• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Röka lax på husbilsresan, går det?

Marianne & Ranko

Välkänd medlem
Medlem
Inte inne i HB’n så klart och inga små ”fjuttiga” ABU rök för lunch-varmrökning, utan rejäla grejer för kallrökning av 5-6 kg laxar eller härlig bacon (pancetta).

Jag gjorde tabben att bygga en kartong-kallrök (som brann upp nästan) för att bjuda våra närmaste vänner på kallrökt lax här på campingen. Skulle aldrig gjort detta för nu är vi fast och frågorna kring nästa kalrökning har börjat hagla redan innan vi kom. Därför byggde jag en mer permanent trälåda med alu-beklädnad på insidan och separat rökhus för att inte överstiga 28 grader under rökningen.

Och nu kommer problemet, finns inga 5-6 kg laxar att köpa i laxbutiker! Bara små steklaxar som inte lämpar sig för rökning. Med andra ord, ingen kallrökt lax på Julbordet… katastrof! Har ni sett den där filmen när whiskey båten kapsejsade utanför den Skotska kusten så att alla blev ”torra” i halsen? Ungefär så är det.

1671705707454.jpeg
Portabel trälåda för kallrökning (lax, pancetta eller annat gött). Återkommer när laxen har landat.

PS. Det är ok med OT i den här tråden. DS.

Jag ställde en fråga om laxröjning till ChatGPT, en uppmärksammad AI baserad chatbot som levererar relativt välformulerade svar på diverse frågor.
https://www.forskning.se/2022/12/16/ai-chatt-slar-igenom-med-dunder-och-brak-sa-smart-ar-den/
Min fråga:
Går det att kallröka lax i en trälåda?
ChatGPT:s svar:
"Ja, det går absolut att kallröka lax i en trälåda. Kallrökning är en metod för att röka fisk och andra livsmedel vid låga temperaturer, vanligtvis mellan 20-30°C. Trä är ett bra material att använda för kallrökning eftersom det har en neutral smak och långsamt avger rök. Det finns olika sätt att kallröka fisk i en trälåda, men här är en grundläggande metod:
Förbered trälådan genom att rengöra den noga och låta den lufttorka.
Lägg fisken i lådan och täck den med en burk eller annan lämplig behållare för att hindra att den röker för mycket.
Tänd en låg brasa i lådan och lägg till rökved (till exempel ahorn, ek eller björk) för att ge fisken den önskade röksmaken.
Låt fisken röka i trälådan i cirka 4-6 timmar eller tills den har den önskade röksmaken och konsistensen.
Det är viktigt att kontrollera temperaturen inne i trälådan under rökningen för att säkerställa att den håller sig mellan 20-30°C. Det är också bra att ha en termometer för att mäta temperaturen på fisken och se till att den når en kokpunkt på cirka 60°C för att förebygga eventuella matförgiftningar
."

Själv vet jag inget om kallrökning av lax men jag tycker svaret verkar ok. 🙂

Senast ändrad:
Allt är förberett, bara firren som saknas. Går och funderar på att kanske varmröka makrill i väntan på Nyårslax (då det inte blev något till Julen). Sill finns att köpa och Aquavit har fått dra sig i några veckor nu så nog ska vi klara oss…

1671783304017.jpeg

Senast ändrad:
Nu var det dags, 4 st fina filéer ligger nu och gottar sig i röken. Jag ger dessa mycket rök idag under 5-6 timmar, låter vila över natten och så ytterligare några timmar kallrök (utetemp ca 20 grader), perfekt!
Fick kapa det tyngsta och lägga på galler:
1671972528447.jpeg

Resten (4 st) hänger under:
1671972589350.jpeg

Och röken(al) & luftflödet(termodynamik) gör resten av jobbet:
1671972737083.jpeg

Nu är det bara väntan som gäller.

Vet ni vad som är största problemet med rökning? Inte själva jobbet med processen (inköp, saltning, torkning, rökning & pakettering), utan alla nyfikna som vill vara med och ”provsmska” den färdiga produkten. Jag gör detta främst pga rökintresse (Marianne gillar kallrökt lax) och för husets behov, men nu har jag redan 8 st. som väntar med spänning på resultat…

Fortsättning följer…

Nu blir det nästan filosofiskt...
men inte bittert!
Men va hundan, juldagen ska väl ändå nyttjas till något?

Med ökande ålder och förhoppningsvis tilltagande visdom
har jag börjat reflektera över olika enkel-riktade flöden som kan dyka upp i livet.
Kan det med modernt språkbruk kallas "Energi-tjuvar"?

Det är naturligtvis inga problem att bjuda rikligt på både mat och dricka...
Men men, min dyrköpta erfarenhet har visat på att
vissa individer sätter i system att gärna låta sig förplägas,
utan att på något sätt vilja bjuda tillbaks.

Jag menar inte att en kotlett måste återgäldas med samma sorts kotlett,
inte alls, tvärtom!
Hjälp med hjulskifte, städning, dagligvaruhandling, iT-stöd,
mm ska såklart inräknas i den ömsesidiga byteshandeln.

Så numera, efter några/många givmilda rundor,
kan jag gärna fråga om hur byteshandelns eller knyt-kalasets
villkor ser ut?

Blir inte svaret tillfyllest så kan jag diskret tona ner min egen generositet,
i lång väntan på nästa gen-gåva :-)

Beklagar att jag inte ägde denna insikt för flera decennier sedan,
men sånt är livet, eller hur?

Idag fick jag en chock när jag besökte bågskytteklubben. En i ledningen meddelade att på fredag är det knytkalas. Trodde detta var äkta Sweden förfarande, men ack nej…

Alla skulle ha ”något” med sig och vad skulle jag få ta med mig, hmmmm, kanske lite falukorv, men absolut ingen surströmming med risk för uteslutning ur klubben. Då kom jag på idén att det finns nyrökt lax i campingens kylskåp, men även matten ska stämma. Jag har varit lite dum (skyller på rökspridningen) och skaffat mig 8 ”provsmakare” vilket nu måste passas in med ca 20 utsvultna bågskyttar som kommer på fredag.
Det handlar också lite om att skapa sig ”populär” i klubben bland Spanjorer som jag inte ens kan förväxla många ord.

Tja, som saker kan ändra sig. Nu får firren(ar) vila ytterligare en natt tills portioneringen imorgon så att alla blir nöjda. Det ät viktigt att hålla vad man lovar annars kan man uppfattas som ”manjana” sägare vilket inte ska känneteckna en Nordbo!

1672322424036.jpeg

Allt löser sig med ”lite” planering. Det blir lax till både ”provsmakarna” 8 st., mina favorit-bekanta i Altea (fam. Dynér) nr 9 och morgondagens bågskytte träff med ca 20 deltagare (29 + vi själva). Bara 2 ”bitar” till oss, men tänk på hur många glada som blir imorgon? Jag kan alltid fixa lite nyfångad fisk i Januari…

Hade jag varit yngre och i behov av kosing, då hade jag öppnat Spaniens 1:a rökeri i Alicante och expanderat till resten av landet. Allt behöver inte vara det Iberiska standard ”godiset”, lufttorkad död gris!

//ranko

Senast ändrad:
Det var en kanon tillställning idag, massor med föräldrar & barn som tävlade om trevliga priser. Ungar sköt på ballonger fulla med konfetti (vila Joyosa’s Valour chockoladfabrik).

Alla hade något med sig som bidrag till knytkalaset vilket var imponerande att se för mig om hur en annan kultur med sina vanor beter sig i sådana sammanhang. Laxen var verkligen uppskattad medan jag själv gillade potatis pannkakan (tror det hete buritos), mycket likt vår Skånska ragmunk.
Nu blir det paus med bågskytte under nyårsfirandet. En massa raketer, smällare och annat som väsnas startar väl redan ikväll (framför allt i Benidorm) så stackars alla hundar som inte gillar smällare…

1672407080079.jpeg

…och svar på trådens fråga ”om det går att röka lax på resande fot” blir JA! Även ett sätt att knyta bekantskap med människor med andra vanor som aldrig rökt annat än förfärliga och svindyra cigaretter…

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen