• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Se upp med Telenors villkor

Leffe

Aktiv medlem
Medlem
Jag har haft Telenor som leverantör i många år och varit nöjd i det stora hela. Men nyligen fick de mig att känna mig väldigt lurad. Tidigare har jag ökat eller minskat surfmängd i abonnemanget efter skiftande behov under året. Sent i höstas band jag abonnemanget i 24 månader när jag köpte ny mobil.

I samband med utlandsresa med husbilen i mars ökade jag surfpotten till ”obegränsad” så att jag skulle ha tillgång till 100 Mbit under månaden i utlandet. När jag kom hem för några dagar sedan tänkte jag minska till 30 Mbit per månad, vilket brukar vara tillräckligt för oss under sommarhalvåret. Det visade sig vara omöjligt!

Enligt kundtjänst på Telenor går det utmärkt att ändra surfmängden med ett bundet abonnemang om man vill öka, men absolut inte om man vill minska. Detta trots att jag gick in i abonnemanget från början med en låg surfmängd.

Detta märkliga villkor stod säkert någonstans bland det finstilta som jag accepterade i samband med köpet. Naturligtvis borde jag läst avtalet noggrannare. Men jag har varit kund i många år och litade dumt nog på att Telenors villkor var skäliga.

Så nu känner jag mig bara fånig och inser att jag är tvungen att betala flera tusen kronor helt i onödan. Jag vill med detta inlägg varna andra för att inte vara lika godtrogen som jag, läs Telenors avtal noga innan ni skriver under!

Skall inte avtal alltid läsas igenom innan man skriver på dem?
Med det sagt så tror jag inte det är någon som läser avtalen man accepterar när man installerar appar osv, (FB,Insta, etc) eller registrar sig på forum osv.

Man behöver således inte se upp med Telenors villkor mer än med något annat villkor man skriver under.

Jag har haft Telenor som leverantör i många år och varit nöjd i det stora hela. Men nyligen fick de mig att känna mig väldigt lurad. Tidigare har jag ökat eller minskat surfmängd i abonnemanget efter skiftande behov under året. Sent i höstas band jag abonnemanget i 24 månader när jag köpte ny mobil.

I samband med utlandsresa med husbilen i mars ökade jag surfpotten till ”obegränsad” så att jag skulle ha tillgång till 100 Mbit under månaden i utlandet. När jag kom hem för några dagar sedan tänkte jag minska till 30 Mbit per månad, vilket brukar vara tillräckligt för oss under sommarhalvåret. Det visade sig vara omöjligt!

Enligt kundtjänst på Telenor går det utmärkt att ändra surfmängden med ett bundet abonnemang om man vill öka, men absolut inte om man vill minska. Detta trots att jag gick in i abonnemanget från början med en låg surfmängd.

Detta märkliga villkor stod säkert någonstans bland det finstilta som jag accepterade i samband med köpet. Naturligtvis borde jag läst avtalet noggrannare. Men jag har varit kund i många år och litade dumt nog på att Telenors villkor var skäliga.

Så nu känner jag mig bara fånig och inser att jag är tvungen att betala flera tusen kronor helt i onödan. Jag vill med detta inlägg varna andra för att inte vara lika godtrogen som jag, läs Telenors avtal noga innan ni skriver under!
Kunde du använda all surfen i utlandet?
Själv är jag grundlurad av Tele 2.
Har 100 GB varav 50 får användas bara under 4 månader utomlands. Sedan är det stopp.
Dessutom började dom skicka SMS redan efter en månad. Jag använde mer surf än jag gjorde hemma och se det fick man inte göra för då skulle det snart kosta 35 kr/ GB. Ska säga upp avtalet så snart jag kommer hem från Spanien.

Tråkigt att höra men det är nog nackdelen med bundet avtal. Att höja är aldrig problem men att gå andra vägen är svårare.
Har själv varit i kontakt med Telenor i närtid och det är svårt att läsa avtalet då det skulle signeras med bank-ID. Men efteråt så läste jag avtalet och det var då inte det vi kommit överens om så det var bara att ringa åter och häva avtalet. Detta i sig var inga problem och jag fick också min efterfrågade tjänst betydligt billigare utefter att Telenor givit fel fakta.

Har f ö två obegränsade mobilabb med tillhörande surfkort som fungerar väldigt bra. Kan som ovan ta med 100GB med oss i utlandet. På dessa mobilabb ringer jag en gång om året för att förhandla så vår rabatt ligger kvar.

Vi har Telenor sedan flera år. Har fungerat fint hittills. Abonnemanget är tecknat på 75 GB per månad, men Telenor ökade på detta under pandemin till 150 GB. Detta gäller fortfarande.Det som eventuellt skrämmer mig är att vi under vintermånaderna inte nyttja många GB. Den mesta surfen under denna tid, går via fast fiber hemma. När vi är ute med husbilen börjar vi nyttja abonnemangets GB. Skulle vi då åka utomlands en längre tid, kommer då Telenor titta på vad vi ”normalt” nyttjar (okt - april)? I detta fall, kommer då Telenor stoppa oss efter ca 5 GB? Vi får se senare i höst då vi planerar en resa söderut.

Vi har Telenor sedan flera år. Har fungerat fint hittills. Abonnemanget är tecknat på 75 GB per månad, men Telenor ökade på detta under pandemin till 150 GB. Detta gäller fortfarande.Det som eventuellt skrämmer mig är att vi under vintermånaderna inte nyttja många GB. Den mesta surfen under denna tid, går via fast fiber hemma. När vi är ute med husbilen börjar vi nyttja abonnemangets GB. Skulle vi då åka utomlands en längre tid, kommer då Telenor titta på vad vi ”normalt” nyttjar (okt - april)? I detta fall, kommer då Telenor stoppa oss efter ca 5 GB? Vi får se senare i höst då vi planerar en resa söderut.
Det var exakt vad som hände oss med Tele 2. Tror inte ens att jag nyttjade 5 GB hemma.

De kommer inte att göra någon förändring när du tar en tur med husbilen skulle jag tro.
Jag har kört detta i flera år och jag är utomlands, minst, 6 månader om året

Kunde du använda all surfen i utlandet?
Själv är jag grundlurad av Tele 2.
Har 100 GB varav 50 får användas bara under 4 månader utomlands. Sedan är det stopp.
Dessutom började dom skicka SMS redan efter en månad. Jag använde mer surf än jag gjorde hemma och se det fick man inte göra för då skulle det snart kosta 35 kr/ GB. Ska säga upp avtalet så snart jag kommer hem från Spanien.
Jodå, surfen i sig fungerade oklanderligt och räckte väl, t o m till slutspelshockey:)

Jag kan bara säga allt positivt om Telenor! 6 månader ute, inga problem, inga överraskningar och bra förbindelser i alla av ”våra” EU länder. Haken är att man kan göra Gb (surf) ändring bara en gång i månaden. Gör det INTE den första i månaden bara, deras programmerare har inte lärt sig datum-hantering vilket är betydligt svårare än vanlig programmering.

Vill du göra en ändring som ska gälla from den förste i nästa månad (dvs du vill minska antalet surf Gb), vänta nån dag. Gör du ändring den förste, då går den igång direkt.

Jag har 5Gb surf när vi är hemma och obegränsat (100 Gb utomlands) när vi är bortresta. Värt varje krona!
Marianne har sina 5 Gb surf året runt och skulle det strula till sig för mig av någon anledning, då kan hon välja obegränsat som träder i kraft omgående.

PS.
Huh, inte lätt beskriva problematiken och lösningar när det gäller operatörernas regelverk. Hoppas jag har gjort mig förståelig, annars fortsätter vi vidare medan vi knackar Påskäggen… Glad Påsk 🍳🥚🥂
DS.

Senast ändrad:

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen