• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Notis Sannolikt uppdaterade regler kring gasolflaskor i Tyskland

I Tyskland arbetas det med att uppdatera kraven kring, och med sannolikt kommande nya regler kring gasolflaskor!

För tillfället har vi inte funnit någon information på svenska. Vi får avvakta och se vilket genomslag detta eventuellt får hos oss, eller andra EU-länder.
En del av oss har redan stött på krav, som bland annat i Spanien med krav på utvändig anslutning för påfyllning.
Även om ingen kunnat visa juridiska krav på detta, så ska (enligt rykten) en del stationer vägrat att fylla om man saknar utvändig anslutning.

1738072571626.png

Jag ställde frågan till Alugas Sverige tidigare,dom anser att detta endast gäller Tyskland

Hej Olof
det har pågått en diskussion i Tyskland om att ändra reglerna för hur tankflaskor ska vara installerade och som en följd av detta visade Alugas upp en lösning på Caravan Salon i augusti
lösningen är att använda skruv med vingar (likt en vingmutter men bult i stället för mutter) och en snabbkoppling med backventil för slangen mellan tankintag och flaska
så sent som i november var inget beslutat i detta enligt tillverkaren Alugas men jag ska be om en uppdatering från dom
det är upp till åtta myndigheter och organisationer inblandade i detta beslut enligt Alugas
i grunden hör det samman med att i Tyskland är det obligatoriskt med kontroll av gasolsystemet i samband med den årliga besiktningen, gör enl Arbetitsblatt G607
jag kommer att avvakta och se om andra länder följer efter, vilket jag bedömer som föga troligt
i dagsläget vet jag att en stor distributör av Alugas valt att fortsätta marknadsföra Alugas tankflaskor med samma tillbehör som tidigare
i nuläget har jag bara ett visningsex hemma av backventilen, men jag kommer att ha den tillgänglig för beställning när jag ser att det finns en efterfrågan
problemet som jag ser det är hur man kommer att följa detta på tankställen i t ex Spanien och Portugal, är man uppdaterad eller kommer det att ställa till problem för dom som vill tanka
regelverket är förvisso internationellt men denna tillämpning får nog anses vara nationell enär besluten tas av nationella inrikes organisationer i Tyskland
Med vänlig hälsning, Anders

Jag ställde frågan till Alugas Sverige tidigare,dom anser att detta endast gäller Tyskland

Hej Olof
det har pågått en diskussion i Tyskland om att ändra reglerna för hur tankflaskor ska vara installerade och som en följd av detta visade Alugas upp en lösning på Caravan Salon i augusti
lösningen är att använda skruv med vingar (likt en vingmutter men bult i stället för mutter) och en snabbkoppling med backventil för slangen mellan tankintag och flaska
så sent som i november var inget beslutat i detta enligt tillverkaren Alugas men jag ska be om en uppdatering från dom
det är upp till åtta myndigheter och organisationer inblandade i detta beslut enligt Alugas
i grunden hör det samman med att i Tyskland är det obligatoriskt med kontroll av gasolsystemet i samband med den årliga besiktningen, gör enl Arbetitsblatt G607
jag kommer att avvakta och se om andra länder följer efter, vilket jag bedömer som föga troligt
i dagsläget vet jag att en stor distributör av Alugas valt att fortsätta marknadsföra Alugas tankflaskor med samma tillbehör som tidigare
i nuläget har jag bara ett visningsex hemma av backventilen, men jag kommer att ha den tillgänglig för beställning när jag ser att det finns en efterfrågan
problemet som jag ser det är hur man kommer att följa detta på tankställen i t ex Spanien och Portugal, är man uppdaterad eller kommer det att ställa till problem för dom som vill tanka
regelverket är förvisso internationellt men denna tillämpning får nog anses vara nationell enär besluten tas av nationella inrikes organisationer i Tyskland
Med vänlig hälsning, Anders
Ok tack för förtydliganden, men i förtexten till videon påstår man följande :
"De diskussioner som pågått i åratal närmar sig nu ett bra slut. Slutligen har alla kommittéer kommit överens och Alugas har redan anpassat och publicerat installationsanvisningarna."
Fortsättning lär följa!

Ok tack för förtydliganden, men i förtexten till videon påstår man följande :
"De diskussioner som pågått i åratal närmar sig nu ett bra slut. Slutligen har alla kommittéer kommit överens och Alugas har redan anpassat och publicerat installationsanvisningarna."
Fortsättning lär följa!
Enligt Alugas Sverige är inget beslut fattat än.

Alugas Vetriebszentrale GmbH i Tyskland har publicerat en text på sin hemsida som i nuläget får tolkas som en hänvisning till eventuellt nya regler som gäller för montering av Alugas TravelMate tankflaskor

de nya reglerna har diskuterats en tid i Tyskland och på Caravan Saloon i Düsseldorf 2024 visade man upp en lösning, viktigt att veta är att detta var en lösning för det som eventuellt ska komma men än är inget beslutat i frågan

det är många instanser i Tyskland som ska ge sitt bifall till denna förändring och ännu är inte alla organisationer klara, och om regeländringen kommer till stånd är införandet i nuläget satt till den 1/4 2025

på en del forum har denna info gått ut som redan beslutad och för att klargöra vad som gäller i frågan har tillverkaren Alugas Vetriebszentrale GmbH valt att förklara vad regeländringen innebär men samtidigt att den inte är beslutad än

sammantaget innebär de nya reglerna följande;

-flaskorna ska inte längre vara fastsatta utan kunna tas ur fordonet utan hjälp av verktyg
för att uppfylla detta krav kommer det att finnas en ombyggnad av det fasta fästet 223 med vingmuttrar som ersätter muttrarna på hållaren och på så sätt kan man lossa flaskan från hållaren med hjälp av vingmuttrar, till 153 kommer jag att ha vingmutter M8 till vagnsbulten
om textilbanden, som är i orginal i bilarna idag, är tillräckligt vid nyinstallation är idag oklart, jag ska försöka får svar på detta i god tid

-ledningen från tankflaskan till tankintaget, den svarta slangen, måste ha en snabbanslutning vid tankflaskan
denna snabbanslutning finns i dagsläget inte tillgänglig på marknaden och Alugas GmbH säger att den kommer att finnas tillgänglig från Alugas tidigast i mars 2025 om beslutet går igenom

-tankning med 188, direkttankning, kommer inte längre att vara tillåtet

-det finns också med i förslaget att det ska gälla retroaktivt på alla hitintills gjorda installationer

om beslutet går igenom kommer tillverkaren Alugas Vetriebszentrale GmbH enbart att tillhandahålla produkter på marknaden som uppfyller de nya kraven och installationsanvisningen/bruksanvisningen kommer att ändras enligt det förslag som finns på hemsidan, för närvarande enbart på tyska

för den som vill läsa den tyska orginaltexten finns den tillgänglig på https://alugas.de/pdf/BetriebsanleitungTFMVStand6.0-2025Entwurf.pdf

Senast ändrad:
Jag ställde frågan till Alugas om detta kommer gälla även svenska bilar

Hej Olof

man får nog tolka det som så att de monteringsanvisningar Alugas ger ska följas oavsett land

svårt att i dagsläget säga hur andra länder kommer att följa detta, men Alugas levererar framgent om det går igenom enbart den nya versionen med snabbkoppling o s v

jag vet ärligt talat inte mer i dagsläget än den info jag fått muntligt och skriftligt från Alugas GmbH som är min leverantör, förmodligen måste beslutet landa först och därefter får vi se hur andra länder agerar

observera dock att inget är beslutat än även om det på vissa forum, och tack vare att man visade upp en demo på mässan i Düsseldorf, betraktar det som ett faktum redan

problemet i Tyskland är ju det att man vid den årliga besiktningen av fordonet har kvar "gasolkontrollen" och den kan man inte göra enligt den beskrivning som finns om fordonet har tankflaskor, oavsett fabrikat, i Sverige är ju denna kontroll borta av "konkurrensskäl" sedan någon gång 2006-2008 minns inte riktigt när den försvann

mvh Anders

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen