• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Rödby - Puttgarten

Golfbil

iSuppleant
Medlem
Ort
Kalmar
Jag läste någonstans att man inte bara kan köra igenom till färjan med bizz om man har en bil som är mer än 6 meter, utan då måste man åka genom en manuell incheckning.
Stämmer det och funkar bizzen i den manuella incheckningen?

I övrigt så undrar jag om man måste köpa/boka biljett eller om det bara är att tuta och köra med bizzen?
Jag har bara åkt runt innan, men tänkte mig denna vägen snart.
Bil under 3500
 
Jag bokar på nätet, vilket alltid är billigare alternativ.

Sedan är det valfritt att lämna utskriften av biljetten i manuella incheckningen eller att traggla själv i automaten.
Bizzen använder jag inte alls där vid färjan pga att det fungerade inte första gången, att köra i filen med bizzen
och sedan dess har jag aldrig mer försökt.

Tycker inte att det finns någon anledning, då det fungerar ypperligt bra att boka biljetten på nätet.
Då hittar man kanske också bättre erbjudanden, än att bara köra oplanerat och betala först vid inchecknigen.

Däremot fungerar bizzen alltid "ret godt" på broarna.
 
Vi åkte genom den automatiska ”gaten” med vår Öresundsbizz. Det gick alldeles utmärkt, det pep som det skulle. Bilen 7,40 m lång och totalvikt 4,25 ton. Debiteringen blev korrekt, MEN…. vi placerades i filen för personbilar och blev visade åt sidan när det blev ombordkörning. Kändes så där kul. Allt slutade dock bra.
 
Du ble sikkert sendt i samme sidekø som SUV med last på taket. P-biler går inn i et undre dekk med lav takhøyde. Husker ikke grensen for det lave dekket.
 
Bizzen fungerar säkert men, har man som jag, en EasyGo+ så fungerar inte den på färjan.
Har försökt, senast i somras i den manuella luckan, men de lyckas inte läsa in den.

Så jag gör som Tordan och bokar på nätet. Det brukar jag göra ca två timmar innan jag förväntar mig vara framme i Rödby.
Då kommer man oftast ombord snabbare än om man köper biljett i kassan.
 
Bizzen fungerar säkert men, har man som jag, en EasyGo+ så fungerar inte den på färjan.
Har försökt, senast i somras i den manuella luckan, men de lyckas inte läsa in den.

Så jag gör som Tordan och bokar på nätet. Det brukar jag göra ca två timmar innan jag förväntar mig vara framme i Rödby.
Då kommer man oftast ombord snabbare än om man köper biljett i kassan.
Det var samma sak för oss. Nu har vi skaffat en ny bizz med EasyGo+ som jag hoppas kommer att fungera. Den gamla har ju fungerat tidigare, men inte 2022.
 
G
Vi åkte genom den automatiska ”gaten” med vår Öresundsbizz. Det gick alldeles utmärkt, det pep som det skulle. Bilen 7,40 m lång och totalvikt 4,25 ton. Debiteringen blev korrekt, MEN…. vi placerades i filen för personbilar och blev visade åt sidan när det blev ombordkörning. Kändes så där kul. Allt slutade dock bra.
Gött att höra. Har också en bizz från Öresundsbron. Då är det bara tuta och köra.
 
Biljetterna brukar vara giltiga hela det aktuella dygnet men man är bara garanterad plats på den bokade turen.
Jag bokar på nätet i god tid ( när jaget vilken dag jag ska åka) ochvtar alltid till i överkant med tiden.
T.ex om jag räknar medlat åka kl 10 så bokar jag till 12. Finns det plats får man åka med tidigare och man har enngaranterad plats på den bokade färjan om något skiter sig längs vägen.
 
Lite i utkanten av trådens ämne men kanske kan intressera någon ändå:

För en tid sedan jämförde jag avståndet till trakterna av Hamburg med 4 olika vägalternativ. Startpunkten var E4 från Stockholmshållet. Vägsträckningar i Sverige, Danmark och Tyskland enligt Google Maps huvudalternativ. Avstånden avser det man behöver köra på väg, distanserna till sjöss ingår alltså inte.

Kortaste vägen, alternativ A, var att ta färjan Halmstad-Grenå.
B: Färjor Helsingborg-Helsingör och Rödby-Puttgarden var 0,9 mil längre än alternativ A
C: Öresundsbron sedan färja Rödby-Puttgarden var 6,7 mil längre än alternativ A
D: Öresundsbron + Bältbron var 22,4 mil längre än alternativ A

Vilket av alternativen som är snabbast, kostar minst eller är roligast finns det säkert olika uppfattningar om.
 
Kan fylla på med lite information om distanser för olika alternativ till Tyskland. Körde förra året ut via färja Trelleborg - Travemünde och hem via Bältbroarna och Öresundsbron. Start/mål i Sverige är E6 från norr och skillnad i distans är till/från CittiPark i Lübeck.
Körsträckan för alternativet färja från Trelleborg blev 464km kortare än broalternativet via Danmark
 
Intressant! 46 liter diesel mindre… Vad blir det i pengar räknat jfr med färjebiljett, trängsel, stress (passa tiden), risker osv… Sen har vi det där med vila och etapper att lägga till. Inget fel i någotderas val, bara man är nöjd och mår bra med sitt val.
 
Senast ändrad:
Ser man enbart till kostnad vinner färjealternativet en mycket stor seger. Kostnaderna för förra årets resa med husbil 4 ton och 6,4 meter ser ut så här:
Färja TT-line 1093:- inklusive hytt och varmrättstallrik för 2 personer.
Broarna med Bropass 844:- + 708:- för Stora Bält resp. Öresundsbron. Plus ca. 45 liter diesel mer.
Men båda alternativen har sina fördelar och nackdelar som var och en måste utvärdera.
 
Lägger man till att man sparar att köra 20 mil från malmö till travemunde så blir färjealternativet riktigt bra. Att det trots blåst inte gungat beror ju på att leden ligger till största delen i lä av danmark och tyskland. Däremot har jag åkt till gotland och det var inte kul göteborg fredrikshamn kan vara jobbig även om det inte är så långt.
Att kunna sova på båten och klara att enkelt köra hem är ett plus, när man kommit in i sverige vill man bara hem inte övernatta i kylan på något tveksamt ställe.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen