• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Route des Grandes Alpes, glimtar

Marianne & Ranko

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Göteborg
Om man tänker slutet på oktober, då tror man inte att det har med 14,5˚C på 2000 m.ö.h. kl 19:00 utanför Val d’Isére! Inte heller att vi hade 23,5˚ på vägen hit… Resan startade med en sista tankning på en 30-pence subventionerad bensinmack (fanns bara diesel), sen var det bara att dra uppåt.
591B4DE4-CDB2-4F3F-9CC3-55E7177B2BE0.jpeg
Vägen från Annecy var helt OK och allt kändes bra då vi var utsövda (frikampade mitt i staden), tömda & fulltankade.
A4F6ACC5-0424-4D8F-A5C1-2823D993C708.jpeg
Det fanns några ”D” vägar som vi med facit i hand strök över inför nästa gång, men vi lyckades ta oss till (hård)-ostens meka i:
4C98C864-9DCD-437B-AABE-EF73A7E9FE36.jpeg
…och då började serpentinvägar (s.k. ”örnesvingarna” i Norge) över berg och dalar till nästa nivå på 2000 m.ö.h.
D11492F4-095E-4AD0-9DBC-F8B69385B5B3.jpeg
Nu började vi inse att Mont Blanc låg mer ”åt vänster” och att vi missar uppenbarelsen fram till nästa resan.
AE076F34-B8A3-4286-9D3D-187BF3F836B3.jpeg
Här var det dags att sträcka på benen och gå upp till närmaste topp för att se sig om i 360˚ vinkeln. Du som rest mycket i Norge kommer att känna dig hemma i dessa trakter, det är bara det att allt är större, brantare, x10 mycket mer och att träden slutar växa högre upp, tidigast ca 1500 m.ö.h.
4FFCB9F2-5553-49A5-8407-FAD58116DB97.png
Nu avslutar jag dagen med våra reseupplevelser dag1 och återkommer med nyheter efter bättre upkoppling. Ett tag fanns ingen wi-fi alls vilket sabbade helt Google-maps och vi fick dra igång gamla hederliga IGO (tack Knarrevik, var du än befinner dig).
1666808661977.jpeg
 
Hittills finaste och högsta vi har varit med om var fjällväg 2770 m.o.h. mellan Val d’Isére och Bonneval sur Arc. Vi fick ta några omvägar genom bevuxna skogspartier (inget kul) pga vägarbeten, men den vägen är ETT MÅSTE om man vill ”skryta” med att ha sett Franska alper.

Någon har glömt sina ”vinterdäck”, kanske kommer till pass nästa vecka för då börjar det snöa här.
06A0CA35-5DFA-4B43-8A38-688FE3499BC7.jpeg
Vi brukar besöka kyrkor för dessa är riktig historia innan turismen uppfanns
2328763A-B1DC-43FE-90FE-8C3951D07898.jpeg
Här lämnar vi en av Europas största skidorter (hundratals hotell men bara 1600 fast boende) och drar på resans finaste fjälltur.
1A36A7D0-5F61-4825-8262-DFBD5BD7925F.jpeg
Det blir inte bättre än så här! Vädret, värmen och fri sikt är kanon. Det här rekommenderas verkligen om man inte är ”rädd” för smala, branta och kurviga vägar. Vi såg några plåtisar + en WV T5, men också en alkovhusbil. Inga lastbilar på höjderna, med en gul häftig Porsche & en Ferrari cabbe var väl anpassade till den kurviga vägen.
F4842307-A26D-4F92-90D2-98691907DF2A.jpeg
Och så klart en liten ”Virgin Maria” kapell från sekelskiftet innan turismen tog fart…
F8165741-1125-4AFE-805B-519661E40D5E.jpeg
Detta har vi glott på medan vi åt brunch idag innehållande färsk baguette ”tradition”, brie & vitlöksost samt 2 dubbla espresso. OCH, det kändes i andningen att man var en låglands krabba, kanske med dålig kondis trots 6 000 steg efter SVT-professorns rekommendationer (från igår)…
05241C22-6396-43C7-9573-B72F169B3258.jpeg
 
Nu ska vi övernatta i låglandet och jag tror inte att vi kommer upp på alptopparna igen, däremot ganska snart till Route Napoleon vilken har redan redovisats här på forumet. Om någon vill åka Alp rutten så säger vi att detta är värt mödan. Vill ni ha mera tips, det går bra dp Marianne har antecknat allt och det finns massor med bilder. Vi kommer att sikta in oss på Mont Blanc nästa gång och då är det 11 km tunnel som gäller.
Bränsle (diesel) fanns överallt utan problem och den fina rutten är inte så fasligt lång, ca 30 mil från Annecy, dock stundvis ganska krävande pga alla svängar på smala vägar, men vem har bråttom?
//ranko & marianne
62547ED1-C0C9-4195-A975-C8A593521480.jpeg
 
Så skoj Langrestorm, här är så fint att man önskar vara 25 igen och känna vinden i kinderna på nerfarten… (y)

Marianne säger att vi inte alls är klara med Alprutten, att nu kommer det mest intressanta med toppar på över 3 000 m.ö.h… Återkommer!
EF7128A2-FCAC-4FEC-8BD5-7363C44E3AB9.png
 
Jappe berättade att han inte kunde köra västra vägen genom spanien max 1200m eftersom han inte klarade höjden -han hade ju kool!
Man ska nog vara försiktig med höjderna om man har problem med flåset och hjärtat sånt vet man ju inte när man lever i ett platt land som sverige egentligen är jämfört med andra länder det är ju bara i fjällvärlden det är lite skrynkligt.
 

Alla kan drabbas...
 

Alla kan drabbas...
Normal kabinhöjd i ett flygplan är ca 2500m, så alpvägen är inget extremt, om du nu inte skall cykla upp!
 
Hej!
Många fina Tour de France etapper som passerat dessa pass!
Jag cyklade upp till Col du Galibier en gång, medans min fru körde husbilen,
vi stannade i Valloire på en trevlig ställplats, riktigt avundsjuk på er!
Mvh
Anders
Anders, om du bara viste hur många unga tjejer vi mötte, som satt i bilen och ”markerade” högerfilen (om man nu kan kalla det för det), bakom sin älskade cykelfantast på en kolfiber skapelse, så att ”ordet” imponerande räcker inte till… Har ingen bild på det tyvärr, mem det var häftigt, rörande och minnesvärt!
AC5F1281-2C21-424C-B13D-520725EE5F53.jpeg
 
Vi drar vidare på en ”nästan” helt oplanerad Alpresa som min bättre halva ”hittade” på en papperskarta, men, men…
Nästa pass var mer ”mänsklig” körmässigt eftersom nu möttes vi av yrkestrafik för första gången.
1666982941246.jpeg
…smalt men framkomligt med mycket hänsyn & förståelse för varandra. (får-transport efter avslutat bete i det fria och väntan på kommande snöperiod).

Nu är vi uppe på nästa höjd (ca 100 möh lägre, tyvärr), men vi kan se helt nya toppar betydligt högre än förra gången (dagen).
1666983458761.jpeg

…och där mötet vi ett par ”i vår ålder” med en sprillans ny McLaren…hmmmm… (vår Lilla HB dyns i bakgrunden).
1666983660422.jpeg

Där åt vi vår dagliga ”brunch” på högsta möjliga höjd (dagsfärska baguetter så klart, brie/boursan ost, italiensk mortadella & 2xdubbel espresso) på en ansenlig höjd:
1666983881478.jpeg
och man glodde så ögonen ”gick runt”!
1666984325431.jpeg
…men det finaste, vackraste och bästa resekamrat jag varit med om någonsin, var
den lilla kvinna som konkurrerade med naturens skönhet. Hon var lika verklig och vacker som 3000 meters imponerande bergstoppar runt om!
1666984481365.jpeg

Nu har vi avverkat dagens (kvällens) köttbullar i tomatsås med snabbmakaroner, en fantastisk måltid som väcker nostalgin från yngre da’r…
1666985825239.jpeg

Också kul att känna sig ”fräsch” som nyduschad med nya sängkläder på en camping (inkl. el, tvättmaskin x 2 + 2 svindyra torktumlare) så får man nya krafter inför ”Route Napoleon” om nå’n da’r :D förhoppningsvis :unsure:
 

Alla kan drabbas...
I ett trafikflygplan är det samma tryck som på 2500 meters höjd.....står det i länken jag la in...
Det står också...att Alla kan drabbas....har inte med...ålder..sjukdom mm så mycket att göra....som även jag trodde...kan man också läsa sig till...i länken jag la in. Tycks va något..även genetiskt? Läs i länken.
Jag vet absolut inget om detta....jag la bara in en länk...som jag tyckte verkade intressant...skjut o skäll inte på budbäraren...

Här är en annan länk... också intressant tycker jag...men jag vet absolut inget om detta heller...

 
Ja kabinen är ju trycksatt att man flyger så högt beror på att jetmotorerna går ganska snålt då och luftmotståndet är lägre.
Formel 1 går i mexico city på 2000m höjd och man har problem med det mesta motorer bromsar väggrepp osv.

Bekymren kan ju dyka upp snabbt när man sitter tryggt i en bil utan att märka av höjden så mycket.
Sen ändrar sej vädret snabbt som blixten så man måste veta vad man gör.
Jo teneriffas vulkan som man kunde gå upp till var på 3718 meter men då var man ung och rask, det var en man som riskerade livet där, var precis blå i ansiktet men han skulle upp. Kände igen symptomen från min hjärtsjuka skolkamrat.
 
Visst kändes det när man andades, ännu värre när Marianne ville gå upp på en topp för att se ”bättre” på andra sidan. Men det var värre på Sierra Nevada, där fick jag stickningar i läpparna och Marianne huvudvärk trots att det bara var 2550 möh.
Det gjorde inte saken bättre att vägen var smal, inga räcken & mötesplatser och att avgrunden var minst en km rakt ner. Inga träd som skulle stoppa oss om vi gled åt sidan, och på vissa ställen upp till 12% lutning så det var bara att lägga i 3-ans växel (automatare) och sparsamt bromsa ner. En upplevelse bara det! Nu Grenoble, kanske finns något att titta på och kanske en trevlig ställplats, måste börja leta nu…
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen