• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Rookien i köket

Lasse

iValberedning
Medlem
Ort
Löddeköpinge
Fick ett sms från hustrun, där hon lät meddela att hon skulle köra iväg på något möte och inte återkomma fören denna onsdag övergått till torsdag.

Vi bor nämligen i ett större hus, ja man kan kanske säga ett palats, vissa säger ett slott. För att kunna hitta alla rum har vi satt upp skyltar som pekar vilken väg vi skall gå till sovrummet, toaletten, tv:e rummet eller kanske köket. Har även en karta i mobilen där jag kan se hur jag skall gå. Eftersom hustrun inte kunde laga maten, då hon inte skulle befinna sig hemma, var jag tvungen leta upp köket, för maten fick jag nog själv fixa. Nu var det inte så svårt hitta köket för där brukar jag hämta kylda drycker, viner och korkskruv till vinflaskan, den finns i någon låda, men man får leta en stund.

Nu mera är allt inbyggt i skåpen, micron, ugnen, kylen, frysen diskmaskinen och tvättmaskinen inbyggda skåp, tur vi markerat med olika färggranna skyltar så vi hittar.

Jag bakade en gång, både första och sista gången, lussebullar för första gången och jag gjorde så gott jag kunde. Men jag tog nog fel kryddburk till degen, blandade i curry i stället för saffran. När svägerskan så skulle smaka sa hon, pikant smak du har på dina lussebullar.

Det var i detta kök nu jag skulle laga mat. Nu fick jag själv välja vad jag skulle laga. Som Lundabo och uppfödd på Lundaknake, blev det en sådan och det självklara valet till var äkta hemlagat potatismos. Var är nu potatisskalaren, här började jag fundera över varför det inte fanns gps för köket, letade i lådorna och till slut fann jag verktyget som skulle få av skalen på Alströms potatis, killen som i början på 1700-talet populariserade odlandet av potatis.

Efter lite letande hittade jag en lämplig kastrullen, där i la jag de skalade potatisen. Nu skulle jag försöka få igång induktionshällen, där fanns ju en massa knappar som jag inte visste vad de hade för funktion. Plötsligt kokade potatisen och nu var frågan hur länge de skulle koka, står säkert i kokboken. Var förvaras den i huset. Letandet efter den elektriska vispen tog sin början, fick i detta fall slå en signal till hustrun, men inget svar. Letade och letade och där låg den i sista lådan och sa inget. Var f-n är visparna, nu började letandet igen, vilken låda låg de nu i, ringde hustrun, som nu behagade svara, så jag fick vägledning till visparna. Undrade varför de inte ligger ihop med vispen, men den frågan är fortfarande obesvarad. Lite smör och mjölk i kastrullen och så var det dags för vispen att börja jobba.

Genom fönstret såg jag granen gå en runda med sin hund, tänkte för mej själv, där går han som inte kan stava till ecklesiastikdepartementet!

Lika mycket mos hamnade utanför, som var kvar i kastrullen. Drog ut kryddlådan och började undra om hustrun odlade kryddor i lådan, där fanns minst 40 burkar, jag behövde bara två salt och peppar. Varför var det lite svarta prickar i mossen, tänkte väl det var lite pepparkorn som visade sig i mossen. Funderade inte så mycket på detta utan åt korven och potatismoset med god aptit. Efter denna utmärkta måltid och glad över att jag överhuvudtaget hittade något i köket, la jag mej att sova. Vaknade av ett skrik, tyckte hustrun pratade lite väl högt. Pallade mej upp och gick dit skriket kom ifrån, vilket visade sig vara köket. Där stod hustrun med kastrullen i handen och hade en där mörka blicken i ögonen och fick knappt fram orden. VAD HAR DU GJORT. Lagat mat sa jag helt oförstående. Har du använt vispen i teflonkastrullen, ja sa jag. Det får du inte göra, du har repat den. Nu plötsligt fattade jag vad de små svarta prickarna i moset var, TEFLON. Undras om det är giftigt, frågade jag hustrun, men fick bara en suck till svar, samt den dräpande repliken. Nästa gång jag är borta åk till Mc Donalds.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen