• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Ren och fin

Tommy Dynér

In Memoriam
Medlem
Vår alias @Kaj.p visade för ett par veckor sedan upp sin snygga rekondade bil i en av trådarna här, men som jag nu inte hittar. Nåväl bilden sa mig två saker, vilken skitig bil vi själva har, samtidigt som det inspirerade till att ta tag i saken.

Tänkt och gjort…. kontaktade några händiga medelålders män här i Söderhamn, som tidigare hjälpt en stackars äldre man med tummen mitt i handen, med olika praktiska göromål.

Igår lämnade vi över nycklarna till en skitig bil, i eftermiddags var vi och hämtade denna pärla, nyduschad, vaxad, polerad och som luktade gott!
IMG_1810.jpeg
IMG_1813.jpeg
IMG_1809.jpeg IMG_1811.jpeg

Vilket proffsjobb, så här polerad, blank och fin var den inte när vi hämtade ut bilen som fabriksny. Mycket nöjda!

Ja, att man samtidigt hade lagat låset i bodelsdörren som trilskats det senaste halvåret och att det inte längre läcker vatten från handfatet är självklarheter och behöver väl inte nämnas? :cool: ;)

Tommy

Jag har många gånger tänkt att lämna bilen på recond. Det har ju vuxit fram en relativt stor marknad de senaste åren med mycket moderata priser, kanske lite väl tilltalande priser. Magkänslan har dock varit att recondarna kanske inte alltid har haft tillräcklig kunskap och erfarenhet att ta sig an husbilar på rätt sätt; högtryck överallt och avfettningsmedel med mera.

Jag inser att en riktigt proffesionell behandling torde kosta en rund summa och sedan vill man ju dessutom kunna lita på de som utför den.

Grattis till dig Tommy som uppenbarligen hittat några som uppfyller dessa krav.

Snyggt Tommy. :) Vet inte vad du betalade men jag gjorde upp om ett pris på 5000 kr, men när de ringde o sa att den var klar sa de att det gått fortare än planerat så priset blev 4000:- bara tacka o ta emot. Rådet blev också att nästa gång du köper bil starta med en lack konservering. Och så kommer det o bli

Snyggt Tommy. :) Vet inte vad du betalade men jag gjorde upp om ett pris på 5000 kr, men när de ringde o sa att den var klar sa de att det gått fortare än planerat så priset blev 4000:- bara tacka o ta emot. Rådet blev också att nästa gång du köper bil starta med en lack konservering. Och så kommer det o bli
Vet inte vad det kostar, de skulle återkomma, känner killarna. Återkommer om priset.

Har tidigare lackkonserverad en av våra husbilar direkt efter leverans, men tyckte inte det var värt pengarna.
Ja hur kom jag nu fram till det….? Troligen en blandning av snålhet och det faktum att vi aldrig ägt en och samma husbil i mer än 3 år.

Däremot har jag gjort det på några lite speciella personbilar som jag ägt, bl.a. den här innan fotografering.
pmag09_exclusive_01ret.jpeg

Tommy

Vet inte vad det kostar, de skulle återkomma, känner killarna. Återkommer om priset.

Har tidigare lackkonserverad en av våra husbilar direkt efter leverans, men tyckte inte det var värt pengarna.
Ja hur kom jag nu fram till det….? Troligen en blandning av snålhet och det faktum att vi aldrig ägt en och samma husbil i mer än 3 år.

Däremot har jag gjort det på några lite speciella personbilar som jag ägt, bl.a. den här innan fotografering.
Visa bilaga 29539

Tommy
Snyggt med blanka bilar / husbilar. Vi har också gjort keramisk lackförsegling på ny hb vilket var i dyraste laget.
Visst resultatet blev ju bra men nu 3,5 år senare börjar taket tappa sin glans.
Vad är det för produkter som används till din HB ??
Alltid intressant veta vad andra använder.

Jag lät göra bland annat en lackförseglig när husbilen var ny 2010 och den är fortfarande förhållandevis blank och lätttvättad efter alla desss år trots att jag aldrig har vaxat den...med ett undantag...fronten.

Bilen är helintegrerad och från takkanten över förarplatsen och nedåt består bilen av glasfiberarmerad plast täckt med gelcoat. Denna yta har varit ett sorgebarn. Ganska snart började ytskiktet att oxidera, bli matt, innebärande svårtvättat med bland annat insekter som satt hårt fast. På bilens baksida, av termoplast, har dock lackförseglingen fungerat.

Jag har därför upprepade gånger fått polera och vaxa fronten. Senast i år har jag maskinpolerat ytan och behandlat med en ny lackförsegling avsedd för plaster och gelcoat. Man får väl se om det är dags för en ny behandling nästa år igen.

För några år sedan talade jag med ägaren av firman som gjorde den första lackförseglingen om problemet. Denne medgav att de lackförseglingar som fanns på marknaden och var avsedda för bilarnas lacker inte fungerade på gelcoatytor, utan här var man hänvisad till båtfirmornas produkter.

Jag lät göra bland annat en lackförseglig när husbilen var ny 2010 och den är fortfarande förhållandevis blank och lätttvättad efter alla desss år trots att jag aldrig har vaxat den...med ett undantag...fronten.

Bilen är helintegrerad och från takkanten över förarplatsen och nedåt består bilen av glasfiberarmerad plast täckt med gelcoat. Denna yta har varit ett sorgebarn. Ganska snart började ytskiktet att oxidera, bli matt, innebärande svårtvättat med bland annat insekter som satt hårt fast. På bilens baksida, av termoplast, har dock lackförseglingen fungerat.

Jag har därför upprepade gånger fått polera och vaxa fronten. Senast i år har jag maskinpolerat ytan och behandlat med en ny lackförsegling avsedd för plaster och gelcoat. Man får väl se om det är dags för en ny behandling nästa år igen.

För några år sedan talade jag med ägaren av firman som gjorde den första lackförseglingen om problemet. Denne medgav att de lackförseglingar som fanns på marknaden och var avsedda för bilarnas lacker inte fungerade på gelcoatytor, utan här var man hänvisad till båtfirmornas produkter.
Tack för svaret, var i kontakt med vår firma ang. att gelcoaten mattades mycket tidigare vilket de inte nämnde från början, fick 1 liter keramiskt schampoo som ersättning, jag ville ha en ny polering men fick inte det. De hänvisade också till båt branschen.👍

Vill ju inte lägga mig i numera då jag är utanHusbil, men...

Av tidigare ägaren till vår Bustner fick jag veta följande:

Häll några droppar glansmedel avsett för diskmaskin i en spann vatten. Ta en mikrotrasa och gå över hela bilen.

Detta efter en grundlig tvätt så klart.

Resultatet blir strålande och skinande.

Detta gäller också vanliga bilar.

Nu har vi betalat, det blev 5000 kr för tvätten, vaxning, polering, samt lagat lås i bodelsdörren och fixat ett läckande tvättställ. 3 man som höll på ett ansenligt antal timmar under lördagen, söndagen och idag.

Till det betalade vi ytterligare 1000 kr för en reservdel till tvättfatet som byttes ut.

Vi är mycket nöjda med priset och resultatet.

Tommy

Det var förmodligen ett antal arbetsamma invandrare som gjorde jobbet, vet inte hur sverige skulle klara sej om inte alla dessa hårt jobbande människor fanns här.
Tyvärr tar bara massmedia upp de banditer som flytt polisen från sitt hemland och fortsatt verksamheten här.
Tycker man skulle ha positiva inslag av rejäla hårt arbetande människor som inte vet vad en 40timmars vecka är.
Jag har alltså använt allt möjligt på glasfiberkarossen på min gamla husbil där gelcoaten började ge upp.
Jag borde ha gjort samma som jag gjorde när jag hade samma problem med en MC-bil fram king fulda sen -50 talet.
Jag slipade och lackade med ett två komponents lack avsett för glasfiber från en båtfirma. Det skulle bli storjobb så jag avstod men hade på något skydd från en båtfirma, vilket jag ångrade blev inte bra, men skyddade plasten.
På personbilen har jag använt keramiskt shampo med gott resultat har lite utspätt i en sprayflaska och använde det till mina dataglasögon som började bli riktigt tråkiga, det blev väldigt bra!!

Det var förmodligen ett antal arbetsamma invandrare som gjorde jobbet, vet inte hur sverige skulle klara sej om inte alla dessa hårt jobbande människor fanns här.
Tyvärr tar bara massmedia upp de banditer som flytt polisen från sitt hemland och fortsatt verksamheten här.
Tycker man skulle ha positiva inslag av rejäla hårt arbetande människor som inte vet vad en 40timmars vecka är.
Jag har alltså använt allt möjligt på glasfiberkarossen på min gamla husbil där gelcoaten började ge upp.
Jag borde ha gjort samma som jag gjorde när jag hade samma problem med en MC-bil fram king fulda sen -50 talet.
Jag slipade och lackade med ett två komponents lack avsett för glasfiber från en båtfirma. Det skulle bli storjobb så jag avstod men hade på något skydd från en båtfirma, vilket jag ångrade blev inte bra, men skyddade plasten.
På personbilen har jag använt keramiskt shampo med gott resultat har lite utspätt i en sprayflaska och använde det till mina dataglasögon som började bli riktigt tråkiga, det blev väldigt bra!!
I vårt fall var det hårt arbetande, vanliga svenska män som utförde jobbet.

Vad är en "vanlig Svensk man"?
Bengtic skrev; ”Det var förmodligen ett antal arbetsamma invandrare som gjorde jobbet, vet inte hur sverige skulle klara sej om inte alla dessa hårt jobbande människor fanns här.”

Men i det här fallet var det helt vanliga svenska män som skötte slangen, trasan och polermaskinen, inte invandrare som man kanske vanligen ser i den här typen av arbeten. Konstigare var det inte.

Tommy

Bengtic skrev; ”Det var förmodligen ett antal arbetsamma invandrare som gjorde jobbet, vet inte hur sverige skulle klara sej om inte alla dessa hårt jobbande människor fanns här.”

Men i det här fallet var det helt vanliga svenska män som skötte slangen, trasan och polermaskinen, inte invandrare som man kanske vanligen ser i den här typen av arbeten. Konstigare var det inte.

Tommy
Samma hos mig Svenska killar som hyr in sig i en stor känd bilfirmas lokaler kvällar o helger.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen