• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Säkerhetsbältena är trasiga, kanske det minsta problemet.

Chippen

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Södertälje
Jag stoppade ett fordon som körde mot rött och sen låste sig mina säkerhetsbälten, jag kan förstå att det bälte jag använde pajade, det bältet som aldrig användes då jag var ensam i fordonet låstes och det märkligt.
Annan bilist stannade och vittnade, han var också nära på att smälla med rödljusköraren.

Det luktade även krutrök så nu undrar jag är det sprängladdningar i säkerhetsbältesinsamlaren som låser vid kollision?
Har försökt googla men hittar ingen information om sprängladdningar i säkerhetsbältesanordningen.

Har inte gjort annat än repeterat, "vilken jävla smäll" under hela december.
Hade jag hunnit 1½ meter längre fram innan smällen så hade det kanske varit slutet.

Konstigt nog känner jag inget hat eller agg mot den andre förare, tycker faktiskt synd om honom!
Jag upplevde honom som en ung skötsam kille med djur och naturintresse som gjorde en miss i trafiken.
 
Saabs bältessträckare betår av en pipa med en driv/krutladdning i bakänden.
I "pipan" sitter det en kolv. I denna kolv är det en stålwire fastpressad.
Denna ståwire är lindad runt axeln för bältesspolen.

När drivladdningen avfyras, elektiskt från airbag styreneheten, rusar kolven genom pipan och sträcker wiren. Kolven bromsas av en lång kona som förhindrar att något lämnar "pipan".

De tidiga bältessträckarna i nya 900an hade mekansik sträckning och utlösning med en "herrejösses" fjäder i stället för elektrisk aktivering och drivladdning. Dessa monterades bara under någon årsmodell vad jag minns.
 
Tack för svaren ,då fick jag lära mig något nytt.

När jag berättade för räddningsledaren att skåpet är rökfyllt så svarade han att det är airbagen som gett ifrån sig röken, min airbag löste aldrig ut, räddningsledaren var förbryllad, han borde kanske ha vetat om patronerna som finns i bältessträckarna, eller så var det den stora mängden rök som var konstigt för honom!

Alla tyckte det var konstigt att min airbag aldrig löstes ut!
Jag trodde smärtorna i rygg, nacke och axel skulle ge med sig, axeln känns dock lite bättre men jag får ont i den då jag ligger och sover på den sidan. Får även huvudvärk mitt på dagen och tycker huvudet känns tungt!

Folket i min närhet tyckte jag skulle åka direkt till akuten efter olyckan men vad skulle jag där och göra, hade inga synliga skador förutom lite röd rodnad på axeln som visserligen övergick till blåmärke efter några dagar, att åka till akuten och ta någon annans läkartid skulle bara få mig att känna mig som en simulant.

Nu har jag bestämt mig för att gå till vårdcentralen men dom hade inga tider kvar idag, jag skulle återkomma imorgon kl 8.00.
 
Du skal bare være glad att airbagen ikke løste ut, det er enorme krefter i dem.
For en del år siden sprengte en kollega en airbag, for att det ikke skulle sprute så mye deler la han en euro-pall over airbagen.
Han måtte opp på taket på verkstedet for å hente ned euro-pallen, ca 5m høyde.
Airbagen skal ikke løse ut før det er fare for omfattende skader eller død, så deformasjonssone i fronten har nok gjort att bråstoppen ikke ble brå nok, men det har nok vært like før.
Du ser hvilke merker du har etter beltestrammeren, og den har en mindre ladning enn airbaggen.
Håper det gikk bra.
 
Allt gick bra och blev ordentligt röntgad och jag hade inga blödningar, nu är det i alla fall dokumenterat för eventuellt framtida kroniska besvär.
Nästa gång det smäller ska jag uppsöka sjukhuset direkt.

Jag tog beslutet och gick hem från akuten efter 3 timmar för att hoppa in på dropp in tiden nästföljande dag istället, det tyckte akutläkaren var mycket bättre än att jag tog en plats på akuten. Ingenting han förmodligen fick rekommendera då det stod AKUT på remissen.

Kommer nog ha ont i rygg och nacke en stund till, sen är det bara hoppas man slipper pisksnärtskada, den brukar visa sig efter 3-4 månader enligt läkaren.

Hämtade ut en likadan bil igår fast av nyare modell, dock begagnad så det sitter på gamla men i övrigt hyfsat bra mönster på dubbdäcket, i alla fall på drivhjulen, gamla däck som förmodligen är 5år vill inte jag ha. Idag ska jag sätta på nya färska dubbdäck.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen