• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Elförsörjning - 12V Saknar el i bodelen trasig EBL?

Puttepop

Ny Medlem
Medlem
Ort
Björlunda
Jag har en Fiat Chausson från 1999 där elen inte funkar i bodelen. Elen funkar som det skall när bilen är på. Men när man stänger av bilen så släcks lamporna och panelen på väggen slocknar. Även om 230 är inkopplad så funkar inte elen.
Det sitter en EBL där som heter CBE A812-4P. Den har en lampa på framsidan som lyser rött.
Någon som vet vad det är för fel? Om det är EBL som spökar, kan man laga den någonstans eller köpa en likvärdig som passar med panelen på väggen.
Har ni några tips vad man kan göra eller vad det är för fel? Om det är någon trasig komponent, vart kan man köpa delar till den?
Tacksam för all hjälp jag kan få!20251007_094108.jpg
 

Bilagor

  • 20251007_094116.jpg
    20251007_094116.jpg
    1,6 MB · Visningar: 18
  • 20251003_121517.jpg
    20251003_121517.jpg
    1,6 MB · Visningar: 18
  • 20251007_093112.jpg
    20251007_093112.jpg
    1,8 MB · Visningar: 17
Boksen som er avbildet er en CBE ebl med innebygget 150W lader, og 1999 er lader delen gjerne en transformator og likeretter, muligens en elektrolytt kondensator. Disse eldre boksene er relativt enkle å feilsøke og reparere.

Men aller først sjekk spenningen på bodels batteriet, er det dødt vil bodelen fungere med motoren igang. Den lille laderen vil ikke klare å forsyne bodelen med belastningen av batteriet. Om batteriet har en spenning under 10 volt så prøv å koble det vekk og se om bodelen fungerer med 230 tilkoblet.
 
Hejsan!
Tack för ditt svar.
Batteriet är laddat visar 13 något har jag för mig. När jag trycker på batteri testet på panelen så går den upp till max.
Men ska prova att ta bort batteriet och se om 230 funkar, men tror inte det. Ett uttag funkar när elkabeln är i det under tv, Har du någon mer ide vad man kan göra?
 
Spennende feil, men det kan være brudd mellom ebl og batteri. Noe over 13 volt kan være hvilespenning på batteriet og er det i praksis frakoblet så endrer det seg ikke. Det er ofte en sikring like ved batteriet og sikringen lengst til høyre er merket som batterisikring på ebl. Har selv aldri sett denne modellen ebl fra cbe tidligere men har hatt et par biler med større modeller og de er normalt veldig stabile.
 
Det kan vara mer än ett fel som ställer till det.
Bodelsbatteriet (B2 Auxilaire) har en 50 A säkring som kan ha löst ut och då är det troligen för att batteriet är på väg att ge upp.
Andra problemet är att 230 V laddaren (nedre högra hörnet i ritningen) har slutat att fungera. Det sitter en 15 A säkring som kan ha löst ut.

I båda fallen kommer allt att fungera så länge bilens motor och generator går då det försörjs från därifrån över 70 A reläet som aktiveras av D+ från generatorn.
När motorn stängs av så ska ju det hela försörjas från bodelsbatteriet B2 men har 50 A säkringen löst ut händer inget.
Ansluts 230 V ska laddaren försörja systemet och ska vidare ladda både bodelsbatteri och startbatteri över 15 A säkringen.

Laddaren borde gå enkelt att ersätta med en annan laddare som kan ge 15 A. Vill man ha lampindikering för 230 V och fortsatt laddning av startbatteriet behöver den nya laddaren ha en extra 12 V:s utgång för detta

Lämplig laddare kan vara CBE CB516/3


CBE C862-A812-4P.jpg
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen