• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Artikel Så mycket drar er husbil

Visa bilaga 42830

Husbil & Husvagn har sammanställt hur mycket olika husbilar drar i "vardagen".
Hur mycket bränsle vill er husbil ha?
Klicka på denna länk, för att komma till Husbil & Husvagns test.

(Bilden kommer från artikeln)
Tja.. de som kört tycks hållit hög hastighet och rent allmänt ha en Tung gasfot.
Gasar man för mycket kostar det.
Nu hittade jag ingen plåtis i testet, men 0.84 är med nuvarande inblandning av div. tillsatser är det vi ligger på denna säsong.
Har mätt flera gånger genom att tagit körsträckan via GPS och tankat fullt ända upp så mycket det gått i tanken.
Kört över 400 mil i Norge och blev mest förvånad att den gick så snålt på Norsk diesel med tanke på att backar och
fjäll vägar dominerade.

Detta är tyska tester som förbrukningsiffrorna kommer från, generellt betydligt högre än jag haft, kör helintegrerad 4.5 ton mercedes,snittar på 1.05

Vi får väl hoppas på att det är samma blyfot som kört, med samma körväg och körmönster.
Då kan man i alla fall få en inriktning på skillnaden.

Att Mercedes dricker mer än Fiat, var de tydliga med på Husbilsskolans semianrium (på Elmia-mässan för några år sedan).
Ingen aning om det stämmer, men artikeln tyder på det.

I tävlingen "den som kör billigast" ligger jag inte i toppen. Tycker inte att jag har så tung blyfot men min HB drar ca 1,3-1,5 lite/mil beroende på hastighet. Jag följer hastighetsbegränsningarna och märker en tydlig skillnad på 80 och 100 vägar. 3 liters Merca med 5,3 tons totalvikt.

Vi får väl hoppas på att det är samma blyfot som kört, med samma körväg och körmönster.
Då kan man i alla fall få en inriktning på skillnaden.

Att Mercedes dricker mer än Fiat, var de tydliga med på Husbilsskolans semianrium (på Elmia-mässan för några år sedan).
Ingen aning om det stämmer, men artikeln tyder på det.
Jag har bytt från FIAT till Mercedes,samma bil i stort sett, förbrukningen minskade med 0.5 dl/mil, då är inte bilen inkörd än.

Jag har bytt från FIAT till Mercedes,samma bil i stort sett, förbrukningen minskade med 0.5 dl/mil, då är inte bilen inkörd än.
Det är toppen, om det håller i sig.
Samma vikt som den gamla?
Formen påverkar så klart också, men du skriver i stort sett - så antar att typen är lika.

I tävlingen "den som kör billigast" ligger jag inte i toppen. Tycker inte att jag har så tung blyfot men min HB drar ca 1,3-1,5 lite/mil beroende på hastighet. Jag följer hastighetsbegränsningarna och märker en tydlig skillnad på 80 och 100 vägar. 3 liters Merca med 5,3 tons totalvikt.
Hej! Ungefär samma här. Nu har ju bilen några år på nacken så skulle tro att en ny bil drar lite mindre.

Hälsningar Sanddammaren

Tja.. de som kört tycks hållit hög hastighet och rent allmänt ha en Tung gasfot.
Gasar man för mycket kostar det.
Nu hittade jag ingen plåtis i testet, men 0.84 är med nuvarande inblandning av div. tillsatser är det vi ligger på denna säsong.
Har mätt flera gånger genom att tagit körsträckan via GPS och tankat fullt ända upp så mycket det gått i tanken.
Kört över 400 mil i Norge och blev mest förvånad att den gick så snålt på Norsk diesel med tanke på att backar och
fjäll vägar dominerade.
Jag har också märkt att det gick snålare i Norge. Med svensk diesel i tanken. Hastighetsgränserna har säkert sin påverkan.

Kör rätt ofta E4 upp till Värnamo o hälsar på sonen , Ligger på 90. 95 . Tror jag ligger lägst hastighet av alla husbilar, Blir omkörd av många husbilar o då menar jag verkligen höga hastigheter , Kompisen låg bakom en utländsk husbil förra veckan på e 22 an 135km i timmen inte illa , o ja då drar bränslepriset iväg .

Som raggaren sa om sin jänkare då jag frågade hur mycket den drar per mil: 1 liter milen och resten går på nöjeskontot fick jag till svar.

Den bil vi har nu är smalare och drar betydligt mindre än den förra husbilen, den gamla husbilen var man tvungen att börja leta efter en tankstation redan efter 45 mil, nu åker vi 75-80 mil. :unsure:

Nästa husbil ska helst ha ännu större tank!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen