• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Reklam eller inte

Kjell Andersson

Aktiv medlem
Medlem
Tycker vi kan diskutera reklam eller ej i denna tråd.

Har som jag förstått flera här, gjort ett par donationer till iHusbil. Tycker trots detta reklamen inte stör.

Eftersom den hela tiden ligger längst ner efter inlägg i trådarna har vi väl inte ont av den om vi ej vill läsa vad som erbjuds.

Får väl också ses som en liten extra inkomstkälla till iHusbil....Kjell

iHusbil har idag två inkomstkällor, donationer och reklamintäkter.
Pengar behövs både för vår överlevnad och för att vi ska kunna utvecklas.
Så för mig är det ganska enkelt, jag accepterar reklamen då den inte stör mig speciellt mycket och nyttan av pengarna för drift, underhåll och utveckling är betydligt viktigare för mig personligen.

Jag hade gärna sluppit reklamen, jodå jag har donerat en hundra lapp 2022 och kommer göra det i år också.
Men adblocker fungerar bra på pc. Se bifogad bild
Men som fler skrivit så behöver man inte scrolla längst ner.
Tack för en bra sida
Mvh Hasse

Bilagor

• reklam.jpg
    reklam.jpg
    566 KB · Visningar: 12
Får vi betalt för att reklam endast ligger i forumet?
Måste man inte klicka på en reklam länk för at Ihusbil ska få betalt?
Vi får pengar dels för att de visas och så får vi lite mer när någon klickar på en länk också.
Samtidigt - om för många klickar samtidigt (typ om alla gör det om man uppmanar till det i ett inlägg) så stänger Google automatiskt ner annonseringen under några veckor för analys av trafiken. :/
Så se inte detta inlägg som en uppmaning att klicka på allt ni ser... Men ser ni något intressant så klicka på länkarna. :love:
Används addblocker får vi inget, men det går ju att undanta iHusbil. :)

Man kanske ska göra som en .. välkänd debattör och medlem... gjorde... det var nyskapande.
En lista på sånt som jag tycker sämst om.
Fallande skala.

1. Facebook
2. Facebook igen
3. Ännu mera Facebook
4. En massa annat
5. Ett forum med reklam
6. Ett forum utan reklam

Det är nog så att ett forum utan reklam hade varit bättre ( bäst ). Men sen handlar det så klart om pengar. Eftersom jag inte vet hur mycket det är o jag inte vet vilka summor som behövs och därför inte kan kalkylera kring vad som behövs i form av donationer eller medlemsavgift så är det inte möjligt att ha en välgrundad åsikt.

Ps..men jag tror att att den medlem här som skulle vilja skaffa en egen hemsida för att där presentera sin " kära" husbil och skriva om resor med denna....lägga in bilder från resor mm. då tror jag väldigt många skulle föredra en hemsida utan reklam! Eller?

Ps ev borde denna tråd inte ligga under generellt?
Ps 2 fast det får trådskaparen avgöra.

Senast ändrad:
Jag har egentligen ingenting emot reklam men läste i en tidigare tråd att vissa hade gärna sluppit reklamen. I så fall är det inte fel att bidra med en donation för ekvationen måste gå ihop, så enkelt är det. Jodå, det finns intressant och användbar reklam så för min del får den gärna vara kvar.

Diskret reklam... jag tror att det är så här... för den som är inloggad ( jag läser på mobil) så ligger det längst ner... under inläggen just diskret reklam..ganska lite..

Men om man söker på iHusbil..och inte är inloggad.... då finns det betydligt mer reklam... längst ner..... den kan inte kallas diskret.... jag uppfattar det så....
Så om någon som inte är inloggad läser just detta denna text....och det går bra...det behövs ingen inloggning för att komma in på den här tråden.... läser att det är..diskret reklam...nja..en hel del reklam... men en inloggad..ja då är det diskret reklam....
(Varför gör dom på det här viset? )

Donerar en hundring om året. Reklamen stör mig inte. Den finns ju överallt, i tidningar även om man har prenumeration, hemsidor, bussar, taxi, sport, på gator och torg, osv.....,
Varför hetsa upp sig, inte ens SVT är reklamfritt med de kallar det sponsring.

Håller med KalleiViken jag har med donerat en hundring, vet inte hur mycket som behövs till driften. Ser det som en bra nivå och lätt att få med de flesta.
Man kan ju ställa frågan vad är det värt att slippa reklam? 200kr ,300kr 500kr vad behövs?
Nu i uppbyggnadsskedet och medlemsantalet inte är så stort så kanske man måste acceptera reklamen för att täcka utgifterna,

Man kan ju göra en omröstning om vad man är beredd att betala, men blir avgiften för stor tror jag att det kan vara svårt/svårare att attrahera nya medlemmar. Personligen så störs inte jag av reklamen som finns nu.
/Kjell

Håller med KalleiViken jag har med donerat en hundring, vet inte hur mycket som behövs till driften. Ser det som en bra nivå och lätt att få med de flesta.
Man kan ju ställa frågan vad är det värt att slippa reklam? 200kr ,300kr 500kr vad behövs?
Nu i uppbyggnadsskedet och medlemsantalet inte är så stort så kanske man måste acceptera reklamen för att täcka utgifterna,

Man kan ju göra en omröstning om vad man är beredd att betala, men blir avgiften för stor tror jag att det kan vara svårt/svårare att attrahera nya medlemmar. Personligen så störs inte jag av reklamen som finns nu.
/Kjell

Svår fråga..så avstår att svara helt.
Men svarar Nymon.... jag ser inte det hela som helt nytt.....det är svårt att begränsa när ett uppbyggnadsskede tar slut.
Medlemsantalet? Det är också lurigt! Som det är nu är det väldigt enkelt att ansluta och ingen avgift. Och det kan ju ur en synvinkel vara bra.... samtidigt så ser jag att det är väldigt många som har gjort 0 eller väldigt få inlägg. Detta ser jag som mycket mycket problematiskt...både nu och på lite sikt.
Är medlemsantalet...inte så stort? Det är knappast litet !
Någon gång behöver man bestämma sig för om medlemsskap ska vara gratis... och då får det ju bli reklamfinansierat...
Så som det är nu.
Eller ska det finnas en medlemsavgift.
Man kan ju också tänka sig en kombination med både medlemsavgift och reklamintäkter.
Donationer är alltid donationer... dvs ett frivilligt bidrag från någon som av olika anledningar vill stödja något!
Men att tro att man kan ha ett system...utan medlemsavgift men med " nästan obligatorisk donationsplikt " Nej det är ingen bra idé... snarare riktigt dålig. Där storleken på denna frivilliga donation ska..diskuteras... fram i trådar här...nej inget bra sätt.

Reklamen stör mig inte alls.
Speciellt inte eftersom att när den syns ger den mig (oss) ersättning så att jag (vi) inte behöver betala (donera) lika mycket pengar för att detta utmärkta forum skall kunna finnas.

Sen är den ju så snyggt placerad i nederkant också. Funkar gör den ändå eftersom man skannar av den snabbt per automatik.
Nu precis visade den t.o.m. något som kanske är lite intressant för en husbilist :)

1675272478934.png

Hva som vises av reklame er tilpasset den enkelte. Selv får jeg nesten bare Australske reklamer og saker som er av interesse. Om jeg besøker en webside som og kjøper reklame fra google så dukker disse reklamene opp på iHusbil. Sjekket for noen dager siden opp hva som tilbys til not for profitt organisasjoner og får nå reklame fra de som samordner disse tjenestene.
1675287832661.png

Jag brukar få tröjreklam, jag som inte ens köper tröjor med tryck på och dessutom är det med katter och hundtryck. :ROFLMAO:
Men just nu har jag reklam om vatten/sportflaskor med tryck på, en sådan har jag inte använt på 15 år, dom kanske tycker det är dags.:ROFLMAO:

Vad handlar det om för ersättning eller är det mer än bara pengar som skulle försämras om man tog bort reklamen på forumet.
Jag har nämligen för mig att jag har läst att sidan försämras eller är svårare att hitta, den här meningen är bara vad jag tror eller rent av bara är en killgissning.

För mig är inte reklamen ett störningsmoment!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen