• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Renaulten

Hasse_K

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Ängelholm
Idag ska jag försöka hitta felet på min dieselvärmare, trodde jag hade hittat det. Den funkade inte när jag var hos min bror på julen. Då visade den en felkod som betydde att bränslepumpen inte fick ström. Var under och lossade kontakten och mätte, där var ström, satt ihop kontakten och pumpen funkade och värmaren gick igång. Kanon tänkte jag, då blir det en tur i husbilen till nyår!
Hade igång den i nästan ett dygn och den funkade som den skulle. Igår skulle jag starta den men fick ett nytt felmeddelande, kod 13, som betyder följande:

Värmaren gör det
inte starta - två
automatisk start
försök misslyckades.

Inget bränsle i tanken Fyll på bränsletanken.
Bränsleklass gör det inte
matcha driften
förhållanden vid låga
temperaturer.
Byt bränsle, se bruksanvisningen.
Otillräckligt utbud av
bränsle.

Eliminera bränsleledningsläckage eller
blockering. Kontrollera prestandan för
bränslepumpen, byt ut vid behov
(se punkt 5.10).

Täppt avgaskanal resp
förbränningsluftintag.
Rengör luftintag eller utblås
kanal för eventuell igensättning.

Google översatte.

Får väl kolla dessa tips och se vad som händer.
 
Jag hade mycket problem med min dieselvärmare, som gav de felsignalerna också. Efter mycket felsökande och testande av omina alternativ, så visade det sig att det var den T-koppling som satt ovanpå tanken som blivit mjuk. Så när bränslepumpen sög blev det vacuum och kopplingen blev "platt" istället för att släppa fram bränsle. Bilen var då ca tio år.
 
Efter mycket googlande och kollande på youtube så har bror min och jag kommit fram till att den har sotat igen. Det sker när man mestadels kör den på låg effekt. Jag kör ju ofta på lägsta effek för annars blir det för varm i bilen. Så nu ska jag montera ut den och skruva itu och sotaren och kolla glödstiftet. Får vi se om det hjälper

Gott nytt år!
 
Gick ju bra att sota ur med bensin i motorn borde fungera på värmaren också, har sett på youtube att de kört på ren bensin och att dieselvärmare har sålts med en bensindekal men gått dåligt. Förmodligen har de gått med bränsleunderskott -mager blandning men kan säkert gå lite varmare och bränna sot. I norrland är det tydligen vanligt att man hällde i ett par liter bensin i en full tank när det var vinter och kallt, men det gäller nog gamla dieslar typ förkammardieslar.
 
Jag har monterat ur värmaren och delat den. Det är ett nät som är helt igensotat som gör att den inte funkar som den ska. Har beställt nytt nät, glödstiftet och packningar på Ali express, blev billigare där än att beställa bara nätet här i Sverige. Ska försöka pilla ut nätet och rengöra det så kan man ha det i reserv om det skulle krångla igen. Ska byta kamremsbyte innan säsongen drar igång igen. Fick ett pris på 5700:- inkl spännrulle, är det ett bra pris?
 
Tänkte göra som du sa häromdagen men det gick inte att få ut nätet helt så nu inväntar jag det nya.
Ombyggnad av sängarna ska också göras. De är ju bara 70 breda så det känns som att man håller på att ramla ur sängen ibland. Nu blir det en 140 bred istället utan gång i mitten. Den var ju till för att Åsa skulle kunna komma upp i sängen. Den behövs ju inte längre så nu blir det förvaringsutrymme på vänstersidan istället. Allmän uppsnyggning ska också ske. Måla väggar och skåp och sätta luckor för alla förvaringsutrymmen som inte har det. Montera drag ska också göras.
 
Jag lägger in några länkar.... som jag sagt till dig... kan bli snyggt att klä och limma på vinyl...det finns ju i varje fall två firmor i din närhet... kostar förhoppningsvis inget att åka och snacka o titta lite?


 
Jag hade stora problem med att limma väggbeklädnad i båt... men ..ok..då var det ju direkt mot glasfiberplast.
Provade allt... spray är ju lättast att jobba med... men till slut blev det Pattex kontaktlim... funkade bäst o är också lite segt så att det inte droppar o kladdar...
Så jag tror på t ex ljusgrå vinyl som liknar läder..o Pattex kontaktlim plus lite Biltema spraylim... om det ska bli snyggt behöver du nog också måla lite vitt i skarvar hörnor och där det syns innan man limmar upp vinyl. Kan ju ev sen behövas någon list? En jättebra vass mattkniv..hobbykniv rak linjal helst av metall eller något annat att följa när man skär.
Limmet kallas Gel! Ja det är lite som gelé konsistens o det är bra.

 
Efter mycket googlande och kollande på youtube så har bror min och jag kommit fram till att den har sotat igen. Det sker när man mestadels kör den på låg effekt. Jag kör ju ofta på lägsta effek för annars blir det för varm i bilen. Så nu ska jag montera ut den och skruva itu och sotaren och kolla glödstiftet. Får vi se om det hjälper

Gott nytt år!
Jag har fått rådet från en värmarinstallatör att köra värmaren på fullt en gång då o då när man stänger av den för att bränna ur sot som mest bildas när den går på lågfart. Jag har en bensinvärmare men antar att samma kan fälla för diesel?
 
När man stänger av ska den ju bränna ur sotet själv. Kanske köra i lite bensin och bränna ur den . Jag ska ju ta in uteluft tänkte jag för att den ska få jobba lite och sen får man ju in lite friskluft för ventilation. Man kan ju stänga av den och köra bara ventilation då.
Jag är väldigt förtjust i båtmatta den isolerar bra 3mm tjock finns i ett gäng färger och man limmar den med bostik vattenlöslig kontaktlim Ganska enkel att sätta upp eftersom man kan ångra sig och flytta den lite går att klä dubbelkrökta ytor och man kan enkelt skära till den i kanterna när den sitter på plats.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen