• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Rågelund

skalman52

iStyrelsen
Admin medlem
Medlem
Jag har hört rykten att platsen strax söder om Åsa, "Rågelunds badplats", har fått skyltning som förbjuder nattparkering. Någon som har varit där nyligen (senaste månaderna) och kan bekräfta eller avfärda ryktet?

Sökte (med viss möda) i Svensk Trafikföreskriftsamling och hittade en föreskrift (se på sidan 2 i pdf).
Det har varit parkering förbjuden 00 - 06 mellan 28/6 och 15/9. Man kan nog anta att det kommer att gälla ungefär samma sak åren som kommer (om det nu inte blir ännu mer restriktivt).

@Bosse E och @Bosse H , jag vet inte riktigt hur man skulle skriva in den här restriktionen på husbilsplatsen "Rågelunds badplats"?

Bilagor

• 1384_2023_00112.pdf
    602,9 KB · Visningar: 14
Sökte (med viss möda) i Svensk Trafikföreskriftsamling och hittade en föreskrift (se på sidan 2 i pdf).
Det har varit parkering förbjuden 00 - 06 mellan 28/6 och 15/9. Man kan nog anta att det kommer att gälla ungefär samma sak åren som kommer (om det nu inte blir ännu mer restriktivt).

@Bosse E och @Bosse H , jag vet inte riktigt hur man skulle skriva in den här restriktionen på husbilsplatsen "Rågelunds badplats"?
Tiden mellan 00-06 medför att det blir en korttidsparkering vilket vi inte har med i kartan över husbilsplatser så det blir att stänga platsen.

Alternativet hade varit att skriva in begränsningen som gäller under den tiden men vad jag kan se så fattade man beslutet från kommunens sida den 21 juni 2023 vilket kan bli tidigare nästa år så det blir osäkra uppgifter vi i så fall kommer att skriva in.

Vad jag kan se på Park4Night så har man platsen registrerad som korttidsparkering.

Tiden mellan 00-06 medför att det blir en korttidsparkering vilket vi inte har med i kartan över husbilsplatser så det blir att stänga platsen.

Alternativet hade varit att skriva in begränsningen som gäller under den tiden men vad jag kan se så fattade man beslutet från kommunens sida den 21 juni 2023 vilket kan bli tidigare nästa år så det blir osäkra uppgifter vi i så fall kommer att skriva in.

Vad jag kan se på Park4Night så har man platsen registrerad som korttidsparkering.
Jag skulle nog markera den som en parkering med tillägget "Ej hela året" och möjligen också "Öppen 15 sept - Midsommar"

Skulle gissa att det blir ett årligt återkommande förbud mot nattparkering under högsäsong. Om det värsta händer så utökas det till hela året och då är det ju bara att stryka platsen.

Orsaken till förbudet sägs vara att husbilar har långtidscampat (månadsvis) på platsen trots att den klart och tydligt är markerad "P", dvs. max 24 timmar och att det är en parkering, ingen camping, med allt vad det innebär för markiser, grillar, utemöbler m.m..

Men om själva grundproblemet är att husbilar parkerat (campat) där månadsvis, hur har kommunen misslyckas med att lappa dessa bilar undrar jag? Har de inga parkeringsvakter öht? Och hur ska de i så fall bötfälla bilar som bryter mot det nya förbudet?? Känns snarare som att "långtidscampare" i så fall är ett svepskäl för att få bort husbilar, medan den egentliga orsaken till beslutet är något man inte tror håller som beslutsgrund (eller inte vågar stå för).

Det är väl kanske (minst) två problem.
Det ena är väl att kommunen inte vill öka skattetrycket på kommuninnevånarna med att anställa p-vakter.
Det andra är väl att det finns en ohemul mängd arslen som fullständigt skiter i vad skyltar och regler säger. (till viss del på grund av det första problemet)

Det är väl kanske (minst) två problem.
Det ena är väl att kommunen inte vill öka skattetrycket på kommuninnevånarna med att anställa p-vakter.
Det andra är väl att det finns en ohemul mängd arslen som fullständigt skiter i vad skyltar och regler säger. (till viss del på grund av det första problemet)
Men har man inga p-vakter, vad är då poängen med förbudet? Det var ju inte tillåtet att parkera månadsvis där innan heller, och de som sket i reglerna då lär väl knappast bry sig mer om det nya förbudet tänker jag? Kort och gott har man då gallrat bort skötsamma husbilister så att bara arslena blir kvar. Redig tankevurpa om man frågar mig...

Senast ändrad:
Det brukar finnas ett telefonnummer vid skylten ifall en parkering kontolleras/bevakas av något väktarbolag, och de brukar vara nitiska så det kan bli väldigt dyrt på nån vecka. Saknas det är nog risken att åka på en kontrollavgift liten.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen