• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

• 🌸 Vårens stora husbilsträff med iHusbil! 🌸

Packa husbilen och gör er redo för gemenskap, god mat och härliga vårdagar!
    Vårens medlemsträff äger rum 1–3 maj 2026The Backyard – ett charmigt ställe bara 10 minuter väster om Lidköping.
    Läs mer och anmäl dig här.

Elförsörjning - 12V SBL 165 Ah litium laddar ej

Logga in för att dölja denna ruta:

Anders Eriksson

Medlem
Medlem
Batteriet har för första gången utsatts för minusgrader. Efter detta laddas batteriet inte.
Parametrar i BMS visar tillslagstempen -20 C är ställd lägre än frånslagstempen 0 C.
Detta innebär att batteriet inte kan laddas om inte tillslagsvärdet ändras.
Har någon erfarenhet av detta och finns det något sätt att ändra parametrarna i BMS.

Uppdatering: har nu varit ute i dagsljuset då ser jag att lägsta temp för laddning är 0 grader C.
Men ingen laddning trots 12 grader i bilen.
Efter kontakt med SBL har jag fått reda på att start temp för laddning är +10 C i batteriet.
Så nu kör jag mera värme så får vi se.

Senast ändrad:
Det förefaller vara ett bms från Jiabaida, mer känt som JBD. Till detta bms kan man använda flera andra appar än SBL Connect. Den bättre är Overkill Solar men även Xiaoxiang eller JBD BMS. Dessa båda med logo en blå elefant.
Overkill Solar ger möjlighet att ändra i stort sett alla parametrar och kan spara dina gamla värde så att de går att återställa.

Bifogar bild på Overkill Solar för android där jag tog skärmdump på ett nytt batteri jag köpt med bms från Jiabaida.
Screenshot_20260208_073817_Overkill Solar.jpgScreenshot_20260208_073750_Overkill Solar.jpg

Du kan starta några kraftigare förbrukare, det gör att cellerna ökar i temperatur, och man spar förhoppningsvis lite tid.
Beroende på var de satt givaren så kan man få ha olika gränser på frisläppandet av laddning.
Att sänka detta värde utan att känna till den verkliga tempen i cellerna kan komma att permanent skada cellerna.
Att öppna batteriet och kolla var givarna är monterade är enda säkra sättet att försäkra dej innan ändring av värdet.

Det förefaller vara ett bms från Jiabaida, mer känt som JBD. Till detta bms kan man använda flera andra appar än SBL Connect. Den bättre är Overkill Solar men även Xiaoxiang eller JBD BMS. Dessa båda med logo en blå elefant.
Overkill Solar ger möjlighet att ändra i stort sett alla parametrar och kan spara dina gamla värde så att de går att återställa.

Bifogar bild på Overkill Solar för android där jag tog skärmdump på ett nytt batteri jag köpt med bms från Jiabaida.
Visa bilaga 52189Visa bilaga 52190
Tackar den ska jag titta på.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in för att dölja denna.

Annons

Annons

Tillbaka