• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Notis Ska ni åka köra i Tyskland i sommar??? Nya gasolregler införs 19 juni.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Från och med 19 juni gäller ett nytt krav på gasolkontroll i Tyskland.
För den som planerar en Europa-semester gäller det att utföra gasolkontrollen.
Och glöm inte kontrollintyget hemma, då det kostar en slant om du saknar det under färd.

Mer info hittar ni hos, M Sverige via denna länk eller Dagens Infrastruktur, via denna länk.

(Dock har iHusbil inte kunnat finna något som säger att det gäller även utländska fordon/turister)

EDIT: M Sverige har kompletterat sitt uttalande, klicka här för att komma direkt till vår notis.

1742239988915.png
(Bilden är enbart ett exempel, det finns många företag som utför gasolkontroll)

Kanske dags att bojkotta bilprovningsföretagen när det gäller gasolkontroll, och istället gynna de seriösa husvagns- och husbilsverkstäderna?

Pålle
Kanske också dags att bojkotta Tyskland (dvs ta andra vägar... inte genom Tyskland) om de skulle vilja införa lagar som skulle gälla andra nationaliteter (väcker obehagliga historiska associationer). Dessutom skulle det strida mot EU grundprinciper t.ex fri rörlighet.

Om något ska gälla i hela EU dvs reglerat i "EU Regulation" så först ska det förhandlas och röstas om...

Jag funderar över om vi förstorar problemet om det nu blir krav ( vi får nog svar snart M undersöker och lovat att höra av sig) på att visa upp intyg i Tyskland så kan det vara så att Tyskland accepterar Svenska test protokoll.( vad de nu är värda)
Jag har personligen vid 2 tillfällen blivit uppmanad att visa mina gasolhandlingar vid infart på campingar i södra Tyskland. Jag hämtade då mina svenska dockument ( som de troligen inte kunde läsa) men de blev nöjda och jag fick åka in.( installations handling och test protokoll från svensk bilprovning).

Kanske dags att bojkotta bilprovningsföretagen när det gäller gasolkontroll, och istället gynna de seriösa husvagns- och husbilsverkstäderna?

Pålle
Ja om täthetsprovningen hos bilprovningarna sker så som beskrivits i olika inlägg här på forumet så är det nog så, vad den delen anbelangar.

En fråga är hur den oinsatte skall kunna bedöma om hubilsverkstad X hör till den seriösa kategorin. Någon kanske skulle sätta ihop och delge forumet en checklista med de mest grundläggande frågorna att ställa innan en kontroll beställs; om metod, utrustning osv som används?

Det tyska gula protokollet visar på betydligt fler kontroller än enbart täthetsprov. Finns det överhuvudtaget några svenska verkstäder som standardmässigt tillhandahåller hela det paketet?

Nyheterna på Radio Skaraborg uppmärksammade detta idag. 22 sek in hör ni det.

Finns det överhuvudtaget några svenska verkstäder som standardmässigt tillhandahåller hela det paketet?
Har hört ett rykte om att branschförbundet (HRF) hade planer på att utbilda och certifiera verkstäder när det gäller gasol.

Hur det gick med det projektet, har jag ingen aning om.

Pålle

Nyheterna på Radio Skaraborg uppmärksammade detta idag. 22 sek in hör ni det.

Det blir inte sannare för att det upprepas flera gånger – och än har vi inte fått veta sanningen från officiellt håll.

(Mycket tyder dock på att M har slarvat med bakgrundskontrollen.)

Pålle

Status
Stängd för vidare inlägg.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen