• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Elförsörjning - 12V Saknar el i bodelen trasig EBL?

Puttepop

Medlem
Medlem
Ort
Björlunda
Jag har en Fiat Chausson från 1999 där elen inte funkar i bodelen. Elen funkar som det skall när bilen är på. Men när man stänger av bilen så släcks lamporna och panelen på väggen slocknar. Även om 230 är inkopplad så funkar inte elen.
Det sitter en EBL där som heter CBE A812-4P. Den har en lampa på framsidan som lyser rött.
Någon som vet vad det är för fel? Om det är EBL som spökar, kan man laga den någonstans eller köpa en likvärdig som passar med panelen på väggen.
Har ni några tips vad man kan göra eller vad det är för fel? Om det är någon trasig komponent, vart kan man köpa delar till den?
Tacksam för all hjälp jag kan få!20251007_094108.jpg
 

Bilagor

  • 20251007_094116.jpg
    20251007_094116.jpg
    1,6 MB · Visningar: 31
  • 20251003_121517.jpg
    20251003_121517.jpg
    1,6 MB · Visningar: 29
  • 20251007_093112.jpg
    20251007_093112.jpg
    1,8 MB · Visningar: 30
Lösning
Din ebl verkar vara helt fungerande förutom 230 V laddaren som inte fungerar och som sitter inuti ebl.
Förhoppningsvis har man kollat att 15 A säkringen som sitter på ebl framsida är hel. Den son sitter rakt under röda lysande lampan på din bild i första inlägget.
Så det kan vara orsak till att man vill byta ebl mot annan ebl.
Boksen som er avbildet er en CBE ebl med innebygget 150W lader, og 1999 er lader delen gjerne en transformator og likeretter, muligens en elektrolytt kondensator. Disse eldre boksene er relativt enkle å feilsøke og reparere.

Men aller først sjekk spenningen på bodels batteriet, er det dødt vil bodelen fungere med motoren igang. Den lille laderen vil ikke klare å forsyne bodelen med belastningen av batteriet. Om batteriet har en spenning under 10 volt så prøv å koble det vekk og se om bodelen fungerer med 230 tilkoblet.
 
Hejsan!
Tack för ditt svar.
Batteriet är laddat visar 13 något har jag för mig. När jag trycker på batteri testet på panelen så går den upp till max.
Men ska prova att ta bort batteriet och se om 230 funkar, men tror inte det. Ett uttag funkar när elkabeln är i det under tv, Har du någon mer ide vad man kan göra?
 
Spennende feil, men det kan være brudd mellom ebl og batteri. Noe over 13 volt kan være hvilespenning på batteriet og er det i praksis frakoblet så endrer det seg ikke. Det er ofte en sikring like ved batteriet og sikringen lengst til høyre er merket som batterisikring på ebl. Har selv aldri sett denne modellen ebl fra cbe tidligere men har hatt et par biler med større modeller og de er normalt veldig stabile.
 
Det kan vara mer än ett fel som ställer till det.
Bodelsbatteriet (B2 Auxilaire) har en 50 A säkring som kan ha löst ut och då är det troligen för att batteriet är på väg att ge upp.
Andra problemet är att 230 V laddaren (nedre högra hörnet i ritningen) har slutat att fungera. Det sitter en 15 A säkring som kan ha löst ut.

I båda fallen kommer allt att fungera så länge bilens motor och generator går då det försörjs från därifrån över 70 A reläet som aktiveras av D+ från generatorn.
När motorn stängs av så ska ju det hela försörjas från bodelsbatteriet B2 men har 50 A säkringen löst ut händer inget.
Ansluts 230 V ska laddaren försörja systemet och ska vidare ladda både bodelsbatteri och startbatteri över 15 A säkringen.

Laddaren borde gå enkelt att ersätta med en annan laddare som kan ge 15 A. Vill man ha lampindikering för 230 V och fortsatt laddning av startbatteriet behöver den nya laddaren ha en extra 12 V:s utgång för detta

Lämplig laddare kan vara CBE CB516/3


CBE C862-A812-4P.jpg
 
Hejsan!
Tack för era svar. Ursäkta att jag inte svarat tidigare. Trodde att jag skulle få en avisering vid svar. Tittade under husbilen och hittade denna säkring som är trasig. Så ni hade rätt. Tack! Men jag kan inte prova att byta den då ebl är hos en elektriker. Han säger att den är trasig och vill byta ut det mot något annat. Skall höra med honom om man inte kan sätta ihop den och pröva. Jag tycker att dom som felsökt den borde kollat alla säkringar och lagat innan man börjar plocka isär ebl. Den har ju även varit inne hos Caravanhallen, men dom hittade inte felet. Tror ni det bara var säkringen? Att allt funkar när bilen är igång kan inte det visa på att ebl är hel? Tack för eran hjälp.
 
Din ebl verkar vara helt fungerande förutom 230 V laddaren som inte fungerar och som sitter inuti ebl.
Förhoppningsvis har man kollat att 15 A säkringen som sitter på ebl framsida är hel. Den son sitter rakt under röda lysande lampan på din bild i första inlägget.
Så det kan vara orsak till att man vill byta ebl mot annan ebl.
 
Lösning
God kväll!
tack för ditt svar!
Var till en bilverkstad i fredags och dom böt 2 thyristor tror jag det var. Dom försökte få det att fungera men sa något om att 230 inte slog till eller vad det var. Dom kopplade boxen till ett batteri då jag inte hade med mig husbilen. Igår så kopplade jag in den i husbilen och böt samtidigt en säkring stor säkring under bodelsbatteriet. Den var trasig. Då funkade all el. Men den laddade inte bodelsbatteriet. Men såg då på Youtube att relät slår om vid 13.2v, bilbatteriet hade 12.4. Jag laddar det nu. Hoppas att det löser laddningen av bodelsbatteriet.
 

Bilagor

  • Screenshot_20251026_214409_Messages.jpg
    Screenshot_20251026_214409_Messages.jpg
    232,5 KB · Visningar: 38
  • Screenshot_20251026_221449_Gallery.jpg
    Screenshot_20251026_221449_Gallery.jpg
    430,1 KB · Visningar: 38
  • Screenshot_20251026_214409_Messages.jpg
    Screenshot_20251026_214409_Messages.jpg
    232,5 KB · Visningar: 38
Så som säkringshållaren ser ut så behöver den göras ren från oxid och nya kabelskor behövs. Med så mycket oxid och ärg som det sitter runt kabelskorna så behöver även en bit av kabeln bytas mot ny.
Spänningsfallet kan bli stort över detta och påverka laddningen av batteriet.
Tack för svaret!
Klippte av den ena sidan o satte på ny sko. Ska byta på den andra med. Såg även att jordningen under batteriet var ärgat. Skall försöka få loss den och byta sko.
 

Bilagor

  • Screenshot_20251028_082328_Gallery.jpg
    Screenshot_20251028_082328_Gallery.jpg
    464,6 KB · Visningar: 34
Har laddat bilbatteriet. Det visar 13.4 med bilen på 13.6 bak är det bara 12.6. Provade att testa relät som är bredvid EBL. Satte multimetern på 200ohm. Satte mätningen på 86 och 85. Då visar den på 7.5. Ska väl vara mellan 50-100? Men testade med ett 9v batteri. På 85 o 86. Då hörs klickande ljud. Är det detta relä som skall öppna o stänga laddningen från generatorn? Eller är den i EBL?
Tror ni relät är trasigt? Skall även byta kabelskor på en säkring bak och en jordning i chassit bak. Vill gärna få igång laddningen bak från generatorn och 230.😢
Annars funkar nu lamporna, pumpen och panelen i bodelen, så det är trevligt.
Förut lös lampan på EBL röd för 14.4v. Men då funkade inte elen i bodelen. Och det lät. Den lyser inte längre.
 

Bilagor

  • 20251028_103257.jpg
    20251028_103257.jpg
    1,9 MB · Visningar: 13
Tack för era svar:)

Här kommer en uppdatering.
Nu funkar allt i husbilen förutom 230 laddningen.
Lite osäker på vad som var felet.
Hade en elektriker som lödde dit 2 nya tyristorer, då han sa dom var trasig då han mätte dom.
Men jag bytte även en säkring under husbilen som kom från bodelsbatteriet. Den var trasig. Men osäker på om den släppte igenom ström ändå.
Hade även en kabel innan relät som var lös, När jag satte dit den så slutade relät att klicka hela tiden som den gjorde tidigare.
Jag har inte bytt jordningen under batteriet. Den ser lite dålig ut, men jag får inte bort muttern.
Jag kan ju kapa kabeln och göra en ny jordpunkt bredvid, Men har lite problem att slipa en jordpunkt i plåten då det är trångt där under.
Men tänker att om inte jordningen funkar under bodelen, skulle då elen fungera i bodelen?
Jag tänker mig att om 230 laddaren är trasig så kanske man skall gå för att köra lithium och skaffa en separat laddare och dc-dc laddare. Men om laddaren fungerar så går det ju att köra på vanliga batterier, men då slipper man att införskaffa laddare, dc-dc och lithiumbatteri.
Jag öppnade EBL och mätte på transformatorns 3 punkter som går vidare i EBL till 12 och dom visade 12,6 alla 3.
Läste i instruktionsmanualen att underhållsspänningen skall ara 13,8v och slutlig laddspänning 14,4v och återinkoppling 13,2v.
Hur kan man se om EBL 230 laddare är trasig? Jag tycker det verkar som det men är inte helt säker, vill helst slippa byta jordpunkt under bilen.
Skulle gärna ta emot förslag och synpunkter då jag gärna vill få till husbilen så man kan nyttja den, vintern verkar dröja.
Om jag kör på lithium så vill man ju att allt skall funka. Lithium borde väl fungera med en EBL från 99?
Då menar jag lampor och pumpar mm. Att den inbyggda laddaren i EBL har problem liksom generatorn känner jag till.
Hur skulle ni göra? Tror ni att 230 laddaren är trasig?, skall jag klippa jordpunkten och göra en ny och testa om 230 laddaren funkar?
Jag har en inverter på 1000w som jag tänkte koppla in och en bärbar solpanel som jag tänkte koppla in.
Tacksam för svar
Patrik
 
För att se om en batteriladdaren fungerar så mäter man på dess utgång när den är påslagen och kopplad mot ett batteri. Spänningen ska då ligga någonstans mellan 13 - 14,4 Volt beroende på hur urladdat batteriet är.
Eftersom du mätt upp 12,6 V på utgången så verkar laddaren inte fungera.
12,6 V är vilospänning på ett batteri med med bra laddstatus.

Det går att montera en ny batteriladdare och ansluta den vid batteripolerna med en lämplig säkring. Den gamla laddarens 230 kabel kopplas ur. En del funktionen med indikering och laddning av startbatteri försvinner men är egentligen betydelselösa.

Själv har jag ingen 230 V laddare utan nyttjar solcellerna ihop med ett litiumbatteri. Förvisso har jag en lös laddare som kan kopplas in om det skulle bli kris men efter 5 år har det inte hänt ännu.

Elsystem i husbilen är ju mellan batteriet pluspol till förbrukare och tillbaka till minuspolen. Hela kedjan måste fungera.
En korroderad kabelanslutning på minus sidan är lika illa som om den varit på plus sidan.
Så den kabel som du har svårt att byta hade jag dragit en ny sidan om och anslutet på någon lämpligare plats.
 
I 1999 var over 90% av alle batteriladere veldig enkle, en transformator og en likeretter - muligens også en kondensator for å glatte spenningskurven. Vekselspenningen ut fra transformatoren styrte ladespenningen, og denne var skjelden så høy som 14 volt. Dette av en enkle grunn at lang tids ladning med over 14 volt kunne gi koking i åpne blybatterier.
 
Jag tog bort kablarna från 230. Allt verkar funka. Hoppas allt funkar med lithium. Tänker på kylskåp på 12v. Det funkar nu. Och även med 230. Kommer nog satsa på lithium. Verkar bäst. Tänkte mig ett batteri på ca 200A. Och en victron ip22 20A. Sen behöver jag en dc-dc som kopplas in. Sen räcker det väl med att man kopplar bort dc+ kabeln från batteriet eller om den sitter på generatorn?
 
Ja, og LFP fungerer OK selv med allt satt for Gel eller AGM. Vektmessig noe lettere enn samme Ah bly, men gir minst det dobbelte i uttatt effekt. Eneste som kan gi problem er sikringen på ladingen fra bilen, LFP har så mye lavere lademotstnd at en kan trenge en større sikring om en har ladet ut LFP under 20% SOC. Over 20% er spenningen såpas høy i et LFP at marginen holder, jeg måtte bytte fra 50A til 80A for det 400Ah jeg satte inn. Motstanden i kablingen så ut til å holde som reduksjon. En DC-DC gir 2 funksjoner: høyere ladning når bilbatteriet og generator ikke gir nok spenning og begrensning når bilen kan gi mer enn sikringen tåler. DC-DC kan kobles inn på kablingen som kommer fra bilbatteri til EBL og styres av enten spenningen inn eller D+. Det er kun den bedre ladespenningen som en vinner med en DC-DC, men dette er nødvendig på biler med Euro6 med ladekontroll - her må en og ha ekte D+ eller signal fra tenningslåsen som styring av DC-DC.
 
Jag tog bort kablarna från 230. Allt verkar funka. Hoppas allt funkar med lithium. Tänker på kylskåp på 12v. Det funkar nu. Och även med 230. Kommer nog satsa på lithium. Verkar bäst. Tänkte mig ett batteri på ca 200A. Och en victron ip22 20A. Sen behöver jag en dc-dc som kopplas in. Sen räcker det väl med att man kopplar bort dc+ kabeln från batteriet eller om den sitter på generatorn?

Ett litet tips på vägen (om än lite sent kanske). Den säkringshållaren ska du byta ut för att inte få problem om 5-6 mån igen. När du ändå är igång och grejar så byt ut det som är gammalt och oxiderat, så får man mindre problem i framtiden. Kostnaden är ju ganska ringa jämfört med att få problem med den igen. Bosse H var inne på det i tråden här ovan.

Lycka till.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen