rånarna inomhus...
 
Är det ett bekymmer, om det inte är en ren förlustaffär, så åtminstone som Knut säger.
Men kaffe, korv, parabolantenner, mobilabonnemang, godis, bröd, livsmedel mm mm…
Verkar dom leva gott på, och lååååång från alla har tankat.
 
När el blir mer vanlig, kommer säkert ett större antal drivmedelsstationer att demonteras. Lönsamheten kommer att bestämma detta. Eftersom marginalen på fossilt drivmedel är låg, krävs en större försäljningsvolym per anläggning. Gissar att den årliga försäljningsvolymen bör vara fem miljoner liter eller mer för att det ska vara lönsamt att klara av investeringarna. Vi med fossildrivna bilar kommer med all säkerhet att få åka längre sträckor för att tanka. Undrar när brytpunkten infaller när stationerna försvinner för gott.
 
Ja de får knappast procent på hela bränslepriset det mesta är ju skatt på skatt så det blir inte många öre och automatstationerna är ju många. Man får inte glömma att folket som ska klara korvarna och annat i butiken måste ju jobba mycket på obekväm arbetstid.
Långt ifrån alla mackar ligger så placerade att de har en högströms jordkabel i närheten så att anlägga snabbladdning kan bli väldigt kostsamt om det ska grävas upp mark kilometervis fär att lägga nya kablar. Många fick ju lägga ner när kraven på etanolbränsle infördes. Sen att ingen tankar det numera är ju samma regering ansvarig för.
Så länge staten inte tar ett ansvar och byter ministrar som man byter skjorta så kommer det inte bli någon ordning oavsett vad man gör, påminner om en bananrepublik inte om det Sverige med ordning och reda man växt upp i.
När ska man få höra repliker som "jag kunde inte komma till jobbet idag det var strömavbrott men kunde du inte tagit bussen, men jag sa ju att det var strömavbrott. Det var molningt och blåste inte.
 
Runt 2008 hade jag 40-50 öre med per liter. Då hade jag en lanthandel med mack och var inte kopplad till någon kedja. På dessa öre skulle jag därför betala allt från service till kröning av pumpar och betalautomat. Även kontrollen av tankarna. De som hörde till kedjorna (de större) betalade inte det för där stod kedjorna för pumpar, tankar osv. På den tiden hade dom ca 25 öre med per liter. Inget någon blev rik på och för en liten lanthandel var det rena förlusten.
 
Ja Bengt det er ikke blitt bedre, en nevø av meg har drevet en større Shell mack i Bodø i noen år. Som han sa det så var det litt over 10 øre liten som kom inn på kontoen fra Shell. Driften ble i praksis finansiert av gatekjøkkenet og butikken. Han selv var ansatt av Shell og hadde fast lønn, men alle deltidsjobber ble lønnet fra driften. Bunnlinjen på regnskapet var ikke mye å skryte av, han var glad han klarte å holde den over null. Nå har han byttet jobb og er kundemottaker på et bilverksted som er av de få som bytter batterier på elbiler og ladhybrider.
 
Jag har använt luften från mackarna i ca 50 år och det har alltid varit gratis, i början av vintern vid däckbyte så behövde ett däck lite luft, jag gjorde som så många ggr tidigare och stannade på en bensinmack och förstod ingenting, hur ska jag få luft och ser sen att man måste betala 10 kr.

Kändes konstigt att betala 10kr så jag åkte till min ordinarie bensinmack, får nog starta kompressorn hemma i fortsättningen!
 
Jag har använt luften från mackarna i ca 50 år och det har alltid varit gratis, i början av vintern vid däckbyte så behövde ett däck lite luft, jag gjorde som så många ggr tidigare och stannade på en bensinmack och förstod ingenting, hur ska jag få luft och ser sen att man måste betala 10 kr.

Kändes konstigt att betala 10kr så jag åkte till min ordinarie bensinmack, får nog starta kompressorn hemma i fortsättningen!
Så de har kommit hit nu med?
Ja, reparationskostnaderna är nog höga verkar det som, är det inte stulet så e de trasigt på om inte varannan tapp så på många.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen