• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Elförsörjning - 12V Säkringar i bodelen

Dethleffs

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Bjärred
När tillverkarna bygger våra bilar så har dom stora fabrikerna ritningar, annars så går det inte att få ihop många husbilar på ett rationellt sätt i produktionen. Att man sprider ut säkringar på olika ställen gör mig inget men varför i hela friden kan man inte märka säkringarna? Det som är märkt är på elblocket. På bifogade bilder är där tretton säkringar som inte är märkta. Riktigt dåligt av Dethleffs. Hur är det på andra fabrikat?
Troligen så kommer jag aldrig att behöva byta någon säkring, men om det hade varit märkt så hade det varit lätt att byta.

Fordonsbatteri.JPG
Vid batteribank.JPG
Vid elblock.JPG
 
Det borde finnas information om det i instruktion. Det är verkligen konstigt att det inte finns tillräckligt detaljerade bruksanvisningar till produkt man köper.

Att man inte har regler som ställer krav på vad som ska finnas i bruksanvisning, som t.ex. finns för medicintekniska produkter.
 
Det är just det jag reagerar på. Det är inte konstigt, det är förbannat skitdåligt av tillverkarna. Nu är det så att Dethleffs har slutkundsupport (sitter kanske i Isny) där man kan skriva och fråga. Det gav ingenting. Nu är det väl så att dom allra flesta av husbilsköparna inte gör någonting själva med elen så denna fråga blir inte lyft. På förra bilen (samma fabrikat) så lyckades jag få ett enlinjeschema så man kunde bilda sig en uppfattning vilken säkring som var till vad. I frågan till Dethleffs så blev det skrivet om el schema, men det behöver jag inte. Bara jag får veta vad varje säkring är till, men det får jag inte.


Guten Tag,

vielen Dank für Ihre erenute Anfrage.

Wir können Ihr Anliegen durchaus nachvollziehen, bitten jedoch um Verständnis, dass wir keine internen technischen
Dokumente wie Pläne/Zeichnungen/Anleitungen etc. herausgeben dürfen. Diese Dokumente sind vertraglich unseren
Service- und Handles-Partnern vorbehalten.

Sollten Sie planen, selbst Reparaturen oder Veränderungen an Ihrem Fahrzeug durchzuführen, weisen wir Sie vorsorglich
darauf hin, dass Sie dadurch möglicherweise den Verlust von Fahrzeuggarantien oder Folgeschäden riskieren. Deshalb
empfehlen wir, solche Arbeiten an einen Dethleffs Handels- oder Service-Partner zu vergeben. Auch sicherheitsrelevante
Arbeiten sollten grundsätzlich von Fachwerkstätten durchgeführt werden.

Wir bedanken uns für Ihr Verständnis. Bleiben Sie gesund.

> _**Nützliche Informationen rund um Ihren Dethleffs erhalten Sie auf unserer neuen**_ _**Wissensdatenbank**__**.**_
> _**Hier finden Sie Beiträge zu FAQ | Häufig gestellte Fragen, Fahrzeuginformationen oder auch Hilfe zur Selbsthilfe | Störungen.**_
>
> _**Vorbeischauen lohnt sich.**_

Für Ihre Anmerkungen oder Rückfragen antworten Sie bitte auf diese E-Mail.

Mit freundlichen Grüßen
Ihr Dethleffs-Team

Kundendienst
 
Det är just det jag reagerar på. Det är inte konstigt, det är förbannat skitdåligt av tillverkarna. Nu är det så att Dethleffs har slutkundsupport (sitter kanske i Isny) där man kan skriva och fråga. Det gav ingenting. Nu är det väl så att dom allra flesta av husbilsköparna inte gör någonting själva med elen så denna fråga blir inte lyft. På förra bilen (samma fabrikat) så lyckades jag få ett enlinjeschema så man kunde bilda sig en uppfattning vilken säkring som var till vad. I frågan till Dethleffs så blev det skrivet om el schema, men det behöver jag inte. Bara jag får veta vad varje säkring är till, men det får jag inte.


Guten Tag,

vielen Dank für Ihre erenute Anfrage.

Wir können Ihr Anliegen durchaus nachvollziehen, bitten jedoch um Verständnis, dass wir keine internen technischen
Dokumente wie Pläne/Zeichnungen/Anleitungen etc. herausgeben dürfen. Diese Dokumente sind vertraglich unseren
Service- und Handles-Partnern vorbehalten.

Sollten Sie planen, selbst Reparaturen oder Veränderungen an Ihrem Fahrzeug durchzuführen, weisen wir Sie vorsorglich
darauf hin, dass Sie dadurch möglicherweise den Verlust von Fahrzeuggarantien oder Folgeschäden riskieren. Deshalb
empfehlen wir, solche Arbeiten an einen Dethleffs Handels- oder Service-Partner zu vergeben. Auch sicherheitsrelevante
Arbeiten sollten grundsätzlich von Fachwerkstätten durchgeführt werden.

Wir bedanken uns für Ihr Verständnis. Bleiben Sie gesund.

> _**Nützliche Informationen rund um Ihren Dethleffs erhalten Sie auf unserer neuen**_ _**Wissensdatenbank**__**.**_
> _**Hier finden Sie Beiträge zu FAQ | Häufig gestellte Fragen, Fahrzeuginformationen oder auch Hilfe zur Selbsthilfe | Störungen.**_
>
> _**Vorbeischauen lohnt sich.**_

Für Ihre Anmerkungen oder Rückfragen antworten Sie bitte auf diese E-Mail.

Mit freundlichen Grüßen
Ihr Dethleffs-Team

Kundendienst
Hej. Vi har en instruktionsbok cirka 4 cm tjock där det mesta står, men har haft husbilar där det va lite dåligt med information. Men
det mesta löste jag ändå efter som jag har sysslat med husvagnar och husbilar under ganska många år. Det gör det lättare för mig men de hjälper inte andra om dom inte är i närheten.
Mvh Umebo
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen