• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Karosseri Skada baklyktan

JanneEkan

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Hönö
Har fått en skada på baklyktan, jag vet hur men tänker inte berätta ;)
På detta har jag 2 frågor.

1. Vet någon hur man byter, kan man kränga av glaset eller måste man gå via garaget och skruva av därifrån.

2. Skadan i plasten går den att laga. Som jag ser det får man annars byta halva bakdelen.

_AFO1208.jpg
 
Nå når jeg har sett hvordan en tar ut lykten så kan jeg og forstå hvordan skaden er skjedd :D Et for smalt verktøy på feil sted og en knekker kanten på plastglasset, Bredt verktøy (helst i plast) og høyt oppe ser ut til å være løsningen.
 
Glaset i baklyktan går att limma. Har gjort det på min bil. Men Cyanoakrylat blir det nästan osynligt.
"Ramen" runt baksidan på Carthago är uppbyggd av fyra plastdelar. Efter att ha varit och nosat på diverse hinder litet väl mycket så bytte jag nederdelen, den med skylt och bakfjärrljus, i vintras. Lät en verkstad göra det även om den ser ut att bara sitta med en radda skruvar längs nedre kanten. Det tog ett par månader att få fram delen och bytet tog någon dag. Plasten i bakstyckena går att limma. Gjorde det innan jag bestämde mig för att byta.
 
När jag blev påkörd bakifrån så gick lyktglasen sönder bak gick att beställa hela bakljus från tyskland bytte bara lyktglasen kostade inte mycket.
Något som är väldigt billigt i produktion blir ofta väldigt dyrt när det ska lagas.
Ska man behålla andrahandsvärdet och inte fuska blir allt väldigt dyrt numera. Första ägaren struntar förmodligen i detta utan byter efter ett tag så problemen en ambitiös designer åstadkom drabbar först senare.
Kanske sådana saker ska tas i beaktande när man köper en husbil, går saker att byta på ett vettigt sätt till en vettig kostnad?
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen