• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Remiss om ändring om besiktningsregler - bland annat e-Call.

Jokin

Välkänd medlem
Medlem
Nu har Transportstyrelsen gått ut med en remiss:

som bland mycket annat går ut på att det så kallade e-Call systemet inte längre ska omfattas vid kontrollbesiktning

"...Förslaget av ändring i TSFS 2017:54 innebär sammanfattat att:
1. Kontroll av e-Call tas bort vid kontrollbesiktning....

Om förslaget innehåller något annat som kan beröra oss husbilister generellt kan jag så här vid första anblick inte se, men inte heller utesluta.

Angående e-call, jag har mycket begränsade kunskaper i ämnet, men om det är något som sitter i våra husbilar (?) riskerar det att bli ett problem, så på den punkten kanske det vore bra om iHusbil företräder sina medlemmar och uttalar sig i frågan, eller med lämplig formulering hejar på att det inte ska vara ett krav på e-call vid besiktning, Men som sagt, jag är inte insatt i läget och vet inte vilka konsekvenser det skulle få för husbilarna vi åker med.

Om förslaget innehåller något annat som kan beröra oss husbilister generellt kan jag så här vid första anblick inte se, men inte heller utesluta.
Jag skummade igenom konsekvensbeskrivningen och det finns väl några saker som kommer att påverka oss men jag är osäker på om det blir i någon större omfattning.

Led framstrålkastare, det finns ett problem med att de bländar och transportstyrelsen vill sänka nedvinklingen för dem till ett fast värde på minst 1% nedvinkling.
De har ytterligare två förslag för den punkten men om jag fattar rätt så är förslaget med ett fast värde på minst 1% nedvinkling den praktiska lösningen och därför transportstyrelsens favoritförslag, de andra skapar med administration.

Besiktningsfrihet, transportstyrelsen vill justera detta, tror inte att det påverkar iHusbils medlemmar speciellt mycket. (rätta mig om jag har fel)

Miljökontroll, här verkar det finnas ett problem med manipulation som påverkar avgasvärden de vill komma till rätta med genom fler möjligheter för att kontrollera avgasvärden. Spontant verkar det vara riktat mot lastbilar och bussar, men det står även "tunga fordon" och det skulle ju kunna göra att husbilar hamnar i samma fack, så det kanske behöver analyseras mer noggrant.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen