• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Notis Så ska alla svenska körkort bytas ut!

Just nu ligger det fjärde körkortsdirektivet på EU:s bord. Ett av förslagen är att införa ett gemensamt digitalt körkort för alla länder i unionen.
Inom kort tas ett beslut av EU, och alla svenska körkort kommer behöva att bytas ut.

Läs mer i länken,
1730725728601.png

Undrar hur det kommer fungera rent tekniskt, måste jag alltid ha min smarttelefon laddad så jag kan visa upp körkortet för polisen eller till paketombudet eller räcker det bara att säga sitt namn och personnummer så tittar dom i sina telefoner/register.

Blev lite fundersam eftersom jag är trött på min telefon i emellanåt och lämnar den hemma, sen hittade jag den här texten.
Den som absolut vill hålla fast vid det gamla fysiska körkortet kan göra det. EU-kommissionen vill att den som vill ha ett traditionellt körkort ska kunna få det, men digitalt körkort ska vara standard.

Har en nära anhörig som utbildar sig till polis och jag reagerad när hon nämnde att man inte behöver ha med sig körkortet när man kör bil längre.

Bötesbeloppet är 500 kr. Böter ska inte dömas ut om förarens identitet genast kan fastställas (9 kap. 2 § andra stycket punkten 3 körkortslagen). Det kan till exempel ske genom annan giltig identitetshandling eller genom att en medpassagerare identifierar föraren.
Hur ska dom kunna ge mig böter om dom inte vet vem jag är, mitt personnummer får dom ju direkt och då har dom ju redan informationen om vem jag är, således slipper jag böter. :ROFLMAO:

Jag förstår verkligen inte ens nyttan med ett digitalt körkort, skaffade mig ett internationellt id-kort eftersom jag på min körkortsbild ser ut som en transa, den är inte så kul att lämna fram när jag hämtar paket, paketombudet nekar väll inte men det är mycket jobbigare för honom att slå in alla siffror manuellt så jag får alltid slänga fram transakortet istället.

Ska vi ha ett digitalt körkort så hoppas jag man får photoshoppa bilden innan den godkänns!

Nu kommer ju givetvis en fråga:

Är det någon som känner någon som fått böter för att man inte har körkortet med sig eller ens hört att någon fått böter för körkortet ligger hemma istället för i bilen, dom senaste 15åren?

Jag tycker kanske körkortet är förlegat överhuvudtaget för här där jag bor så lånar dom varandras körkort eller personnummer.
Istället för digitalt körkort borde polisen införskaffa sig fingeravtrycksläsare, det borde paketombuden också göra så slapp man visa sitt körkort, varför ska paketombuden kunna se att jag inte har lärt mig köra motorcykel.:cry:

Bra skrivet, nu kör ju vi bil i andra länder än Sverige så vi får se hur det skall fungera då när det här blir aktuellt. Svenskt körkort av i dag gäller inte som id utanför Sverige då det saknas " nationalitet " på innehavaren.

Som ID-handling är egentligen körkortet inte mycket att hänga i julgranen...

Vem bryr sig om bilden och hur du ser ut, trans eller inte, för paketombudet är bara intresserad av
att snabbt och enkelt scanna QR-koden på baksidan.

Ofta visar jag fram körkortet med baksidan mot scannern och det är helt OK,
ingen har protesterat ännu och ingen vill se om bilden stämmer överens med mig personligen.
Det är bara QR-koden, som dom vill komma åt...

Jag har läst nånstans att körkortet inte kommer att gälla som ID-handling inom en snar framtid...
Jaha, tänkte jag, då skaffar jag ett internationell ID-kort i samband med passet. :unsure:
Dubbelt så dyrt blev det, fick ingen mängd-rabatt alls, 800 pix totalt för att titta in i en maskin några minuter.
Men det kan det kanske vara värt ändå, tänkte jag, att få det överstökat nu när jag ändå var på besök hos Polisen?

Så läser jag här nu, att kortet saknar QR-kod?
Skalade i ilfart nerför trappan och vände upp och ner på lådan med våra pass och andra grejor för att kolla.
Jo, jäklar annåda, visst är det så. Fyrahundra kronor för det här? Ingen QR-kod?

Kortet flimrar och glittrar i alla möjliga nyanser och en fågel träder fram i en viss vinkel och så en mängd siffror och uppgifter.
Och så naturligtvis ett misslyckat foto och en minst lika misslyckad namnteckning.
Det går ju inte att skriva med en datoriserad penna, som är som en bit av en stor trädgren och sitter fast i en vajer.
Men där finns ingen QR-kod på kortet, hur jag än vänder och vrider den här fulländade (?) tekniska innovationen.

Det är ju så praktiskt att bli identifierad genom en QR-kod och den tycks vara det mest viktigaste i alla sammanhang
inbegripet all identifikation från och via BankID till dom mest simpla konsertbiljetterna, som man skrivit ut
på hemmaprintern för minst ett halvår tillbaka och sen legat nedknölade i kavajfickan.

Sen står du där framför dörrvakten med den skrynkliga papperslappen, QR-koden oläslig, du blir inte insläppt...
förrän den nu ymnigt svettige kontrollanten fått scannern att acceptera...🥵
allt vad som än står skrivet i klartext och fullt läsligt på pappret med uppgifter om datum, tidpunkt, bänkrad och plats.

Jo men visst, jag vet. Man kan ju också ha biljett och QR-kod nerladdad i mobilen...
Men för säkerhets skull, så skriver man ju ändå ut biljetten på papper... i fall att...?
Tänk om mobilen plötsligt får en black-out, blir kolsvart och helt sonika sten-dör i kön till insläppet...?

Å så har man nu uppenbarligen totalt missat QR-kodens betydelse på det här internationella ID-kortet?
Det blir inte mycket till id-handling, om inte paketombudet kan scanna av min identitet med ett knapptryck.
Då blir det ett steg tillbaka i den tekniska digitala utvecklingen...
nästan som en dansbands dänga, två steg framåt och ett steg bakåt... ;)

QR koden ligger i Bank-id.
Klicka på id-kort längst ner i mitten.
Man behöver knappt några plastkort i fickan längre, allt ligger i mobilen.

Om jeg husker rett så inneholder EU ID kortet en RFID chip med antenne på samme måte som pass og tap and go kortene. Du kan laste ned på din mobil en leser for RFID og lese den crypterte informasjonen. Pass og ID kort inneholder mye data også biometriske inkludert fingeravtryk. Med rett leseprogram så decrypteres informasjonen som er cryptert med en egen nøkkel for hvert land. Du finner leseprogram for både Android og iPhone.

Något att tänka för er som har id-kort på BankID:

Man måste hämta hem id-kortet till BankID-appen innan det fungerar. Och just då måste man ha pass eller internationellt ID-kort tillgängligt.

Så gjorde jag för ett bra tag sedan. När jag häromdagen skulle använda det fanns det inte på BankID längre. Jag funderade på varför för jag hade inte själv tagit bort. Men däremot har jag behövt hämta ett nytt BankID för ett tag sedan. Kanske (troligen) är det så att id-kortet också måste hämtas igen när man hämtar nytt BankID. Antingen har jag inte informerats om det eller så har jag missat det.

Här bekräftas att digitalt ID-kort behöver aktiveras igen om man skaffar nytt BankID. Det hade jag missat.
"Ditt digitala ID-kort kommer att få samma bild och giltighetstid som den ID-handling du använder när du aktiverar det, om inte ditt Mobila BankID går ut tidigare. I så fall behöver du aktivera digitalt ID-kort igen."

Ja, det har inte riktigt gått in i mina rutiner, att kunna identifiera mig via BankID...
Kollade mina inställningar och visst har jag aktiverat detta någon gång för länge sen
och nu har jag uppdaterat appen efter konstens alla regler och visst är det ju jag (+74), som visas på skärmen.
Ändå så tycker jag att det känns enklare att hala upp körkortet i god tid, när jag står och väntar i kassakön.
Mobilen tycks ju ha en viss benägenhet att slockna, just när det blir min tur...?

Har försökt att lära mig att tanka med Volvokortet via mobilen, men det ungefär samma upplevelse.
Det tar bara längre tid och känns krångligare att väcka upp appen i telefonen, identifiera mig via BankID,
öppna rätt kolumn i tank-appen, trycka bort reklamerbjudanden, leta rätt på en karta var jag just befinner mig och
först därefter kommunicera med bränslepumpen...

Då har jag redan en lång kö bakom mig av tanksugna bilister,
som undrar varför jag bara sitter kvar bakom ratten och inte tycks göra något alls.. 🥵

Nej, då tycker jag att det är enklare och snabbare, att bara hala fram mitt vanliga kreditkort och stoppa in det i kortläsaren.

Om jeg husker rett så inneholder EU ID kortet en RFID chip med antenne på samme måte som pass og tap and go kortene. Du kan laste ned på din mobil en leser for RFID og lese den crypterte informasjonen. Pass og ID kort inneholder mye data også biometriske inkludert fingeravtryk. Med rett leseprogram så decrypteres informasjonen som er cryptert med en egen nøkkel for hvert land. Du finner leseprogram for både Android og iPhone.

Dock funkar det inte att lägga in kreditkort m.m. i min tab7, men ett extra bank-id funkar bra även i den.
Jag misstänker att en hel del surfplattor saknar rfid.

Ja det kan förstås vara smidigt att ha "allt" i mobilen. Men samtidigt sårbart. Funkar inte mobilen, tappas bort eller stjäls; så är man utan ganska mycket. Den kan ju också ses som en onödigt komplicerad tingest för något så enkelt som ett ID-kort ;)

Undrar hur det kommer fungera rent tekniskt, måste jag alltid ha min smarttelefon laddad så jag kan visa upp körkortet för polisen eller till paketombudet eller räcker det bara att säga sitt namn och personnummer så tittar dom i sina telefoner/register.

Blev lite fundersam eftersom jag är trött på min telefon i emellanåt och lämnar den hemma, sen hittade jag den här texten.
Den som absolut vill hålla fast vid det gamla fysiska körkortet kan göra det. EU-kommissionen vill att den som vill ha ett traditionellt körkort ska kunna få det, men digitalt körkort ska vara standard.

Har en nära anhörig som utbildar sig till polis och jag reagerad när hon nämnde att man inte behöver ha med sig körkortet när man kör bil längre.

Bötesbeloppet är 500 kr. Böter ska inte dömas ut om förarens identitet genast kan fastställas (9 kap. 2 § andra stycket punkten 3 körkortslagen). Det kan till exempel ske genom annan giltig identitetshandling eller genom att en medpassagerare identifierar föraren.
Hur ska dom kunna ge mig böter om dom inte vet vem jag är, mitt personnummer får dom ju direkt och då har dom ju redan informationen om vem jag är, således slipper jag böter. :ROFLMAO:

Jag förstår verkligen inte ens nyttan med ett digitalt körkort, skaffade mig ett internationellt id-kort eftersom jag på min körkortsbild ser ut som en transa, den är inte så kul att lämna fram när jag hämtar paket, paketombudet nekar väll inte men det är mycket jobbigare för honom att slå in alla siffror manuellt så jag får alltid slänga fram transakortet istället.

Ska vi ha ett digitalt körkort så hoppas jag man får photoshoppa bilden innan den godkänns!

Nu kommer ju givetvis en fråga:

Är det någon som känner någon som fått böter för att man inte har körkortet med sig eller ens hört att någon fått böter för körkortet ligger hemma istället för i bilen, dom senaste 15åren?

Jag tycker kanske körkortet är förlegat överhuvudtaget för här där jag bor så lånar dom varandras körkort eller personnummer.
Istället för digitalt körkort borde polisen införskaffa sig fingeravtrycksläsare, det borde paketombuden också göra så slapp man visa sitt körkort, varför ska paketombuden kunna se att jag inte har lärt mig köra motorcykel.:cry:
Att poliser i yttre tjänst skulle bötfälla någon för att man inte medfört körkortet vid färd torde vara obefintligt, detta enligt körkortslagen 9 kap 2§ andra stycket punkten 3. Idag har man ju tillgång till körkortsregistret i sina mobiltelefoner där man även får tillgång till körkorts fotot.

Vid närmare eftertanke så går det inte att skriva ett ordningsföreläggande på plats då detta kräver att identiteten är styrkt och då faller ju straffet.

Senast ändrad:

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen