• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Vatten/Avlopp REICH dränkbar pump

Marianne & Ranko

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Göteborg
Jag försöker värva en Norrman till iHusbil genom at hjälpa honom med hans dränkbara pump. Han är nu på sin 3:e (bara i år) och har bytt ett tiotal hittills.
När jag kollade spänningen fram till pumpen (när man öppnar kran) då var det bara 8,5volt. I manualen står det att det bör inte vara under 12V. Kan detta vara anledning att hans pumpar går sönder? Pumpen är inte helt död utan levererar en mycket svag stråle efter bara nå’n vecka…

…och vad kan jag råda honom att göra?

(tacksamt för snabbt och helst konkret svar)
 
Senast ändrad:
Jag har bytt 2 sådana pumpar. Men jag river i sär dom för att kolla varför. I bägge fallen så har motordelen varit fylld med vatten. Och jag har inte haft dom så dom frusit sönder. Men även när jag mäter så har jag tapp på 2-3v vid pumpen. Men det är inte undra på, tunna kablar vid kranarna. Långa kablar till pumpen. Jag drog en kabel 4m2 från batteriet, satte sen ett relä vid pumpen. Gjorde susen direkt, och kraftigare vatten tryck. Men att pumpen förstörs pga dålig spänning. Nej det tror jag inte, utan andra faktorer som gör detta
 
De fleste slike pumper har lagring kun i plast som og sørger for tettning. ved tørrkjøring blir det fort oppvarming og ekstra slitasje av plasten og med det lekkasje inn i motoren. Det å passe på at en aldri tørrkjører er et første steg på stabilitet. Setter en på et rele får en bedre vanntrykk og motoren fortsetter å fungere en tid etter den er blitt full av vatn.
 
Ifall ni har en multimeter, mät motståndet mellan pumpens jord och riktig/bra jord, då ser ni ifall det är ett jordproblem.
Det förekommer ibland att flera förbrukare har en gemensam kopplingsplint för jord ute i bilen. Är då flera förbrukare igång samtidigt belastas minus mer och spänningsfallet ökar bara ännu mer. Lite klurigt att lista ut.

Bra förslag att växla av med ett relä och använda original kablarna för att styra relät.

Bra att tänka på: Att flödet blir sämre om plus och minus är kopplade fel till pumpen. Det går att pröva sig fram med att skifta plats på anslutningskablarna till pumpen. Då flödet är bäst är pumpen rätt kopplad.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen