• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Rabatt på bron över Stora Bält för husbilar upp till 3,5 ton och längre än 6 meter

Mats S

iValberedning
Medlem
Med ett rabattavtal för Stora Bält, som i mitt fall medföljde bizzen från Öresund Pay, får man en ganska blygsam rabatt på priset för att köra över bron. Jag upptäckte att vi som har bilar på max 3,5 ton och minst 6 meter längd kan få en betydligt förbättrad rabatt genom att också teckna ett autocamperavtale direkt med storebaelt.dk

Såvitt jag har kunnat läsa mig till är det ingen årsavgift eller annan kostnad förknippad med detta avtal, till skillnad från Öresundsbrons ÖresundGO och Helsingborgfärjans AutoBizz Smart

1684256243672.png

Det var illa för jag har just returnerat den Danska Bizz-en som var gratis. Kan man verkligen ha 2 Bizz-ar i bilen, en för varje bro? Detta överträffar min logikförmåga. En idé i så fall hade varit "nummerplade" avtal, men hur gömmer vi ÖresundPAY Bizz-en (manicken) så vi inte dubbel-debiteras?

Det var illa för jag har just returnerat den Danska Bizz-en som var gratis. Kan man verkligen ha 2 Bizz-ar i bilen, en för varje bro? Detta överträffar min logikförmåga. En idé i så fall hade varit "nummerplade" avtal, men hur gömmer vi ÖresundPAY Bizz-en (manicken) så vi inte dubbel-debiteras?
Kan inte alla bizzar som funkar för Öresundsbron också kopplas till avtal för Stora Bält? Det tror åtminstone jag, och i vårt fall gick det utmärkt.

Hej!
Jag brukar lägga bizzen i en "ESD" påse, som den den kom i, det är en metalliserad belagd plast, detta gör att signalerna inte går igenom metall-skiktet.
Mvh
Anders

Kan inte alla bizzar som funkar för Öresundsbron också kopplas till avtal för Stora Bält? Det tror åtminstone jag, och i vårt fall gick det utmärkt.
Helt rätt, det går men kräver en hel del tid för att hitta "rätt" länk. Mats S, du kirrade detta snabbare än jag!
1) Jag har sagt upp mitt avtal (relativt lätt), returnerat min Danska Bizz (behövdes ej) och väntar nu på min deposition (200:). Därmed är allt avslutat med Stora Bält osv..
2) För nå'n vecka sen har jag upprättat ÖresundPAY (broavtal) och ÖresundGO (rabatt avtala/år) samt erhållit ny Bizz dosa. Nu är vi redo att åka till Norge och kunna betala med Bizz-en.
3) Idag har jag knutit ÖresundPAY (Bizz nummer) till Stora Bält sällskapet för att kunna passera Stora bält bron och erhålla deras rabatt

Nu är ordningen återställd med Bizz förfarandet (betalning & rabatter) över Öresundsbro, Stora Bält och Norge utflykter, bara att tuta och köra...

Senast ändrad:
Tack Mats, det var trevligt med Autocamperavtale, men det krävs även regbevis. Har beställt, sen får den väl scannas och bifogas som fil. Lite lustigt att skicka "den gröna" delen (den som skall förvaras i "kassaskåpet") till ett annat land... Får se vad som händer, den kommer väl redan i veckan.

Jag hämtade husbilens regbevis, del 1, scannade och skickade in för registrering så nu är är det bara att vänta.

En annan intressant grej är längd och höjd som mäts automatiskt med laser, vid bro-passage. Vi räknar med att vi är under 6 meter (5,926) och med "rätt" höjd (2,612), men om sanningen skall fram så stämmer det inte riktigt. Bilen har ett trappsteg bak som gör bilens längd ca 3-5 cm längre. När det gäller höjd där gränsen är 2,7 meter, där har vi 3 cm "för mycket" (dvs. 2,73 m) pga TV antenn och den rörliga solcellen. Och ändå är vi "rätt" debiterade varje gång!

Min fundering och fråga är: kan det vara så att det finns en felmarginal vid lasermätning där vi ligger precis innanför marginaler med våra 3-5 cm "för mycket"? Någon som vet? När det gäller hastighetsmätning där skiljer sig bilens hastighetsmätare -4 km/h jämfört med GPS.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen