• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Ransonering på diesel i Frankrike och det är inte på grund av kriget i Ukraina

Tommy Dynér

In Memoriam
Medlem
Ort
Söderhamn
Ransonering har nått bensinstationer i Frankrike. Det råder bränslebrist, och det är inte på grund av Ukrainakriget

i Frankrike är det strejker i nationella raffinaderier som orsakar bränslebrist i olika regioner i landet.

Ni som är på väg söderut, ett gott råd är att tanka innan ni kommer till Frankrike.

Tommy
 
Vad händer i Frankrike sista tiden?
Inte länge sedan var det "gula västarna" nu strejkar arbetarna på raffinaderier pga ... vad? Har Frankrike fått extra bränsle från... och nu har raffinaderier arbetare för mycket att göra och för tungt, eller är detta deras sätt för att sänka den globala temperaturen? Någon som vet?
 
Strejkerna har nu pågått i 2 veckor, vilket påverkar 60% av raffinaderiernas produktion. Det i sin tur påverkar distributionen till en tredjedel av Frankrikes bensinstationer.

Det är anställda vid tre franska raffinaderier som tillhör oljegrupperna TOTAL och Esso som utlyste strejken.

Strejken har kommit efter arbetarnas krav på höjning av lönerna för att hantera inflationen, samt krav på garantier för flera anställningar för att klara arbetsbelastningen på raffinaderierna.

Tommy
 
Du åker väl "hem" om några dagar du kan väl rapportera hur läget är tänkte ju komma efter om någon månad. Har ju en liten tank.
 
Du åker väl "hem" om några dagar du kan väl rapportera hur läget är tänkte ju komma efter om någon månad. Har ju en liten tank.
Yes, den 19 oktober kliver vi och åtminstone 2 husbilar till, som tillhör medlemmar i iHusbil, ombord på färjan som tar oss från Nynäshamn till Rostock.

Kommer att rapportera under vägen ner till vårt Altea.

Ser fram emot att få se dig snart igen, välkommen till Spanien.

Tommy
 
Ja det skulle vara trevligt att hälsa på, på vägen ner. Hasse blev sjuk i covid och när han började bli bättre fick han lunginflammation. Ovisst om han dyker upp.
Får väl hoppas att det inte blir problem med dieseln måste tanka minst en gång förmodligen två kör nog genom luxemburg fyller en 20L dunk. Ska ta mej tid att stanna i trier Von Nell Wohnmobilstellplatz.
God mat och elen gratis om man äter kostar 10eu att stå där.
 
Uppdaterat senaste nytt:

Akut brist på bränsle i Frankrike – svenska bilister varnas​

Frankrike har drabbats av akut bensin- och dieselbrist efter strejker i raffinaderier. Bortfallet kan vara hela hela 60 procent av de normala volymerna.
– Många bensinstationer är stängda just nu eller att köerna till de som har öppet är väldigt långa, säger Katja Runestam Prinzell, bilreserådgivare på Riksförbundet M Sverige.

Strejkerna gör att svenska resenärer riskerar att tillfälligt fastna i Frankrike. Bränslebristen har skapat stor frustration bland fransmän som behöver bilen i sin vardag.

För att klara den pågående skörden av sockerbetor har regeringen beordrat nyttjande av bränslereserven för att få ut diesel till landets bönder. President Emmanuel Macron har uppmanat parterna att starta förhandlingar för att lösa strejken, uppger Le Monde.

Många svenskar bilar till Frankrike, eller kör igenom landet på väg till Spanien eller Portugal. Ofta med husbil, enligt M Sverige. Bränslebristen gör resan till ett lotteri. Det är oklart hur länge kaoset fortsätter eller när situationen kan bli normal igen.

– För den som ska resa gäller att ha ett schema som tillåter längre restider och att tanka oftare och innan bränslemätaren är nere på reserven. Det är också tillåtet att importera 10 liter bensin eller diesel i reservdunk till Frankrike, säger Katja Runestam Prinzell, bilreserådgivare på Riksförbundet M Sverige.
Källa: M

Jaja… kanske lite dramatiserat. Läst på andra ställen att det främst är mackarna i norr som drabbats och att det totalt är 1/3 av alla mackarna. Vi skall nog klara det, annars ringer vi… :)

Tommy
 
Tack Tommy, det var värdefullt att veta. Då tankar vi fullt i Tyskland och kör sen nära Schweiz (eller genom) på väg till Grenoble i fall mackarna i Frankrike skulle ha problem med leveranser. Är det några speciella regler eller försäkringar som gäller för husbilar (3,5t) i Schweiz?
 
Tack Tommy, det var värdefullt att veta. Då tankar vi fullt i Tyskland och kör sen nära Schweiz (eller genom) på väg till Grenoble i fall mackarna i Frankrike skulle ha problem med leveranser. Är det några speciella regler eller försäkringar som gäller för husbilar (3,5t) i Schweiz?
Precis samma färdväg som vi planerar.

Kör försiktigt, vi ses i Albir eller Altea!

Tommy
 
Senast ändrad:
Tack Tommy, det var värdefullt att veta. Då tankar vi fullt i Tyskland och kör sen nära Schweiz (eller genom) på väg till Grenoble i fall mackarna i Frankrike skulle ha problem med leveranser. Är det några speciella regler eller försäkringar som gäller för husbilar (3,5t) i Schweiz?
Tanka i Luxenburg, billigt!
 
Tack Tommy, det var värdefullt att veta. Då tankar vi fullt i Tyskland och kör sen nära Schweiz (eller genom) på väg till Grenoble i fall mackarna i Frankrike skulle ha problem med leveranser. Är det några speciella regler eller försäkringar som gäller för husbilar (3,5t) i Schweiz?
Är det över eller under 3,5t du menar?
Under 3,5t så behöver du en vingett om du kommer att åka på motorväg i Schweiz. Över 3.5t så måste köpa en PSVA biljett antingen vid gränsen eller så kan man installera appen https://play.google.com/store/apps/details?id=ch.ezv.dazit.via
och betala via den.
Tänk på att kolla ert mobilabonnemang vad som gäller, det är bland annat olika mellan Telia och Telenor för att slippa extra kostnader.
 
Information från försäkringsbolagen om vad som gäller om vi får problem med bränslet i Frankrike just nu


Tommy

SOS har 25 fall i Frankrike just då det skrevs. Kanske fler idag.

Finner siffran ganska hög. Tjugofem individuella fall som var och ett ställer till det. Iofs, sitter man i husbil sitter man inte i sjön. Det är val bara att ta det onda med det goda.

Kanske står man på en fin plats då kan det bli till en bonus på resan. (dock inte på en parkering på en mack längs motorvägen). Och så kan man köpa franska läckerheter. Gåslever och sånt. Och lite Champagne kanske.

Bra att du hittade artikeln.

Vore intressant att höra något från en "drabbad".
 
Bra tips! Vi har inte Luxemburg på östra sidan Erok och Tyskland sträcker sig lite längre ner mot Frankrike, kanske att vi klarar oss, annars får det bli Schweizisk-diesel.
Det där med gåslever låter intressant (med eller utan diesel) fast jag slutade med den typen av pålägg när vi såg hur stackarna matades för att få förstorad lever.
HB-ELLEN, vi är upp till 3,5t och då måste vi köpa vinjett vid gränsen, man vet aldrig om vi hamnar på motorvägar fast dessa brukar vi aldrig nyttja…
 
Jag satt för ett par dagar sedan och jämförde olika rutter till spanien från luxemburg är det drygt 100mil och det blir svårt att klara, man sparar en del genom att köra via mulhouse, runt 80mil blir det kris borde man kunna köra in till geneve och tanka därifrån blir det ca 63 mil till spanska gränsen. Blir knappast plattan i mattan någonstans. Ett problem som kan uppstå är ju bränslebrist i grannländerna också dels för att många kommer att tanka där och dels för att man inte vet vilka leverantörer som finns. Sen kan man spekulera i om inte regeringen snart kommer att sätta ner foten och kalla strejken samhällsfarlig och då är det slut med den.
 
Bengt:
Hvis du kjører gjennom Mulhouse og har ett snev av bilinteresse så bør du stoppe på "National Automobile Museum – Schlumpf Collection# de har 450 biler utstilt. Jeg var der i 2001 og den gangen var det ett meget høyt nivå på det som var utstilt, og når en ser på nettet så ser det ikke ut til å ha blitt noe dårligere. De hadde blant annet verdens største Bugatti samling. Sett av noen timer til besøket, det var mye å se på.
Jeg vet att hvis jeg får mulighet en gang til så kommer jeg til å ta en lang runde i det ombygde veveriet som har blitt til bilmuseum.
 
Läste på facebook att två stycken har tankat ungefär i mitten på vägen mellan spanska gränsen och tyskland inga problem med bränslet alltså. Så det verkar som om Tommy och några till kan ta den närmaste vägen från rostock är det väl hugget som stucket om det blir via mulhouse eller luxemburg samma avstånd men det går ju att undvika hamburg om man åker över rostock kassel mulhouse. själv kör jag via luxemburg och fyller en dunk där. Bra att ha som säkerhet när man har en liten tank köper man den starkaste soppan kan man hälla i den när man råkat få sämre soppa det brukar hjälpa när man har en gammal klen bil man slipper växla ned så ofta.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen