• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Reseplanerare för Husbilar, destination Glasriket

102196EC-66B9-4B4E-A1EC-7A3A86156277.jpeg
Bild: Glasriket

Destination Glasrikets nya digitala Reseplanerare blev en succé redan under sin första säsong och nu ser projektledaren fram mot ännu fler besökare till sommaren. Över 20 000 användare har redan skapat mer än 6 000 resor i verktyget. Utvecklarna på Kreation Reklambyrå är mycket nöjda med sin tekniska lösning.
B7DF4534-E0E6-4721-A792-B23FEF74F260.jpeg
Bild: Glasriket

Inför sommarsäsongen 2021 lanserade Destination Glasriket sin nya reseplanerare. Det är ett digitalt verktyg som hjälper användaren att hitta nya besöksmål, som passar just den personens intressen, och skapar en rutt så att inget missas på vägen. Verktyget ger även en tidsuppskattning, så att användaren kan planera in stopp för en bit mat eller övernattning. Verktyget är finansierat genom Europeiska regionala utvecklingsfonden genom satsningen Rädda företag inom besöksnäringen.

– Reseplaneraren är nästan som en turistbyrå online, fast ändå inte. Glasriket består av fyra kommuner och stora delar av besöksnäringen är öppen hela året. Vi har ett brett utbud av besöksmål, som vi vill att fler ska få chansen att upptäcka, säger Mia Lundholm, projektledare på Destination Glasriket.

En viktig del av Reseplaneraren är därför att rutten anpassar sig efter säsongen och att den kan erbjuda specialgjorda turförslag året runt. Syftet är att fler ska hitta ett större utbud i Glasriket och upptäcka nya resmål. Ett uttalat mål är att besökarna som använder verktyget ska stanna en natt längre än vad som först var tänkt – för att hinna besöka fler platser.

I Reseplaneraren får användaren upp en kartvy över hela Glasriket och dess närområde i Google Maps, med individuellt anpassade besöksmål och rutterna tydligt markerade. Genom att klicka på kartnålarna och flytta runt dem kan besökaren läsa mer om de olika platserna och anpassa grundförslaget ännu mer.
Användaren kan sedan skriva ut den färdiga reseplanen, skicka den med e-post eller dela den i sociala medier.

– Reseplaneraren är en himla vass teknisk lösning, men samtidigt otroligt intuitiv och användarvänlig. Vi har primärt byggt lösningen för husbilar, men man kan så klart välja andra fordon också. Den som reser i personbil, med eller utan husvagn, får anpassade förslag utifrån sina förutsättningar, säger Christopher Karlsson, webbutvecklare på Kreation Reklambyrå.

Han berättar att alla besöksmål har fått taggar inom olika kategorier, som därefter kopplats ihop med de intresseområden som användare kan välja. Genom att ange sitt resefordon får användaren relevanta förslag på boenden. De som reser med husbil eller husvagn får tips om ställplatser eller campingar och den som reser med personbil kan välja mellan hotell, B&B, vandrarhem och stugor.

En av de största utmaningarna var att bygga en algoritm som presenterar så relevant information som möjligt, baserat på så lite information från användaren som möjligt. Allt för att göra verktyget så enkelt som möjligt.

– Resultatet är över förväntan. Under högsäsongen förra året fick reseplaneraren mer än 20 000 besökare och över 6 000 reseförslag genererades. Nästan var tredje besökare valde alltså att gå igenom alla steg för att få fram en färdig rutt, säger Mia Lundholm.

Utvecklingsarbetet skedde mitt under pandemin​

Arbetet med att ta fram Reseplaneraren drog igång mitt under pandemin och efter den första lanseringen inför högsommaren 2021 har arbetet fortsatt med att justera, utveckla och förbättra verktyget. Trots att Destination Glasriket och Kreation Reklambyrå har sina kontor tre mil ifrån varandra har de aldrig träffats öga mot öga under projektets gång. Alla möten har istället skett digitalt.

– Jag är både förvånad och imponerad av hur nära vi kommit varandra, trots att vi enbart haft digitala träffar, säger Mia Lundholm.
Källa: Glasriket

Här kan du ladda ner Reseplaneraren; https://glasriket.se/resa/

En av de där 20 000 användarna som förra sommaren skapade en resa med verktyget var undertecknad. Då tyckte jag att det var att krångla till saker och ting och skrev därför ingen recension om verktyget. Men nu när jag läser att så många som 20 000 har använt planeraren, så hade jag troligen fel när jag dömde ut verktyget.

Skall bli spännande om du skriver några rader om vad du tycker om verktyget, är det till någon hjälp eller krånglar det bara till det?

Tommy
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen