• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Remiss om ändrade regler om vinterdäck

Jokin

Välkänd medlem
Medlem
När iHusbil startade fanns det ambitioner om att vi skulle bli en remissinstans i för frågor om husbilslivet. Tanken var att vi med tiden skulle bli så stora att vi med tiden kunde bli utpekad instans. Nu kanske det inte just nu ser ut som att detta kan komma att hända. Men det är så att man inte behöver vara utsedd instans för att svara på remisser från svenska myndigheter, det kan var och en göra. Som jag ser det är det inte antalet medlemmar som avgör det viktiga i remissvaret, utan innehållet i svaret.

Det ligger ute en remiss från Regeringen i form av en Promemoria om ändrade regler om vinterdäck ( https://www.regeringen.se/contentassets/0cf3e21f6af34aff9ef77a9a4de81b9f/promemoria-nya-regler-for-vinterdack-och-snokedjor.pdf ). Den innehåller förslag om två alternativ:

"Alternativ 1 innebär att datumgränsen för krav på vinterdäck för personbilar slopas och att det i stället införs generella regler om tillräckligt väggrepp i förhållande till väglaget samt krav på vinterdäck om det råder vinterväglag. Datumreglerade vinterdäckskrav föreslås kvarstå för tunga fordon och förlängas till perioden den 1 november–15 april.

Alternativ 2 innebär är att datumperioden för krav på vinterdäck förlängs för både lätta och tunga fordon, till perioden den 1 november–15 april."

Som jag ser det skulle alternativ 1 underlätta väsentligt för oss husbilsåkare då vi genom att vi oftast är fritidsåkare och kan styra vårt åkande efter vädrets skiftningar. Dessutom skulle det underlätta för de som åker utomlands under delar av året och kanske lämnar landet på hösten och återkommer till våren. Alternativ 2 skulle nog försvåra våra möjligheter i detta avseende.

I promemorian är fordonsklasserna uppdelade i person klass 1, personbil 2, lätta lastbilar, tunga lastbilar med flera och hur denna uppdelning kan påverka en kommande preposition vet jag inte men det vore ju bra om Regeringen kunde påverkas att inte placera husbilar med en totalvikt över 3,5 ton i kategorin tunga fordon.

Som jag ser det finns det möjligheter att kunna påverka ny lagstiftningen i en för oss positiv riktning. Men det brådskar då svaren ska vara inne senast 30 april 2025.

Anledningen är väl att däckskiftena ska spridas ut lite mer över tid, som det är nu är det ju mer eller mindre kaos på verkstäderna. Det kommer knappast att påverka något för fritidsåkare som styr sitt åkande efter vädret, nuvarande regler säger ju "om det är vinterväglag".
Hälsningar
Peter

I båda alternativen gäller vinterdäck vid vinterväglag, så det går att köra på sommardäck bara vädret tillåter, i båda alternativen är PB klass 2 oavsett vikt, så tunghusbil räknas inte in i tunga fordon gällande däckkrav.
Jag ser inte någon större skillnad från dagens krav

Anledningen är väl att däckskiftena ska spridas ut lite mer över tid, som det är nu är det ju mer eller mindre kaos på verkstäderna. Det kommer knappast att påverka något för fritidsåkare som styr sitt åkande efter vädret, nuvarande regler säger ju "om det är vinterväglag".
Hälsningar
Peter
Nja, det intrycket får inta jag när jag läser promemorian. Huvudsyftet för föreslagna ändringar torde nog vara att få bättre trafiksäkerhet och framkomlighet utanför tiden då kraven på vinterdäck föreligger. Med alternativ 1 så ställs högre krav på enskilda när det gäller däcksutrustningen.
Men jag har ju bara ögnat igenom promemorian så jag kanske har fel.

När iHusbil startade fanns det ambitioner om att vi skulle bli en remissinstans i för frågor om husbilslivet. Tanken var att vi med tiden skulle bli så stora att vi med tiden kunde bli utpekad instans
Vi har kvar i vårt långsiktiga mål att iHusbil ska vara talesman för husbilister.
Personligen ser jag det som helt naturligt att vi gör vår röst hörd genom att svara på denna remiss.

I båda alternativen gäller vinterdäck vid vinterväglag, så det går att köra på sommardäck bara vädret tillåter, i båda alternativen är PB klass 2 oavsett vikt, så tunghusbil räknas inte in i tunga fordon gällande däckkrav.
Jag ser inte någon större skillnad från dagens krav
När jag först läste om promemorian så anade jag att alternativ 1 skulle underlätta för främst utlandsresenärerna vid höst och vår. Vidare så anar jag att bedömningarna vad vinterväglag kan komma att bli striktare då polisen nog får det svårare att hinna med kontroller, då undantaget blir en generell regel. Men du har nog kanske rätt i att det för oss fritidsåkare i slutänden inte blir någon större skillnad i hur det ser ut idag, förutom ett större ansvar för däcksutrustningen under tid utanför traditionell vintertid.

Innebär Alternativ 1 att man måste byta till vinterdäck om det kommer snö i MAJ ? Hur ska man göra om man är ute och åker och det inte är vinterväglag i tex slutet av April och det kommer snö. Man kan ju inte byta till vinterdäck då.

Innebär Alternativ 1 att man måste byta till vinterdäck om det kommer snö i MAJ ? Hur ska man göra om man är ute och åker och det inte är vinterväglag i tex slutet av April och det kommer snö. Man kan ju inte byta till vinterdäck då.
Det står inget om att vinterdäck krävs, däremot är det tveksamt om du kan köra med 1.6mm mönsterdjup i snö.

Förare och ägare av personbilar klass I, personbilar klass II, traktorer som utgörs av ombyggda bil, lätta lastbilar, tunga lastbilar, tunga bussar och lätta bussar bör ansvara för att fordonen är utrustade med sådana däck som, oavsett årstid, har tillräckligt väggrepp med hänsyn till rådande väglag.

Det står inget om att vinterdäck krävs, däremot är det tveksamt om du kan köra med 1.6mm mönsterdjup i snö.

Förare och ägare av personbilar klass I, personbilar klass II, traktorer som utgörs av ombyggda bil, lätta lastbilar, tunga lastbilar, tunga bussar och lätta bussar bör ansvara för att fordonen är utrustade med sådana däck som, oavsett årstid, har tillräckligt väggrepp med hänsyn till rådande väglag.
Då är frågan om vad är tillräckligt väggrepp ?? Är det jag som ska bedöma eller är det någon annan som ska bedöma vad min bil har för väggrepp med de däck som sitter på vid det tillfället.
Kan det då även bli omvänt på sommaren att man ska ha däck med tillräckligt väggrepp dvs ett åretrunt däck kanske har sämre väggrepp då.

Många gissningar och inga klara regler i det förslaget. I teorin ja men i verkligheten nej.

Då är frågan om vad är tillräckligt väggrepp ?? Är det jag som ska bedöma eller är det någon annan som ska bedöma vad min bil har för väggrepp med de däck som sitter på vid det tillfället.
Kan det då även bli omvänt på sommaren att man ska ha däck med tillräckligt väggrepp dvs ett åretrunt däck kanske har sämre väggrepp
....
Som jag förstår det så är det i så fall tänkt ett eget ansvar för att ha däcksutrustning som svarar mot väglaget. Sedan kan ju polisen göra en annan bedömning och rapportera detta. Det kan då komma att avgöras i domstol. Är man inblandad i en trafikolycka och det bedöms att ens bristfälliga däcksutrustning orsakat eller bidragit till olyckan, så ligger man nog illa till.

Som jag förstår det så är det i så fall tänkt ett eget ansvar för att ha däcksutrustning som svarar mot väglaget. Sedan kan ju polisen göra en annan bedömning och rapportera detta. Det kan då komma att avgöras i domstol. Är man inblandad i en trafikolycka och det bedöms att ens bristfälliga däcksutrustning orsakat eller bidragit till olyckan, så ligger man nog illa till.
Man ska alltså ha med både vinter och sommardäck för att byta om det uppstår ett annat väglag när man är ute och åker. Och då boka en tid för däckbyte på plats för att det blev snö.

Man ska alltså ha med både vinter och sommardäck för att byta om det uppstår ett annat väglag när man är ute och åker. Och då boka en tid för däckbyte på plats för att det blev snö.
Råder det vinterväglag och det är alltid polisen på plats som avgör om det är det och har man sommardäck så får man helt enkelt stanna där man är tills väglaget blir bättre. Tycker faktiskt inte det här är så svårt men folk vill alltid krånga till det.

Råder det vinterväglag och det är alltid polisen på plats som avgör om det är det och har man sommardäck så får man helt enkelt stanna där man är tills väglaget blir bättre. Tycker faktiskt inte det här är så svårt men folk vill alltid krånga till det.
Som det är nu vet jag när jag måste ha vinterdäck men med det nya alternativ 1 gäller det ju hela året om.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen