• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Sista avsnittet av resan 2022.

Lasse

iValberedning
Medlem
Ort
Löddeköpinge
Startade bilen, en varningslampa lyste på panelen, slog av motorn, startade igen lampan slocknar, körde och tömde gråvattnet, när jag startade igen lyste samma kontrollampa. Fick plötsligt inte in växeln, är en robotlåda så jag kan köra både på A och M, kom inte en millimeter framåt. Slog av motorn, startade igen och nu kunde jag köra. Vi hade kommit 700 meter till ett trafikljus, när jag skulle köra låg växeln i läge N, slog av motorn, medan bilarna bakom gav höga ljud ifrån sig, startade motorn och så kunde jag köra, men nu dök det upp ny information på instrumentbrädan ”Gearbox” vi körde 300 meter till Lidel:s parkering våga inte köra längre.

Ringde försäkringsbolaget och för att göra långa samtal korta, skickade de en bärgare. Tog c:a 90 minuter innan den kom. Båten skulle gå 15.00 så vi undrade om vi kom hem denna dag. Tur hustrun är ganska bra på tyska, bärgaren undersökte lite och rekommenderade oss att köra till en Renault verkstad, bilen är en Renault. Lyser kontrollampan stanna och starta om. Vi körde på tyska landvägen undvek autobahn, när vi kommit fem mil där verkstaden låg och inget hänt under färden, beslöt vi att chansa att köra till Rostock.

Vi kom till hamnen och checkade in. Vi skulle köra ombord, plötsligt stannade vi, när jag skulle köra låg växeln i läge N, slog av, startade motorn och vi rullade framåt ettans växel, vi skulle köra ner under bildäck på en ramp, det var inga problem. Tur vi hade en hytt så man kunde sova någon timme. Det var nu alla scenarierna dök upp i min hjärna, eftersom vi körde ner på en ramp, var vi säkert tvungna köra upp för en ramp. Vad händer om jag måste stanna mitt på rampen, vilket det sedan visade sig många fick göra, och växeln hoppa ut till läge N. Inte kul stå där på en ramp med en tung husbil och behöva starta om, men bilar bakom. Det var sådana tankar som snurrade i huvudet.

Plötsligt var det vår tur köra av, först fick vi backa 50 meter, men jag blev stoppad och då hoppade växeln ur till läge N, han som dirigerade bilarna såg inte för munter ut. Stänga av, starta om och så backade vi. Ingen framför mej och nu bad jag till högre makter, vad det nu skulle gjort för nytta, att jag inte skulle bli stoppad när jag nästan var uppe för en container skulle köras av, jag fick fritt blås och slog containern med 10 sekunder, han kom efter mej. Färden hem gick bra inget på kontrollpanelen lyste eller gav något meddelande. Innan jag skulle backa upp på vår uppfart var hustrun tvungen att köra bort en bil, då hoppade växeln ut igen Så det blev The same procedure som alla de andra gångerna.

Ringde min mekare på Volvo, han skulle ha semester och kunde inte titta på bilen förrän den 18 augusti. Nu tittar jag genom fönstret på husbilen där den står avställd på uppfarten. Tur i oturen är att vi bara hade kunnat åka iväg sju dagar i Sverige, övrig tid är vi upptagna med annat.

Lite bilder från olika resor genom åren

DSC_0072.jpg HPIM1223.JPG HPIM0774.JPG I denna by ligger Charles de Gaulle begravd.

HPIM0793.JPG Maj.jpg HPIM0791.JPG DSC_0027-Edit.jpg 170.JPG
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen