• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Notis Ska ni åka köra i Tyskland i sommar??? Nya gasolregler införs 19 juni.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Från och med 19 juni gäller ett nytt krav på gasolkontroll i Tyskland.
För den som planerar en Europa-semester gäller det att utföra gasolkontrollen.
Och glöm inte kontrollintyget hemma, då det kostar en slant om du saknar det under färd.

Mer info hittar ni hos, M Sverige via denna länk eller Dagens Infrastruktur, via denna länk.

(Dock har iHusbil inte kunnat finna något som säger att det gäller även utländska fordon/turister)

EDIT: M Sverige har kompletterat sitt uttalande, klicka här för att komma direkt till vår notis.

1742239988915.png
(Bilden är enbart ett exempel, det finns många företag som utför gasolkontroll)

Det hade varit väldigt intressant att få en källhävisning till ursprungsbeslutet där det framgår att detta även gäller för turistfordon.

Hälsningar
Peter

Det hade varit väldigt intressant att få en källhävisning till ursprungsbeslutet där det framgår att detta även gäller för turistfordon.

Hälsningar
Peter
Det står hänvisningar till det tyska bestämmelserna i notiserna
"Ändringen i paragraf 60 i Straßenverkehrs-Zulassungs-Ordnung (StVZO), det tyska regelverket för tekniska krav för fordon och som omfattar flaskgasanläggningar i fordon, trädde i kraft den 19 juni 2024. Perioden för att genomföra den första kontrollen sträcker sig fram till den 19 juni 2025."

Det står hänvisningar till det tyska bestämmelserna i notiserna
"Ändringen i paragraf 60 i Straßenverkehrs-Zulassungs-Ordnung (StVZO), det tyska regelverket för tekniska krav för fordon och som omfattar flaskgasanläggningar i fordon, trädde i kraft den 19 juni 2024. Perioden för att genomföra den första kontrollen sträcker sig fram till den 19 juni 2025."
Japp, men inte ett ord om utländska fordon på de Engelskspråkiga sidor jag hittat så här lång och jag litar definitivt inte på M.
Hälsningar
Peter

Japp, men inte ett ord om utländska fordon på de Engelskspråkiga sidor jag hittat så här lång och jag litar definitivt inte på M.
Hälsningar
Peter
Ok förstår, jag sökte på de tyska originalet som man hänvisar till men min tyska är inte tillräckligt bra för att göra en översättning eller tolkning.
Sen får man fundera på varför det inte skulle gälla turister? Inom EU har vi ju accepterat att respektera var andras bestämmer och lagar.

Senast ändrad:
Ok förstår, jag sökte på de tyska originalet som man hänvisar till men min tyska är inte tillräckligt bra för att göra en översättning eller tolkning.
Sen får man fundera på varför det inte skulle gälla turister? Inom EU har vi ju accepterat att respektera var andras bestämmer och lagar.
Vi justerar notisen så länge, tills vi får bekräftat om det gäller även turister.

Då kanske Tyskland accepterar att vi inte har några sådana lagkrav för våra svenska husbilar som vi besöker dem med? ;)

Jag kanske är ute och cyklar men tror ändå att ”Holmgrens fritid” mfl i allmänhet inte heller har den legala status (ackreditering?) för gasolkontroll som torde krävas för att deras klistermärken skulle erkännas som giltiga i Tyskland, om nu kravet skulle gälla även turistfordon.

Senast ändrad:
Då kanske Tyskland accepterar att vi inte har några sådana lagkrav för våra svenska husbilar ? ;)
Det tror jag de gör, för kommer de hit är det j u ingen som frågar, lite "man får ta seden dit man kommer ".
Måste erkänna att jag har svårt att förstå diskussionen, skulle turister i Tyskland vara mindre farliga än tyskarna? Det är ju vår allas säkerhet det gäller!

Det tror jag de gör, för kommer de hit är det j u ingen som frågar, lite "man får ta seden dit man kommer ".
Måste erkänna att jag har svårt att förstå diskussionen, skulle turister i Tyskland vara mindre farliga än tyskarna? Det är ju vår allas säkerhet det gäller!
Det handlar inte så mycket om det utan mer om vilka krav som kan ställas inom EU där våra landsspecifika besiktningar godtas. Våra bilar blir godkända utan gaskontroll så...... Och även om vi låter göra gaskontroll så lär den inte göras på det sätt som Tysken kräver, med dokument och speciella dekaler. Givetvis kan de hindra oss att stå på campingars osv, men väldigt många sp i Tyskland är ju obemannade.

Hälsningar
Peter

Dom gånger jag besiktigat husbilen (2gånger) har dom sagt att lägg pengarna på en riktig kontroll i stället då vi bara kollar om det är läckage.
Så det som står i artikeln är jag lite tveksam till.

Jeg skulle tro at om det skulle gjelde svenske biler også så ville Decra Sverige ha markedsført testing etter tyske regler. Jeg går ut i fra at de tyske regler ikke er blitt svekket, de har inneholdt krav om trykktesting etter spesielt skjema.

En godkänd gasoltest i Tyskland skall utföras i enlighet med G607 och av utbildad personal på ackrediterat serviceställe. Du får ett protokoll och en speciell dekal fästs på fordonet så.
För att hitta en ackrediterad verkstad i ditt område så finns en hemsida till hjälp:
Jag är relativt säker på att detta är en officiell Tysk sida och den visar att det inte finns någon större möjlighet att få en sådan test utförd utanför Tyskland utom några få ställen i Luxemburg och Österrike.
Det finns mer info på denna sida:
Jag kan inte någonstans finna någontig om utländska fordon, så jag är i alla fall övertygad om att M har missat sin källkontroll och svamlar i höll jag på att säga vanlig ordning.
Men dyker det upp annan relevant info så lägger jag mig på ryggen och sparkar🙂

Hälsningar
Peter

En godkänd gasoltest i Tyskland skall utföras i enlighet med G607 och av utbildad personal på ackrediterat serviceställe. Du får ett protokoll och en speciell dekal fästs på fordonet så.
För att hitta en ackrediterad verkstad i ditt område så finns en hemsida till hjälp:
Jag är relativt säker på att detta är en officiell Tysk sida och den visar att det inte finns någon större möjlighet att få en sådan test utförd utanför Tyskland utom några få ställen i Luxemburg och Österrike.
Det finns mer info på denna sida:
Jag kan inte någonstans finna någontig om utländska fordon, så jag är i alla fall övertygad om att M har missat sin källkontroll och svamlar i höll jag på att säga vanlig ordning.
Men dyker det upp annan relevant info så lägger jag mig på ryggen och sparkar🙂

Hälsningar
Peter
Så kan det mycket väl vara, vet inte vilken faktagranskning M har eller hur de jobbar. Men min erfarenhet från att läsa utländska dockument så brukar det stå " gäller ej turister" inte att de räknar upp vilka det gäller.
Men framtiden lär ge oss svar. Jag har personligen vid något tillfälle i södra Tyskland blivit uppmanad att visa upp mina gasol dockument redan innan dessa handlingar.

Jag har nu varit i kontakt med en kollega vid det tyska branschförbundet CIVD, med den imponerande titeln "Leiter Referat Technik, Umwelt & Infrastruktur", och han skriver så här:

Please find attached the information which we sent Yesterday to the Belgians because they were asking the same question. We are not aware of any problems for foreign vehicles caused on German streets and campsites.

Pålle

Grattis!

Av klistermärket framgår ju tydligt att man testat enligt EN1949, och att man som hjälpmedel använd "Arbeitsblatt" (kan vi kalla det "mall"?) G 607.

Hur många sidor är protokollet på? (Vill minnas att det är fyra...)

Intressant är också att testets nummer (115117) framgår av både klistermärke och protokoll.

Har du möjlighet att lägga upp protokollet så att alla kan se hur omfattande testet är, jämfört med det simpla läckagetest som de svenska bilprovningsföretagen utför?

Pålle

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen