• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Så kom regnskurarna

Kaj.p

Välkänd medlem
Medlem
Välbehövligt för djur o natur också för golfbanorna. Där har vi en paradox för alla golfare vill ha gröna banor men ingen vill ha regn. Varken här hemma eller söderut. :(
Dagens skurar passade dock mig ypperligt för att börja snickra på färden söder ut i september, och då vi bor i Varberg så blir Halmstad Grenå valet, Iofs en tråkig färja men man spara 20 mil o en färjeavgift.
(Även om Rödby-puttgarden går snabbar så är den så tröttsam Menyn är den samma sedan första gången man åkte den på 70 talet.) :(
I vilket fall som helst så är planen denna tur. Men vi får se min vilja är oftast att finna nya vägar men så blir det inte alltid då vi har en dotter i Barcelona.
Så även om vi är i San Sebastian så säger hon Så långt är det väl inte. ;)
Men om jag får bestämma så är detta färdvägen i september. Skärmbild 2023-07-02 124334.png

Senast ändrad:
Ja regnskurar är både på gott och ont, år1990 var vi med husvagnen i GB och uppe i Skottlands inland, ganska nära Loch Ness, gjorde vi en veckas uppehåll på en camping där de flesta gästerna antingen var golfare eller fritidsfiskare. Bägge grupperna gnällde över torkan, golfarna tyckte det var för torrt och brunbrända greener medan fiskarna klagade på att det var för lite vatten i floden bredvid campingen. Efter en vecka klagade de fortfarande, golfarna kunde inte spela golf för banorna var dränkta medan fiskarna klagade på att det var för mycket fors i älven. Vi var väl inte heller helt nöjda för vi fick inte se storsjöodjuret men däremot blev det endel besök i deras destillerys. Många goda minnen finns iaf kvar från resan.

Välbehövligt för djur o natur också för golfbanorna. Där har vi en paradox för alla golfare vill ha gröna banor men ingen vill ha regn. Varken här hemma eller söderut. :(
Dagens skurar passade dock mig ypperligt för att börja snickra på färden söder ut i september, och då vi bor i Varberg så blir Halmstad Grenå valet, Iofs en tråkig färja men man spara 20 mil o en färjeavgift.
(Även om Rödby-puttgarden går snabbar så är den så tröttsam Menyn är den samma sedan första gången man åkte den på 70 talet.) :(
I vilket fall som helst så är planen denna tur. Men vi får se min vilja är oftast att finna nya vägar men så blir det inte alltid då vi har en dotter i Barcelona.
Så även om vi är i San Sebastian så säger hon Så långt är det väl inte. ;)
Men om jag får bestämma så är detta färdvägen i september. Visa bilaga 27088
Fråga: har golfbanorna ställplatser/ parkeringar så man får stå där en natt
eller två??

Fråga: har golfbanorna ställplatser/ parkeringar så man får stå där en natt
eller två??
I sverige erbjuder snart alla våra banor ställplatser. Ofta är det hög kvalité på dem också De banorna är så klart populära
En av de senaste är Vara Bjertorp (lånad bild) som öppnade upp häromdagen. I Sverige är det dock vanligt med ett pris för golfare och ett för icke golfare.
Vara Bjertorp.jpg
Danmark är inte långt efter många banor har ställplatser och ofta är det fritt om man betalar greenfee Som här Vejle Gk Här sponsrar Isabella med el Det ser man aldrig här hemma.
Vejle.jpg

Också i tyskland hittar man fler o fler banor med ställplatser också här får man ofta stå gratis som gästspelare.
I Frankrike är det heller inga problem att övernatta på parkeringen men man hittar inte utmärkta ställplatser eller el stolpar.
Här bilder från Strelasund och Oldenburger land
Strelasund.jpgOLdenburger Land.jpg

Sedan när man kommer ner till Spanien Portugal så är det oftast NONO att övernatta, men o andra sidan har man kommit hit vill man nog hellre stå vid någon mysig ort vid havet :)

I sverige erbjuder snart alla våra banor ställplatser. Ofta är det hög kvalité på dem också De banorna är så klart populära
En av de senaste är Vara Bjertorp (lånad bild) som öppnade upp häromdagen. I Sverige är det dock vanligt med ett pris för golfare och ett för icke golfare.
Visa bilaga 27138
Danmark är inte långt efter många banor har ställplatser och ofta är det fritt om man betalar greenfee Som här Vejle Gk Här sponsrar Isabella med el Det ser man aldrig här hemma.
Visa bilaga 27139

Också i tyskland hittar man fler o fler banor med ställplatser också här får man ofta stå gratis som gästspelare.
I Frankrike är det heller inga problem att övernatta på parkeringen men man hittar inte utmärkta ställplatser eller el stolpar.
Här bilder från Strelasund och Oldenburger land
Visa bilaga 27140Visa bilaga 27141

Sedan när man kommer ner till Spanien Portugal så är det oftast NONO att övernatta, men o andra sidan har man kommit hit vill man nog hellre stå vid någon mysig ort vid havet :)
Tack för info de du skriver om har jag besök. Var mer nyfiken på din kunskap om de golfbanor du lagt in som mål i din resplan .🤔🤗

Tack för info de du skriver om har jag besök. Var mer nyfiken på din kunskap om de golfbanor du lagt in som mål i din resplan .🤔🤗
Aha Då är jag med Aabenraa i DAnmark har ställplats så även Artland och BAd Mönsterreifel i Tyskland. Bourgenay i har en camping mycket nära CAmping Auger le Veillon Plage.
Larrabea Gk i baskien har jag vält enbart för att det är John Rams Hemmabana. :)
Använder så klar golfhäftet (Numera Golfamore) samt tyska Golffuhrer som talar om vilka banor som har ställplatser.
När det gäller banrecentioner så kör jag mycket på facebookgrupperna Golfa med husbil och tyska Wohnmobil und golf.
Sedan blir det så klart mycket mun-mun när man träffas på banorna o vid olika arrangemang.
Häromåret stod vi på en bana söder om Valencia och skulle boka tid då vi hörde att receptionisten kämpade per telefon med ett annat svenskt par som också ville ha en tid. Frugan frågade om hon kunde hjälpa till och en tacksam receptionist räckte över luren.
När vi kom tillbaka till campingen hördes "hallå det är ju ni" och det visade sig vara ett par som vi träffade i Stockholm tidigare under sommaren. :)IMG_1378.jpeg

Aha Då är jag med Aabenraa i DAnmark har ställplats så även Artland och BAd Mönsterreifel i Tyskland. Bourgenay i har en camping mycket nära CAmping Auger le Veillon Plage.
Larrabea Gk i baskien har jag vält enbart för att det är John Rams Hemmabana. :)
Använder så klar golfhäftet (Numera Golfamore) samt tyska Golffuhrer som talar om vilka banor som har ställplatser.
När det gäller banrecentioner så kör jag mycket på facebookgrupperna Golfa med husbil och tyska Wohnmobil und golf.
Sedan blir det så klart mycket mun-mun när man träffas på banorna o vid olika arrangemang.
Häromåret stod vi på en bana söder om Valencia och skulle boka tid då vi hörde att receptionisten kämpade per telefon med ett annat svenskt par som också ville ha en tid. Frugan frågade om hon kunde hjälpa till och en tacksam receptionist räckte över luren.
När vi kom tillbaka till campingen hördes "hallå det är ju ni" och det visade sig vara ett par som vi träffade i Stockholm tidigare under sommaren. :)Visa bilaga 27153
Tack, Golfhäftet har jag Golffuhrer använde jag mycket när jag bodde i Skåne och det var enkelt att kvista över!

Lite av de vägar vi kört för o ta oss upp o ner till Algarve. Planen i år är fortfarande den som ligger i första inlägget. ( Med någon kortare revidering) Det finns så mycket o se i vårt Europa och sedan kan man skälla på alla social media med all rätt. Men o andra sida vi har hittat intressanta platser längs resan som vi aldrig hittat annars och då handlar det inte enbart om övernattnings platser. Så som med allt sovra o scrolla :)

Bilagor

• 2021.jpg
    2021.jpg
    286,2 KB · Visningar: 47
  • 2020.png
    2020.png
    403,6 KB · Visningar: 49
  • 2019.jpg
    2019.jpg
    215,6 KB · Visningar: 48
  • 2018.jpg
    2018.jpg
    250,6 KB · Visningar: 51
  • 2017.jpg
    2017.jpg
    242,3 KB · Visningar: 49
  • 2016.jpg
    2016.jpg
    229,4 KB · Visningar: 44
  • 2014-15.jpg
    2014-15.jpg
    217,2 KB · Visningar: 45
  • 2013.jpg
    2013.jpg
    213 KB · Visningar: 46
Kaj-P, när jag tittar på dina färdbeskrivningar så är dom nästan identiska med våra. Det enda som skiljer sig är att vi har korsat Pyrenéers alla övergångar samt varit i Madrid några ggr med en tur söderut genom landets mitt. Spanien och Portugal är mycket mer än bara kusten. 2018 har du nuddat Bretagne i Frankrike, där skulle du kört runt om den lilla "udden", Frankrikes förmodligen vackraste kustremsa. Det vi däremot ännu inte har gjort är Galicien (din färd 2013), men än återstår några resår innan "regnet" sätter käppar i hjulen... Tack för fin info även om vi inte är i närheten av golfbanor.

Kaj-P, när jag tittar på dina färdbeskrivningar så är dom nästan identiska med våra. Det enda som skiljer sig är att vi har korsat Pyrenéers alla övergångar samt varit i Madrid några ggr med en tur söderut genom landets mitt. Spanien och Portugal är mycket mer än bara kusten. 2018 har du nuddat Bretagne i Frankrike, där skulle du kört runt om den lilla "udden", Frankrikes förmodligen vackraste kustremsa. Det vi däremot ännu inte har gjort är Galicien (din färd 2013), men än återstår några resår innan "regnet" sätter käppar i hjulen... Tack för fin info även om vi inte är i närheten av golfbanor.
Den vägen via Galicien är verkligen njutbar och sevärd, bara så vackert. Den får ni bara inte missa.

Nu så recondad o klart, länge sedan den var så ren, lämnade in den denna gång o det var värt de pengarna. Nästa fredag skall motorn få sitt o en service är bokad sedan skall allt var klart för körningen söderut. Det brukar bli runt 1000 mil fram o tillbaka. :) Och efter att ha stått still sedan slutet på maj finns ressuget där :) Sedan får vi se kanske håller igång tråden under resans gång. husbil.jpg

Så var vi på väg lämnade Halmstad 7.30 i onsdags lite andra husbilar var med Färjan är måttligt kul men billig o man sparar en hel del mil IMG_1489.jpeg
Kanonväder dock och en behaglig överfart. Första stoppet var Skanderborgs golfklubb ( det finns risk för en del golf info i denna tråden) :) För oss som golfare är det suveränt o bo på klubbarna så som här Gratis utan el men med tillgång till klubbhuset o en fin utsikt.
IMG_1492.jpeg
Nästa stopp blev Schleswig där vi tänkte oss en god tysk Snitzel och ett glas Grauer Burgunder Ställplatsen i hamnen är stor runt 50 platser o trots vi kom vid 12 snåret var den nästan full vi lyckades dock hitta två platser då vingar en följe bil med oss en liten bit. Värre var det o hitta en resturang med snitsel på menyn Det gick vi bet på så det blev pizza o pasta med ett odrickbart vin. :(
IMG_1494.jpeg
När vi checkade ut så upptäcker vi att restaurangen på ställplatsen har både snitsel o vinet vi sökte , retligt :( kostanden för övernattning 23 euro
Kommande två nätter har vi stått på två golfbanor gratis o greenkeepern på den sista IMG_1496.jpegdrog fram el till oss från maskinhallen Det är service det
IMG_1496.jpegIMG_1500.jpeg
Imorgon är dock planen o köra en bra bit söderut i Tyskland medan våra vänner vänder hemåt

Kör väl ett inlägg till då söndagen genom Tyskland flöt smärtfritt trots A1 o brobygget över Rhen skulle tro Max 20 minuter stau sammanlagt och mertiden av detta orsakades av ett svanpar som tyckte vägen var en bra landnnngsplats. Epernay stod sedan på tur men våra gårdar Jacques Chopin o favoriten Champange Nowack hade tyvärr bommat igen.
IMG_1507.jpeg
Champange fick det dock bli ändå då vi tydligen har 38 årig bröllopsdag. Frugan muttrade någon om bytesdax men tyckte det var för jobbigt o träna upp en ny.
Jag tror hon skojade :)
Mitt i Frankrike hittade vi en liten camping med stora platser IMG_1509.jpeg
Fullservice med el för 15 euro billigare än många ställplatser som nästa stopp Talmont Saint Hilaire norr om La Rochelle nytt sedan förra året o kanske ännu relativt okänt då vi var få bilar där.
IMG_1515.jpeg
Tanken var att det skulle bli en golfrunda här men regnet öste ner så det blev en långkörning istället
Så nu står vi ett par mil efter SAN Sebastian vid denna dramatiska kust
IMG_1518.jpegIMG_1517.jpeg

Imorgon är det dock tänkt att bli en golfrunda på förra världsettan J Rahm s hemma bana Det ser vi fram emot innan vandrar vidare mot Rioja :)
Ps hitintills har 2nätter på ställplats kostar oss 39 euro 3 på camping 67 euro o 4 nätter på golfbanor 10 euro

Bilagor

• IMG_1514.jpeg
    IMG_1514.jpeg
    2,1 MB · Visningar: 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons