Som ID-handling är egentligen körkortet inte mycket att hänga i julgranen...
Vem bryr sig om bilden och hur du ser ut, trans eller inte, för paketombudet är bara intresserad av
att snabbt och enkelt scanna QR-koden på baksidan.
Ofta visar jag fram körkortet med baksidan mot scannern och det är helt OK,
ingen har protesterat ännu och ingen vill se om bilden stämmer överens med mig personligen.
Det är bara QR-koden, som dom vill komma åt...
Jag har läst nånstans att körkortet inte kommer att gälla som ID-handling inom en snar framtid...
Jaha, tänkte jag, då skaffar jag ett
internationell ID-kort i samband med passet.
Dubbelt så dyrt blev det, fick ingen mängd-rabatt alls, 800 pix totalt för att titta in i en maskin några minuter.
Men det kan det kanske vara värt ändå, tänkte jag, att få det överstökat nu när jag ändå var på besök hos Polisen?
Så läser jag här nu,
att kortet saknar QR-kod?
Skalade i ilfart nerför trappan och vände upp och ner på lådan med våra pass och andra grejor för att kolla.
Jo, jäklar annåda, visst är det så. Fyrahundra kronor för det här? Ingen QR-kod?
Kortet flimrar och glittrar i alla möjliga nyanser och en fågel träder fram i en viss vinkel och så en mängd siffror och uppgifter.
Och så naturligtvis ett misslyckat foto och en minst lika misslyckad namnteckning.
Det går ju inte att skriva med en datoriserad penna, som är som en bit av en stor trädgren och sitter fast i en vajer.
Men där finns ingen QR-kod på kortet, hur jag än vänder och vrider den här fulländade (?) tekniska innovationen.
Det är ju så praktiskt att bli identifierad genom en QR-kod och den tycks vara det mest viktigaste i alla sammanhang
inbegripet all identifikation från och via BankID till dom mest simpla konsertbiljetterna, som man skrivit ut
på hemmaprintern för minst ett halvår tillbaka och sen legat nedknölade i kavajfickan.
Sen står du där framför dörrvakten med den skrynkliga papperslappen, QR-koden oläslig, du blir inte insläppt...
förrän den nu ymnigt svettige kontrollanten fått scannern att acceptera...
allt vad som än står skrivet i klartext och fullt läsligt på pappret med uppgifter om datum, tidpunkt, bänkrad och plats.
Jo men visst, jag vet. Man kan ju också ha biljett och QR-kod nerladdad i mobilen...
Men för säkerhets skull, så skriver man ju ändå ut biljetten på papper... i fall att...?
Tänk om mobilen plötsligt får en black-out, blir kolsvart och helt sonika sten-dör i kön till insläppet...?
Å så har man nu
uppenbarligen totalt missat QR-kodens betydelse på det här internationella ID-kortet?
Det blir inte mycket till id-handling, om inte paketombudet kan scanna av min identitet med ett knapptryck.
Då blir det ett steg tillbaka i den tekniska digitala utvecklingen...
nästan som en dansbands dänga, två steg framåt och ett steg bakåt...